Meten en temparauur werkstuk

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Meten en temparauur werkstuk

Bericht door spinningwheels »

Net een setje Mitutoyo digitale micrometers aangeschaft.
Voor de hobby Bob eigenlijk veel te mooi van het goede. die 0.001 mm nauwkeurigheid heb ik toch niet nodig.
Maar goed, Een stuk staal heeft al een uitzetting van 0.012 per meter per graad.
Dus een stukje van 50 mm geeft al een meetbare uitzetting bij 2 graden.
Maar in hoeverre zet de micrometer mee uit ? De beugel word een stukje groter, maar de meetstift word langer
Dan zou je bijna roepen, dat de micrometer de juiste maat aangeeft ongeacht de temperatuur.
Maar het calibertje wat erbij zit zet wel uit natuurlijk.
Bij hoeveel graden is zo,n calibertje ook werkelijk 50 mm, en geen 50.001 of zo
Nogmaals niet dat ik het nodig heb hoor, maar gewoon nieuwsgierig.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door serum »

Spul is normaalgesproken toch bedoeld voor gebruik in een geconditioneerde ruimte van 20? Graden C. Je hebt in het geval van een micrometer (neem aan dat je zo'n C bedoelt) verschillende lengtes van materiaal, de beugel zal dus meer uitzetten dan de kortere meetstift. Maar goed, je nult hem weer keurig, dus dan is de meting weet kloppend zou ik zeggen. Als je het over dergelijke toleranties hebt, is een geconditioneerde ruimte inherent.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door javanree »

De beugel en de meetstift zijn niet van gelijk materiaal, dus dat gaat ook al fout...

Lees trouwens de documentatie goed door, die extra digit uitlezing is leuk maar ik zou er niet teveel naar kijken, gezien de fabricagetolerantie van de schroefmaten.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door rien1959 »

Overigens heet een micrometer in Nederland al zo'n 50 jaar officieel "schroefmaat " maar desondanks blijft iedereen het zo noemen. Een micrometer is een lengte eenheid, maar ach ..... :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door DaBit »

Och, als iemand zegt 'bij het 3e stoplicht rechtsaf' dan weet ook iedereen wat er bedoeld word, al is het niet correct :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door ger »

Micrometer en schroefmaat zijn beide correct ;-) https://nl.wikipedia.org/wiki/Micrometer_(instrument)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Och, als iemand zegt 'bij het 3e stoplicht rechtsaf' dan weet ook iedereen wat er bedoeld word, al is het niet correct :mrgreen:
En als je tegen een 'vakman' stopcontact zegt wordt je ook gecorrigeerd met wandcontactdoos.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door marten optimum »

Die aflees nauwkeurigheid van 0,001 is leuk, Maar staat los van de meetnauwkeurigheid. Die kan best 0,005 zijn wat ook niet verkeert is. En het meten van werkstukken doet men inderdaad op een temperatuur van 20 graden Celsius.

En nog een paar woorden die structureel misbruikt worden: trap, :lol: ladder, bahco :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

marten optimum schreef:nog een paar woorden die structureel misbruikt worden: trap, ladder, bahco
Maar als het aantal mensen die het gebruikt groter is dan degenen die zeggen dat het verkeert is, klopt er toch iets niet. :mrgreen:
Al is het dan wel weer begrijpelijk dat google translate het niet meer begrijpt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Meten en temparauur werkstuk

Bericht door spinningwheels »

Ok , allereerst dan mijn welgemeende excuses , dat ik de schroefmaten voor micrometers heb uitgescholden.
Ben er eens mee aan het spelen geweest, bij kamertemperatuur, met 50 mm calibertje de boel op 0 gesteld,
Spul de koelkast in 20 graden kouder dus, bij 20 graden verschil zou zo,n 50 mm kalibertje dus 0.012 moeten krimpen.
Gemeten slechts een verschil van 0.004. schroefmaat krimpt dus ook wel maar niet zoveel.
Dus eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit zolang het meetgereedschap maar dezelfde temperatuur heeft als het te meten werkstuk.
Ben ook wel bij -10 in de schuur aan de gang, en dan is alles gewoon een klein beetje kleiner.
@ Marten Mitutoyo geeft overigens wel 0.001 meetnauwkeurigheid op voor die dingen.
Maar goed vind 0.01 al lastig genoeg om te halen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie