28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Maar eens hier proberen, je weet ooit niet hoe een koe een haas vangt.

Ik heb voor een spoedklusje een paar 28kHz ultrasoontransducers type 'ultrasoonreiniger' nodig. Liever gister dan vandaag binnen, en uiterlijk begin volgende week. Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Vermogen is niet zo spannend; een tiental Watt is wel genoeg. Een buzzertje of bimorph-plaatje is wat te licht in ieder geval, maar opzich zou het keramiek zonder het ijzerwerk ook nog wel kunnen; dan heb ik zelf ook snel zat voor elkaar. 40kHz types hebben niet de voorkeur, maar kunnen ook wel om dezelfde reden (de resonator/impedantietransformator is aan te passen)

Die dingen zijn er zat te koop, maar voornamelijk China. Die tijd heb ik niet, en om politieke redenen vermijd ik ook liever Azie en de USA en koop ik ze het liefste in Europa.

Maar ik krijg zo gauw geen Europese leverancier gevonden van die dingen.
Heeft er iemand een idee wie die dingen levert?

In het allerergste geval koop ik een paar van die goedkope ultrasoonbadjes en sloop ik ze daar uit, maar het zou toch niet nodig moeten zijn lijkt me.

Applicatie kan ik nu nog even niks over zeggen helaas, tezijnertijd wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door assink »

Auf deutsch.
Ultraschall transducer.
Kom ik op pollin.de
https://www.google.nl/search?q=ultrasch ... e&ie=UTF-8

Maar of het de goede zijn, geen idee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.lgsonic.com/ ;-) :lol:

Helaas, die mooie RVS ultrasoonbak die ik in de kelder heb, zijn alle transducers al af.(en die kwamen er trouwens niet heel van af, weet niet of dat altijd een probleem is, anders heeft nieuw kopen ook geen zin)
Zou je geen spareparts kunnen krijgen bij een beetje kwalitatief goede ultrasoonreiniger leverancier.


Lijkt me trouwens typisch zo'n ding die alleen in china gemaakt worden, ongeacht waar je ze koopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

assink schreef: Kom ik op pollin.de
Maar of het de goede zijn, geen idee.
Nee, die dingen zeggen 'piep' in lucht. Ik moet ze koppelen aan staal en vloeistof, en ik heb redelijk wat herrie nodig. Hoeveel precies weet ik nog niet, dus overdaad schaad niet.
Die weber-ultrasonics en lgsonic zouden wel wat voor me kunnen hebben, die maar eens contacteren.
hugo stoutjesdijk schreef:Zou je geen spareparts kunnen krijgen bij een beetje kwalitatief goede ultrasoonreiniger leverancier.
Al was-ie standaard HBM-kwaliteit. 't hoeft maar 48 uur dienst te doen op relatief laag vermogen. Die ultrasoonreiniger-formfactor komt me toevallig heel praktisch uit want ze zijn snel en degelijk te monteren en de vrij scherpe resonantiepieken schelen weer elektronica.

Probleem is meer dat die elementen vervangen schijnbaar niet heel gangbaar is. Snap ik ook wel; die zitten er meestal behoorlijk degelijk op geplakt.
Enig idee wie spareparts zou leveren? De meesten die ik via google tegenkom zijn 'dozenschuivers' die geen vooraad hebben.
Lijkt me trouwens typisch zo'n ding die alleen in china gemaakt worden, ongeacht waar je ze koopt.
Valt wel mee; de vorige keer dat ik van die dingen gebruikte kwamen ze uit de USA, van deze toko: https://www.americanpiezo.com/
Maar die gaan nooit snel genoeg zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door hungryarie »

Wellicht kan http://www.branson.nl je ook helpen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door assink »

Blijkbaar worden er nog wel ultrasoonreinigers gemaakt hier in de EU
Hier staan er wat genoemd:
https://www.ultraschall-anlagen.de/Ultr ... -Elma-EMAG

Misschien kun je bij 1 van die fabrikanten terecht?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door rien1959 »

Volgens mij heb ik nog een professionele Branson in de schuur staan. Alleen de aansturing is defect. Geen idee wat de frequentie van dat ding is. Je mag hem hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Morgen maar eens een fors rondje bellen dus.

@rien1959: dat is misschien zowiezo wel interessant als alternatief voor mijn Chinese ultrasoonbakje mits het geen apparaat van 300 liter is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door rien1959 »

DaBit schreef:@rien1959: dat is misschien zowiezo wel interessant als alternatief voor mijn Chinese ultrasoonbakje mits het geen apparaat van 300 liter is.
Hij heeft een inhoud van ongeveer 20 liter. Dus nog een handzaam formaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Na een rood oor is de boel samen te vatten als 'Nee, we maakten ze vroeger zelf in Nederland/Duitsland/Engeland, maar inmiddels al lang niet meer. Op reserve hebben we ze niet want ze zijn amper te vervangen en ze gaan nooit stuk.'

Vooral de kerel van Branson was erg behulpzaam. Die kon me niet aan de gevraagde goederen helpen, maar wist wel een stel adressen uit de mouw te schudden waar ik het eens kon proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door tokas98 »

Ik weet niet of je nog steeds zoekend bent en of je wegkomt met een transducer voor 20kHz met wat grotere vermogens / afmetingen. Maar als dit kan dan kun je eventeel wel wat lenen van me.
Zelf ben ik ook nog op zoek naar iemand die ze kan repareren. Dat ze nooit kapot gaan is nu niet echt mijn ervaring.
Plaats reactie