Tandriem aandrijving

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Ik ben enthousiast geworden van de ServoBelt manier van aandrijven en wil daar eens wat dieper over nadenken.

http://www.bell-everman.com/products/li ... linear-sbl

Maar nu probeer ik wat te rekenen aan tandriemen en tandwielen maar ik kan nergens echt gedetailleerde maatvoeringen vinden van de verschillende riemprofielen. Het lijkt er op dat er altijd een beetje slip mogelijk is tussen twee met de tanden op elkaar gelegde riemen zit, de vraag is nu natuurlijk hoeveel dan wel?

Het lijkt er ook op dat er tussen tandriem en tandwiel ook een bepaalde slip zit maar dat die vooral afhankelijk is van de diameter van het tandwiel, hoe kleinere diameter hoe minder speling, maar wanneer de diameter van het tandwiel echt klein wordt dan past de vertanding niet meer, dus hier de vraag wat is dan de ideale maat om eigenlijk geen speling te hebben?

Om antwoord te geven op deze vragen is het dus noodzakelijk een goede maatvoering te weten, maar die vind ik nergens.
Help, help, help.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door diode »

Ik heb een machine gehad met een soort gelijke aandrijving. Hoe strak je de riemen ook spant, er blijft beweging in zitten. Voor mij geen machine meer met deze aandrijving.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Mr.Q »

Heb ook wel eens een machine ontwikkeld voor de Koninklijke Nederlands Munt.
Hier moest ook een nauwkeurige tandriemaandrijving in.
Er zijn vlgs. mij toen speciale tandpoelies in gekomen.
Kzal het morgen even nakijken op mijn werk.

Greetz, Q
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Sven »

Kort door de bocht:

Volgens mij zou je als er daadwerelijk geen rek speelt in de riemen de uiteinden los kunnen laten.
Geloof je dat?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

Mwoah, een voorgespannen riem met staalgordel is nog best stijf, en uiteindelijk heb je het over 2x 10cm riem dat vrij is om te rekken. De voorspanning behoort verder de speling tussen de tanden eruit te halen.

Voor een 125mm vlakfrees in staal zal het wel niks zijn, maar voor hout/kunststof/alu en een HF spindel: dat moet volgens mij prima werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Hessel Oosten »

Stel speling (rek of niet goed strak zetten) = 1 mm.
Stel poelie diameter 40 mm.
Stel spoed K.O. spindel = 5 mm
Omtrek poelie dan : 40 * pi = 125.66 mm
//
Poelie verdraait dan dus 1/125.66 * 360 (graden) = 2.86 graad.
Dat is 2.8/360 * 5 = 0.039 mm
//
Dus speling van 1 mm geeft dan een onnauwkeurigheid van 0.039 mm.

Een speling van 0,5 mm geeft dan een onnauwkeurigheid van 0.019 mm.

Een speling van 0.1 mm geeft dan een onnauwkeurigheid van 0.003 mm.

Het lijkt me aan de machinist om te oordelen of dit wel of niet acceptabel is in relatie tot het uit te voeren werk. Geen idee wat van de voorbeelden hierboven de meest waarschijnlijke is.

Maar.... zijn er getallen bekend over "rek" van bepaalde merken ???

Hessel
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Hessel, er is geen KO spindel, de beweging komt direct uit de riemverplaatsing.
Bij een tandwiel diameter van 40mm heb je ongeveer 40 * pi = 125mm omtrek.
3 graden verdraaiing geeft 3/360 =~~ 1 / 120 = ~~ 1mm afwijking !
Dat is dus niet acceptabel, daarom wil ik die specificaties en maten van die riemen weten.
Er is heel waarschijnlijk een diameter die ongeveer nul speling oplevert, maar welke diameter is dat?
Het zelfde geldt voor twee riemen die je met de tanden in elkaar legt, hoe veel speling zit daar nog in?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

Waarom levert een kleinere riemschijf minder speling op? Stel dat ik een HTD5M riemschijf zou frezen, dan is het holletje waar die riemtand in valt nog steeds een circeldeel met radius 1,52mm ofzo. De radiussen vanaf dat circeldeel tot de 'bovenkant' verandert wel met de diameter, maar die blijven zodanig dat de afstand gelijk is aan het riemdeel tussen de tanden.

Ik heb verder wel eens gehoord dat het idee achter die tandriemen is dat als je ze onder spanning zet dat de ene helft van de tanden in aangrijping aan de ene kant 0 speling tegen de flanken heeft en de andere helft aan de andere kant. In feite maak je van de 5mm tandafstand dus 5,eenbeetje mm.

Beetje kromme uitleg allemaal maar ik heb dan ook de ballen verstand van de juiste terminologie. Feit is dat ik met de AT5 riemen op de frees geen noemenswaardige last van omkeerspeling heb, en met de 16mm HTD5M op de Emco eigenlijk ook niet. Die riem op de Emco is echter wel een glasvezel/neopreen type, en dat is echt net elastiek. Als ik de boel belast zie ik 1 kant van die riem gewoon spanningsloos vallen.
Txx riemen zijn een ander verhaal, is mijn ervaring. Daar zie ik de tandspeling zelfs met het blote oog.


Dan de beoogde toepassing. Als je de motor opspant trek je aan weerskanten de riem tegen de tanden van de 'tandheugel-riem' aan. Speling tussen de tanden van de riem onderling is dus niet zo heel erg van belang.
Heb je de riem strak genoeg, dan geld eigenlijk hetzelfde voor de riemschijf.
Hou je kwa stijfheid de twee stukken riem van de riemschijf naar 'tandheugel' over. Stel dat je daar een 20T HTD5M riemschijf voor neemt, dan zijn die twee stukken riem zuiguitdeduim 30mm lang. Dan moet het bij enige riembreedte toch raar lopen wil dat stukje van 30mm significant minder stijf zijn dan bijvoorbeeld de brug die ermee bewogen word.

Kortom: tot ik het tegendeel ooit bewezen heb geloof ik er wel in.

In de diverse Gates documenten kom je nog wel eens stijfheden tegen: hier bijvoorbeeld
(en deze wil je dan ook wel lezen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door kawarider »

Deze aandrijving lijkt me ook erg interessant. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat de tandjes in de 'heugel' netjes in elkaar grijpen/blijven liggen? Hoe op te spannen? 1 riem los laten liggen is vragen om problemen met een dubbele riem onder je wielen......
Riemaandrijving op mijn plasma heb ik ook geprobeerd. Het gezwabber waar stekkestim laats last van had werd bij mij niet opgelost. vandaar weer terug naar rack en pinion.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door skillalot »

Ik snap niet wat iedereen toch hiermee wil?
Enige voordeel van een riemaandrijving is dat je de motor vast op kan stellen en niet mee hoeft te bewegen. Maar in dit geval beweegt de motor wel mee, en dan kun je beter gewoon een tandheugel nemen...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door kawarider »

Beter nieuw topic misschien, maar ik ga het toch proberen. Om de speling in een tandheugel te vermijden zou een tandriem leuk zijn. Daar krijg je de rek voor terug. Dit systeem heeft dat weer. niet.
Dus, speling in een tandheugel minimaliseren door het kleinst mogelijk moduul te nemen of verend bevestigen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door skillalot »

Ik zou eerst eens bepalen hoeveel speling acceptabel is voor je toepassing ;-)
En dan is het de vraag hoeveel speling je nou daadwerkelijk meet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

skillalot schreef:Ik snap niet wat iedereen toch hiermee wil?
Kostprijs?

Voor kleine systemen zou je GT2 2mm riem kunnen gebruiken, kostprijs (ebay) 20-25 euro voor 5 meter 10mm brede PU riem met staalgordel plus een euro of 5 hooguit voor de riemschijf en vrijloopwieltjes.

Grotere systemen zou je AT5 kunnen nemen: 5 meter 25mm brede PU+staal riem kost grofweg 160 euro plus nog een euro of 25 voor poelie+vrijloopwielen.
Volgens mij begint een tandheugel dan toch wel weer aardig concurrerend te worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door kawarider »

Helder. Bedankt heren.
Plaats reactie