opknapbeurtje FLOTT

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

opknapbeurtje FLOTT

Bericht door spinningwheels »

De Flott kolomboor heeft toch wel een beetje aandacht nodig. Dan maar gelijk doorpakken, als het ding eenmaal in gebruik is komt het er toch niet meer van.
De tafel heeft wat boor schade, vreemd genoeg zijn de kleinere gaten met electrode simpel dicht te lassen.
de grote putten hecht het gewoonweg niet, kan daar met de komborstel ook niet goed inkomen om schoon te maken.
Misschien makkelijker om die gaten (2) dan maar door te boren en er een prop in te maken.
Nieuwe lagers besteld voor de as, er zaten nog open lagers in, die zo,n 30 jaar geleden voor het laatst een smeerbeurt hebben gehad. Maar dat is het eenvoudigste werk.
Ding heeft ( had) een MC 2 opname, die was wat sleets , zoveel dat ik er geen uitdrijfpin meer tussen kreeg als er een boor inzat.
As in de draaibank en op het vlak waar de lagers komen uitgeklokt. er zat toch best wel wat slinger in.
Nu is MC2 ook wel wat klein. MC 3 past mij beter.
MC 3 is niet allen wat dikker maar ook langer, Dus een bus gemaakt voor om de bestaande spil.

Zover ben ik nu.
Straks bus vastplakken met 603, Het geheel boren met 15 mm of zo, en dan uitdraaien naar bijna MC3
Laatste beetje met de ruimer, dan zou ik de slingering ook kwijt moeten zijn.
Als het niet werkt is een nieuw asje ook zo gemaakt .
In theorie kan ik praktisch alles
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: opknapbeurtje FLOTT

Bericht door Jensorie »

Klinkt goed, heb je foto's?


wat voor formaat machine gaat het? tafelmodelletje of een flinke kolom?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: opknapbeurtje FLOTT

Bericht door spinningwheels »

jensorie.
Het gaat om een flinke staande kolom. Kan de kop alleen al amper tillen.
Het is wel jammer dat de motor een speciale bevestiging heeft, heb nog een twee toeren motor liggen die ik er eigenlijk voor bedacht had maar dat gaat niet passen.
Maar goed, eerst het ding maar netjes aan de loop maken.
Als het ding dan verder bevalt kan ik altijd nog naar de motor kijken, evt met een regelaar ,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: opknapbeurtje FLOTT

Bericht door spinningwheels »

Het word dus een nieuw asje maken.
een gevalletje van niet goed nadenken, MC3 heeft een verloop van ca 1.2 graden.
En ik slimpie dacht dus OK als ik dan instel op net 1 graad dan komt het met de ruimer goed.
Niet dus, SUKKEL je moet de hoek dus groter instellen . Hoe stom kan je zijn.
Maar gelijk een vraag, de poelie die de as aandrijft , Ik zie niet hoe ik die er af krijg.
als ik het ding met de hand draai hoor ik het lager, nu ik toch bezig ben, die dan ook maar nieuw als ik er bij kan komen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: opknapbeurtje FLOTT

Bericht door Breaker »

Juist, wel als je aan het de mond van de conus begint. Snel gemaakt foutje :oops:

Die morse opnames zijn allemaal iets anders. Dacht ergens gelezen te hebben dat Mr. Morse in de haast om zijn conus standaard te maken een master setje naar het patentbureau gestuurd heeft. Daar zaten wat onbedoelde foutjes is maar die zijn ingemeten en tot standaard geworden. De hoek van alle morse conussen verschilt daarom licht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_taper

De hoek voor een MC3 is 1° 26' 16" , wat omgerekend naar een decimale waarde 1,437° is:
http://www.eclecticsite.be/calc/decdec.htm

Geen 1,2° dus: aub niet tweemaal dezelfde fout maken ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: opknapbeurtje FLOTT

Bericht door assink »

Heb van t weekend een morseconus 3 gedraaid, wel uitwendig.
Vervolgens met een stift een paar lijnen d'r overheen trekken, en dan met een verloophuls erop een kwartslag draaien om zo de passing te keuren. En dan met schuurlinnen de boel bewerken.
Plaats reactie