ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Neu, standaard voorbeeldplaatje wat erbij zit.
Al vind ik die beestjes opzich best grappig. :mrgreen:
14342

Ik vind er niets grappigs aan. :cry: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Oscar f1 schreef: zij hadden een keuze : reclame spotjes of iets leuks voor de (potentiële)klanten.
Goede keuze lijkt me!
Ja, dat zeker! Ik vind het wel lastig om de voorwaarden te vinden bij ze op de site. Magoed, voor het geld hoef ik het niet te laten. :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: Ik vind er niets grappigs aan. :cry: :lol:
Ja, was mij ook al opgevallen dat het niet overal werkt.. Is dus ook niks.

Magoed, komt goed, plan is inmiddels licht gewijzigd. 'webhosting' waar niet in de kleine lettertjes staat dat je het niet voor opslagdoeleinden anders dan direct van toepassing op de website die er draait mag gebruiken loopt aardig in de papieren als je meer dan een tiental GB aan ruimte wil. 'storage' en 'webhosting' zijn blijkbaar 2 heel verschillende zaken.

Dus het plan:

- 1 disk in m'n thuisservertje is echt definitief stuk. Lang leve RAID; het spul werkt verder gewoon door. Volgende week bij m'n vaste adresje 2 stuks 4TB Western Digital Red of Seagate IronWolf schijven bestellen en monteren, dan kan het wel weer even mee. Of misschien 2TB, da's eigenlijk ook wel zat. Ik ben geen harddiskruimte-grootverbruiker (heb nu 500GB en da's ook al zat)

- NextCloud op het thuisservertje. Uiteindelijk moet toch alle data daar uitkomen en het probeersel werkt soepel op de telefoon en op een andere PC met de Windows client. Dan heb ik m'n 'Dropbox', maar lekker onder eigen beheer. De alias 'cloud.icecoldcomputing.com' eraan hangen, klaar. Kan ik die altijd nog verhuizen.

- Een 'Public' folder in die Nextcloud mirroren naar icecoldcomputing.com bij de externe hoster, waar nog steeds 80% van de plaatjes staat en die zijn al 15 jaar lang onveranderd bereikbaar. Dan heb ik het voordeel van Dropbox: plemp het plaatje in de public folder en slinger ze in een forum-post. En het voordeel dat ik het domein onder eigen beheer heb.

- Backuppen zoals het nu gaat; volautomatisch naar online opslag. Godaddy is nog even vooruit betaald dus die kan ik blijven gebruiken, maar die 1000GB van Trans-ip klinkt wel heel smakelijk; dan kan ik meer historie behouden. Nu ken ik de 'een backup is geen backup' verhalen ook wel, maar de kans dat het huis in de fik vliegt en tegelijkertijd de online opslag de kraan dichtdraait vind ik verwaarloosbaar klein.

- Dropbox draai ik de nek om.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door hainjedaf »

Zit ik toch met een probleem met mijn QNAP met 8Tb storage waarvan 5 Tb in use,...
(gelukkig linux MDADM dus een dode QNAP is niet weg data)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Hangt er toch vanaf hoe je die QNap ingesteld hebt staan. RAID-5 begint tricky te worden met die groottes: http://www.zdnet.com/article/has-raid5-stopped-working/
Dode QNAP is misschien niet weg data, maar dode disk in een RAID-5 array en een rebuild is bij die groottes toch niet direct garantie op succes...
Voor de verdere rest: daarom gebruik ik ook MDADM; als het computertje dood gaat dan doet een ander computertje de truuk ook.

Ik krijg morgen 2 stuks 2TB WD Red schijven binnen. Die kon ik voor niet teveel geld op de kop tikken. 4TB was een heel stuk duurder, en eigenlijk heb ik het ook niet nodig.
Word tijd ook; van de 2e harddisk krijg ik ook een gestaag oplopende Hardware_ECC_Recovered binnen. Nog geen reden tot onmiddelijke zorg, maar wel een teken aan de wand.
Het zijn net gloeilampen, die harddisks. Als er eentje stuk gaat dan volgt de rest binnen korte tijd.

Code: Selecteer alles

Mar  6 17:19:55 server smartd[3296]: Device: /dev/sda [SAT], FAILED SMART self-check. BACK UP DATA NOW!
Mar  6 17:19:55 server smartd[3296]: Device: /dev/sda [SAT], 2 Currently unreadable (pending) sectors
Mar  6 17:19:55 server smartd[3296]: Device: /dev/sda [SAT], 2 Offline uncorrectable sectors
Mar  6 17:19:55 server smartd[3296]: Device: /dev/sda [SAT], SMART Prefailure Attribute: 1 Raw_Read_Error_Rate changed from 67 to 68
..
Mar  6 17:19:55 server smartd[3296]: Device: /dev/sdb [SAT], SMART Usage Attribute: 195 Hardware_ECC_Recovered changed from 61 to 63
Denk dat ik vers installeer. Die 'ellende' valt bij een servertje wel mee; als je dat overnieuw installeert, de goede checkboxjes aanklikt, en je zet de configuratiebestanden terug dan ben je er al. Dan staat Linux zelf ook op de RAID-1 (om historische redenen nu niet) en ben ik van de ballast van bijna een decade lang elke 2-3 jaar upgraden af.

Het TransIP STACK account is ook door ze geactiveerd en meteen maar in gebruik genomen. Ik ben er data heen aan het dumpen (via davfs2). 'pas' zo'n 40GB gedaan, en dat gaat tot nu toe volcontinu met de maximale upload (15Mbit/sec) zonder haperingen, timeouts, whatever. Ergens voelt het nog niet helemaal OK, die 1000GB gratis, maar als een backup verloren gaat is dat pas erg als de server zelf ook op dat moment stuk gaat. Zolang dat Godaddy account nog meegaat gaat er daar ook maar wat naartoe.

Plaatjes in het 3D-kitspuit topic zijn inmiddels handmatig omgezet van dropbox naar m'n vertrouwde icecoldcomputing.com stekkie, maar ik heb toch maar eens 'hellup' richting Create geroepen of dat niet handiger kan. Op dit forum zijn het er al een stuk of 600...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Kleine update.

Thuisservertje is weer helemaal up and running. Ging niet helemaal soepel; ik kreeg in de eerste instantie 1 nieuwe harddisk binnen, en geen twee. Euh, oeps.. De nog werkende disk die erin zat liet een langzaam stijgend aantal ECC correcties zien en dat zat helemaal niet lekker tussen de oortjes.

Tijdens een google-struintocht naar 'kan ik ook een RAID-1 array opbouwen in degraded mode en later een disk toevoegen?' struikelde ik over BtrFS. Hee, maar da's leuk spul.. Da's eigenlijk RAID en LVM in 1, verder ondersteunt het online compressie, snapshots, eenvoudig quota-management, etc.

Enkele disk erin geschroefd, BtrFS subvolumes aangemaakt voor /data en /home, Ubuntu Server 16.04 erop, services geconfigureerd, data van de originele disk gekopieerd, werken.
2 dagen later de 2e harddisk binnen. Die gemonteerd, en vervolgens:

Code: Selecteer alles

dabit@server:~$ sudo btrfs device add /dev/sdb1
dabit@server:~$ sudo btrfs balance start -v -mconvert=raid1 -dconvert=raid1 /
dabit@server:~$ sudo grub-install /dev/sdb
dabit@server:~$ sudo btrfs fi usage /
Overall:
    Device size:                   3.64TiB
    Device allocated:            544.06GiB
    Device unallocated:            3.11TiB
    Device missing:                  0.00B
    Used:                        537.77GiB
    Free (estimated):              1.55TiB      (min: 1.55TiB)
    Data ratio:                       2.00
    Metadata ratio:                   2.00
    Global reserve:              240.00MiB      (used: 0.00B)

Data,RAID1: Size:270.00GiB, Used:268.19GiB
   /dev/sda1     270.00GiB
   /dev/sdb1     270.00GiB

Metadata,RAID1: Size:2.00GiB, Used:706.47MiB
   /dev/sda1       2.00GiB
   /dev/sdb1       2.00GiB

System,RAID1: Size:32.00MiB, Used:80.00KiB
   /dev/sda1      32.00MiB
   /dev/sdb1      32.00MiB

Unallocated:
   /dev/sda1       1.55TiB
   /dev/sdb1       1.55TiB
Duurde een half uurtje, en klaar. :shock:
Met hetzelfde gemak zou ik het ook weer ongedaan kunnen maken. Of nog leuker: als ik nou ooit ruimte te kort kom en ik voeg nog een disk toe, dus 3 in totaal, dan kan dat gewoon. Ook met RAID1.

Leukleukleuk.

Dan Nextcloud. Dat draait ook, met gratis SSL key van de Electronic Frontier Foundation / Let's Encrypt voor het https gebeuren. Werkt prima, browsers laten een mooi groen slotje zien. Heb het nu een krappe week in gebruik, en voldoet uitstekend. Mooi, exit dropbox.

Dan plaatjes op fora & co. Sja, blijkbaar kan niet alles soepel lopen. :evil:
Het begon met data van de dropbox naar http://www.icecoldcomputing.com pompen. Daar maakte ik een fout door dat via FTP in de Windows explorer te doen. Wat er dan precies gebeurd weet ik niet meer, maar de server die het domein host ziet dat als een aanval en blokkeert het IP-adres. Stiekum wist ik dat al, maar na al die jaren even niet meer aan gedacht.

Goed, mailtje naar de beheerder dan maar. Ik wacht nog steeds op antwoord. Telefoontje dan? Ook niet, nummer is allang niet meer in gebruik. Tsja, zolang het gewoon werkt heb ik 'm niet nodig, en de laatste keer dat het niet werkte is al eeuwen geleden.

Nu een week later ben ik het mail-lezen via een ander IP-adres wel beu en besloot ik dat ik wel lang genoeg geprofiteerd heb van andermans diensten. TransIP levert me een gigabyte aan online opslag voor nop, nou, dan mag daar ook wel iets tegenover staan. Laat ik de webhosting maar naar hun verplaatsen dan, modelletje 'small' kost ook de wereld niet en iemand kunnen bellen als je gedonder hebt is toch wel fijn.
TransIP levert de hostingpakketten echter alleen maar inclusief domein, dus enkel andere getalletjes invullen voor de nameservers gaat niet. Bummer. Twijfel, twijfel. Domein verplaatsen van registrar is net zoiets als van telecomboer wisselen; dat gaat altijd bij iedereen goed behalve bij jou, en eigenlijk wil je die ellende helemaal niet als je het kunt voorkomen. Nouja, eigenlijk wil ik mijn zaken toch weg hebben uit de joenaaitmiesteeds want wat daar gaande is bevalt me niet, en voor de kosten hoef ik het ook niet te laten; TransIP is een paar euro per jaar goedkoper. Dan maar de sprong in het diepe....

Ja, en toen was ik zo 'dom' om het mailadres in de contactgegevens van het domein te wijzigen in iets waar ik zeker altijd bij kan. En vervolgens staat er 60 dagen lang een 'TransferProhibited' status op het domein.
Ik meende dat die 60 dagen transfer-blokkade na wijziging gegevens niet gold voor enkel het mailadres, maar schijnbaar had ik dat mis. Grmbldegrr. :evil:

Ik zal morgen GoDaddy (die het domein sinds in beheer hebben) wel eens bellen hoe het nou precies zit en of ze die blokkade op kunnen heffen, want van dat ik m'n eigen plaatjes niet kan zien en de mail alleen via een omweg kan lezen word ik niet vrolijk. :evil:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie