Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Wegens een lekkage hebben we in januari de badkamer laten hertegelen.
De lekkage was daarna voorbij.

Althans, zo leek het.
Inmiddels is er weer een klein spoortje vocht te zien bij de koof in de woonkamer.

Direct bij de oplevering bleek helaas al dat de tegelzetter niet kon kitten. En dan heb ik het niet over mooi of lelijk, nee, hij had stukken overgeslagen en op lastige plekken zat soms maar aan een kant van de voeg kit.

Dat is sowieso al geen goede zaak.

Maar nu er weer een streepje nattigheid zichtbaar is ben ik alles nog eens gaan bekijken in de aanloop naar alles weer leeghalen en opnieuw kitten.

Maareh, wat ik me afvraag, er hoort tussen de overgang van verticaal naar vloer toch geen voegsel te zitten?
en in de hoek tussen de ene en andere wand toch ook niet?

Want dat lijkt nu wel zo te zijn, en daar is dan weer overheen gekit.

Wie weet hier meer vanaf?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door audiomanics »

Laat ik er van uit gaan dat wanden en vloeren ten opzichte van elkaar niet horen te bewegen. In dat geval is wat voeg in de hoeken niet hinderlijk, Maar er moet natuurlijk wel voldoende ruimte zijn voor de kit om te hechten.
Bovendien hoort de voeg zelf, en zeker in badkamers, van een waterdichte kwaliteit zijn.
Kitten zelf is ook een truukje om dat goed en mooi te doen: Een goede siliconenkit koop je meestal niet bij de bouwmarkt. Zoek even of je kit van "Den Braven" kan vinden. Dat is een nederlands bedrijf dat echt hele goede kit maakt, ook veel onderzoek doet. En het is een stuk goedkoper dan de troep die ze in de bouwmarkt verkopen, dus een win-win-situatie...
Wat heb je nodig:
Een spuitflacon met (groene)-zeep oplossing (driehoek zeep doet het prima), een stapeltje tissue's om het overtollige kit aan af te smeren, Een stukje zacht plastic met een mooi rond kantje. Een "scherpe" theelepel doet het ook wel.. Natuurlijk een kitspuit..
Zorg dat de ondergrond goed schoon en droog is. Dus ook de oude kit goed verwijderen (schrapen, schuren etc.. Helaas ken ik geen oplosmiddel voor oude kit.. Misschien dat HG iets heeft??)) Spuit nu ruim voldoende kit in de voegen, zonder het verder uit te smeren. Vervolgens spuit je de boel goed nat met de zeepoplossing en met één haal trek je met de lepel of kantenplasticje de overtollige kit er af en hup op de tissue en in de vuilnisbak.. Ja, je gooit zo best wel wat kit weg, maar het resultaat is een kitrand die rete strak is en gegarandeerd jaren mooi en waterdicht..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door andrefc101 »

Als aanvulling op Kees zijn uitstekende uitleg: je hebt bij de dhz handel mooie kunststof setjes met verschillende profielen om de kit af te strijken. Verder doe ik altijd op een kleine centimeter van de randen altijd eerst schilderstape aan weerszijden van de te kitten voeg. Als je deze dan verwijderd na het afstrijken zit er ook geen kit daar waar het niet hoort en is het echt superstrak!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door serum »

Hoe ik onze douche heb gedaan; voor het tegelen; eerste de randen ingestreken met een rubberachtig goedje, een glasvlies achtige mat ingedrukt, en weer afgestreken met een rubbercoating. Logischerwijs zou ik zeggen; Een hoek moet nooit zijn gevoegd, altijd gekit. (zo heb ik het althans gedaan in ons toenmalig nieuwbouwhuis ivm krimp) Zorg dat je de kit erin drukt en niet eraf trekt met het invoegen. Zo'n mes als waar Andre het over heeft heeft als nadeel dat je het eruit kan trekken.

Strak kitten kan je best zelf; ondertussen heb ik er redelijk gevoel voor hoeveel kit er in de rand moet, maar als je dat gevoel nog niet hebt, gebruik je papierplakband om de randen strak af te plakken, vervolgens de kit erin drukken met de spuit en natrekken met spatel/ een vinger. Je duwt het dan extra diep in de voeg.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door joopbos »

Lekkage naar naast of ondergelegen ruimten wordt niet voorkomen door kit.
Als je een goede tegelzetter hebt brengt hij eerst kimband aan met de bijbehorende pasta. Dit zorgt voor het waterdicht maken.
voorbeeld
http://tegelzetter-steevens.nl/projecte ... mband.html

In de verticale en horizontale naden naar andere vlakken komt siliconenkit. Deze kit vangt het verschil in uitzetting tussen tegels en achterwand op.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door John Sellis »

joopbos schreef:Lekkage naar naast of ondergelegen ruimten wordt niet voorkomen door kit.
Als je een goede tegelzetter hebt brengt hij eerst kimband aan met de bijbehorende pasta. Dit zorgt voor het waterdicht maken.
voorbeeld
http://tegelzetter-steevens.nl/projecte ... mband.html

In de verticale en horizontale naden naar andere vlakken komt siliconenkit. Deze kit vangt het verschil in uitzetting tussen tegels en achterwand op.
Ja ik weet ook niet beter als je een badkamer waterdicht maakt met kimband en kit is meer voor de afwerking
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Dank voor de reacties mannen.

Het praktische kitten zelf is geen probleem, dat lukt me prima.

Waar het me hier om gaat is of het gebruikelijk is dat er over voegen heen wordt gekit, zoals de tegelzetter heeft gedaan of dat het juist een lege voeg moet zijn waar de kit in gaat.

Ik denk zelf het laatste, omdat als er voegsel in de naad zit en er is nog enige beweging dan kan dat laatste beetje kit bovenop die beweging niet overbruggen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door zeeschuim »

kimband is noodzakelijk anders krijg je het van ze lang zal ze leven niet dicht!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door marten optimum »

kit op kit = kwaliteit uitmuntend teleur stellend.En kitten over een cementvoeg evengoed waarde loos.
Voordat je de voegen/ hoeken gaat kitten moeten deze goed schoon zijn van vuil.
Zodat je die vol kan spuiten met kit. En daarmee een goede dikte creëert die de werking van de voegen kan opvangen. Een te dunne kit kan geen werking opvangen en zal nooit goed afdichten. Een te dikke kit rand zal terug krimpen bij uitharding en gaat scheuren met de tijd. Maar daar zal je in een badkamer niet al te snel last van mogen hebben. Mits er rekening is tijdens het tegel zetten.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door rkr »

mocht het probleem weer terugkomen als het kitwerk wel goed is........ water gaat liever een kilometer opzij dan een milimeter omhoog

wij hadden vroeger ook eens een lekke badkamer, in de zomer mooi gerenoveerd, ...en in de herfst opeens weer lek.

bleek uiteindelijk het water van het dak van de buren dat in de gezamelijke goot zo hard omlaag kwam dat het tegen onze kan omhoog kwam en zo onder de pannen terecht kwam, daar liep het 4 M omlaag en 5M opzij en ergens tussen de spauw kwam het door een grindnest in het beton de woonkamer in ( vochtig behang )


heeft vrij lang geduurt voordat we daar achter waren
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Badkamervloer kitten, hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Dank mannen, ik denk dat ik hier goed mee uit de voeten kan!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie