Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Bericht door Trianon »

Na het zien van die mooie tool kast in de topic "Een beet meer LEAN" heb ik besloten ook een custom tafel te bouwen voor mijn kleine portaal frees BZT PF 600 (900 x 650 afmeting).
Mijn machine staat op zolder met beperkte toegang (vandaar dit kleine model), daarom dacht om iets te bouwen uit aluminium profielen (45x45) zodat ik dat ter plaatse kan monteren.

Onder de machine wil ik mijn computer (standaard toren) en sturing kwijt (halve computer toren) en ook enkele lades voor mijn gereedschap en tools.

Wie kan me enkele tips geven wat goed werk en wat niet te doen ?
Foto's van jullie opstellingen zou ik erg appreciëren.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Bericht door Sven »

Of je er wat aan hebt...:

Ik zou juist wegblijven bij aluprofielen tot je een tijdje met de machine hebt gewerkt.
Ik zeg dat omdat mijn wensen en noden de hele tijd veranderen en ik alu profielen te duur vind om een tweede keer te gaan verzagen.

Maar ja, die resthoutjes die daarom juist vaak gebruik zien er vaak shabby uit.
De nieuwe machine moest een onderstel hebben, dat is wel meteen goed geworden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Bericht door Trianon »

Ik heb geen restjes hout liggen dus die moet ik ook gaan kopen.
Maar wilde eens knutselen met aluprofielen, kan ze hier lokaal kopen en reeds op maat gezaagd.

De machine heb ik al meer dan een jaar, paar kleinere stukjes mee gemaakt.
Staat nu gewoon op een tafel, maar hierdoor is mijn hele tafel bijna volzet.

Dus al enige ervaring waar ik het best stukken kan inspannen, tools wisselen, beste plaats voor scherm en keyboard...
Maar wat mij vooral opviel was dat ik nooit mijn gereedschap of tools kon vinden, vandaar het idee voor een strakke tafel te bouwen met aller er op (PC, scherm, sturing) en een paar LADES voor mijn gereedschap enz.

Nog een vraag :
Is er een ideale hoogte voor je machine, ik zit met schuine muren op mijn zolder dus lager is beter.
Daarbij zit ik ook altijd neer tijdens het werken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Bericht door skillalot »

Normale werkhoogte bij lopende banden is 900mm weet ik. Maar ik denk dat je gewoon moet doen wat je zelf het prettigst vind werken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Tafel bouwen voor mijn BZT PF 600

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb zelf een tafel gemaakt van aluminium profiel 30x30. Afmeting van het geheel is (LxBxH) 90x90x100cm. Omdat ik bijna twee meter ben, is een iets wat hogere werk hoogte wel handig. Hierop ligt een 24mm dik werkblad met daarop mijn machine.
Met wat ik nu weet zou ik het niet nog een keer zo doen maar iets bouwen met (multiplex) plaat en stevige poten. Je ontkomt er niet aan dat je toch het e.e.a. moet schoren om zijwaartse beweging tegen te gaan. Hier gaat anders best wat profiel inzitten om het goed stevig te krijgen.
Als je een goede stevig basis heb kan je de poten vast zetten op de grond met onder de poten wat stel mogelijkheid of vul plaatjes.
Ik had in mijn schuur erg beperkte ruimte en bewegingsruimte. Daarom was het snel en makkelijk bouwen met alu profiel een uitkomst.
Onder mijn tafel staat de stofzuiger met afval ton en stof cycloon. Iets waar je rekening mee kan houden in je ontwerp.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie