14mm as adapter met key/spline gezocht/waar koop je zoiets?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

14mm as adapter met key/spline gezocht/waar koop je zoiets?

Bericht door Caesar »

Voor een projectje voor een prototype ben ik op zoek naar een flenskoppeling die op een 14mm as met key/spline past. Zoiets als dit (dit zou perfect zijn):

Afbeelding

Aantal alternatieven om hetzelfde resultaat te behalen:

1.Mag ook een klem verbinding zijn, zolang ik maar een flens heb waarbij ik dan zelf mijn product (eventueel met een CNC gefreest flensje) aan die flens kan koppelen. M.a.w ik heb dus wel een oppervlak nodig om iets tegenaan te monteren.

2. Het mag ook een flens/adapter zijn zonder key, dan boor ik er zelf 2 gaatjes in en dan breng ik 2 grubscrews aan die dan in het slot van de key vallen (de as waar de key op zit, heeft een slot waar je de key in kunt drukken, dus die laat ik dan onbezet, zodat de grubscrews daarin vallen als key.

3. een pulley met een 14mm gat die ik gebruik als flens

De grootste uitdaging zit in de 14mm as diameter, lijkt nogal exotisch te zijn :evil:


Materiaal is niet zo heel belangrijk, behalve dat het 25Nm moet kunnen overbrengen. Nu kan ik online wel e.e.a. (niet veel eigenlijk) vinden, 14mm is nogal abnormaal, maar ik had gehoopt dat er een leverencier in NL of Europa zou zijn voor versneld verschepen als ook geen douane import en dure verzendkosten.

Uiteraard is het voor sommigen hier een makkie om dit op de draaibank te maken, maar met in het achterhoofd dat ik er misschien vele malen meer nodig ga hebben zoek ik dus een mogelijke leverancier waarbij ik 'gewoon' kan bestellen i.p.v. custom made, zodat mijn prototype zo veel mogelijk ontworpen is op beschikbare materiaalen. Het is maar een hobby projectje (ik heb geen bedrijf o.i.d.) voor andere hobbyisten, dus exotisch custom made onderdelen gaat me nog even te ver ;).


De key (ik weet de nederlandse naam hiervan niet) is 5mm breed en ligt 2.5mm buiten de 14mm as.
Is flenskoppeling wat ik zoek, of heeft het ook een andere benaming?

Aantal voorbeelden van ongeschikt:

ongeschikt, geen flens om iets tegenaan te monteren.
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie