HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door spinningwheels »

Bij een partijtje freesspullen zat als bijvangst een schuifmaatje van 1500 mm , ook nog een beugelschroefmaat van 800 mm
Eigenlijk geen idee wat zoiets nog waard is, Als het de moeite niet waard is dan hang ik het wel als versiering aan de muur in de woonkamer.
Denk zelf dat het probleem een beetje is dat een Hobby Bop zo,n ding niet echt nodig heeft, en een bedrijf zich niet inlaat met tweedehands zooi.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door benkr »

Ik heb een digitaal 1000mm exemplaar van HBM, kostte 149 Euro.
Had er al een paar keer gezien op MP voor rond de 100 Euro, zelfs 1 keer een digitale maar die man wilde zijn adres niet geven, en ik wilde toen het risico niet nemen.
Verzenden van zo'n ding is overigens altijd een risico, je moet er ongeveer een stevige koker van PVC of metaal omheen doen om te garanderen dat het ding heel over komt Mijn eerste HBM exemplaar kon meteen retour omdat de hele kist gekraakt was, hoe de schuifmaat er aan toe was wilde ik niet eens meer weten.

Je moet overigens eens proberen op enkele honderdsten nauwkeurig te meten met zo'n enorm ding, gaat je niet lukken zonder de nodige ondersteuning zo hier en daar. Maar even meten of het bed van je portaalfrees evenwijdig aan het portaal staat is dan wel weer fijn met zo'n ding om maar iets te noemen. Ik gebruik hem niet vaak, maar soms is hij wel heel handig. Ook het overhoeks meten van een redelijk groot vierkant object gaat perfect, dan weet je dat alles recht en haaks staat dus. Maar dat gaat natuurlijk ook goed met een bijna lang genoeg stuk metaal en een korte schuifmaat om maar iets te noemen, zo zijn er altijd wel oplossingen voor een probleem, ook zonder zo'n anderhalve meter lang onhanteerbaar meetgeval.

Maar goed, als je er 100 Euro voor kunt vangen dan is dat al heel veel denk ik.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door stef stuntpiloot »

Het ligt ook een beetje aan het merk. Een mitutoyo van dat formaat kost toch meer dan 2000 euro nieuw, een restwaarde van 100 euro vind ik dan wat magertjes (mits in een goede conditie)

http://www.mitutoyo.co.uk/small-tool-in ... rs/160-112
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door spinningwheels »

Het stomme is dat ik geen merk kan ontdekken.
resolutie van de nonius staat er wel op 1/50 mm.
Voor € 100 , Gaat het ding gewoon aan de muur als versiering, samen met de beugelschroefmaat
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door ruudpg »

Met dit soort dingen is het bij mij altijd zo, als ik hem nu verkoop had ik hem morgen kunnen gebruiken, verkoop je hem niet komt hij toch over een paar jaar ineens van pas. ;-)
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door Zee&Zee »

Alleen moet je je dan nog;
A) herinneren dat je hem hebt :oops:
B) weten te vinden :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HEEEL grote schuifmaat , wat moet je daar nu voor vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zee&Zee schreef:Alleen moet je je dan nog;
A) herinneren dat je hem hebt :oops:
B) weten te vinden :mrgreen:
als je:
spinningwheels schreef: Als het de moeite niet waard is dan hang ik het wel als versiering aan de muur in de woonkamer.
zal dat wel lukken.
Ik heb een set micrometers tot 500mm aan de muur hangen. Denk afgelopen 10 jaar 1x gebruikt.

(bij 'echte' bedrijven wordt zoiets regelmatig gecalibreerd, totdat de boel terugkomt met de opmerking "niet meer calibreerbaar", en dan kun je zo'n doos zo mee krijgen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie