Glas draaien

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

Ja glas draaien waarmee doe je dat?
Heb een partijtje glazen hoogspaning isolatoren waar ik wat leuks mee wil gaan doen.
Maar het centergat is aardig wat te klein voor wat ik eigenlijk wil, moet groot genoeg worden voor een E27 fitting, kan de lampen die ik wil hebben niet in E14 vinden.
Het is wel stevig spul , liet er een van een kleine meter op de tegelvloer stuiteren en nog geen schilfertje er af.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door audiomanics »

Met veel water lukt het aardig. Ik heb van die Diamant slijpkommen gehad (soort grote gatenzaag) en dan rustig op lage toeren, onder water door het materiaal laten zakken.
Ook de zogenaamde diamant polijstschijven (de naam staat niet in relatie tot de prijs, want die is slechts iets van 2-3 euro) gaan lang mee en slijpen redelijk snel het materiaal weg.
Het is dus een kwestie van diamant slijpmateriaal, langzaam draaien en vooral geduld hebben.. Te heet en je materiaal barst.
Als het gehard is kan je verdere bewerking vrijwel vergeten.. Ik heb gaten proberen te maken in gehard glas. Dat ging prima TOT het moment dat de boor er doorheen ging.. Toen waren het de welbekende 1000 stukjes..

Maar wat voor lampen wil je hebben dat die niet in E14 te vinden zijn?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

In theorie kan ik praktisch alles
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door André »

Voor die 7 euro ging ik gewoon kopen en de fitting aanpassen. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

André schreef:Voor die 7 euro ging ik gewoon kopen en de fitting aanpassen. :lol:
Dat was ook mijn idee, die lampen is tegenwoordig allemaal plastic. Maar is niet zo universeel meer dan. En eigenlijk ook onverkoopbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

André schreef:Voor die 7 euro ging ik gewoon kopen en de fitting aanpassen. :lol:
Dat brengt een mens op ideeën, Toch maar eens bestellen misschien wel helemaal leeg slopen, en alleen de behuizing gebruiken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

Dat gaat allemaal niet werken niet, Er moet een gat in het glas, en natuurlijk is het gehard glas.
Maar is dat niet te ontladen?? harden gebeurd bij 650 graden en dan vlot afkoelen.
Weer naar 650 graden brengen en langzaam afkoelen?
Ik heb zelf geen idee
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik verwacht dat het eerder geperst glas is dan gehard.
Holle buis diamantboor proberen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

Versplinterd geperst dan op dezelfde manier als gehard ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee, maar ik heb die isolatoren wel eens gezien, en dat is volgens mij gewoon geperst. Maar zeker hoeft dat niet te zijn. Maar ik denk dat geperst ook vol met spanning zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Glas draaien

Bericht door keesfrees »

Mijn ervaring met led lampen, er zit een schakeling in om van 230~ -> ?V -DC te gaan.
En wel met zo weinig mogelijk kosten cq onderdelen, wat ik zo zie/begrijp/ervaar gaat die schakeling het eerst defect, en zijn de leds zelf nog heel.
Dus, als je toch gaat slopen dan zou je het voorschakel apparaatje er uit kunnen halen en de draden voor de leds naar buiten voeren naar de (een andere?) voeding.
Ik stel me zo voor dat je de lamp misschien gaat verlijmen, dus vandaar deze gedachte.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door diepchess »

Spinningwheels - weet je zeker dat het normaal glas is?

Toen ik in hoogspanningscommissie zat werd me uitgelegd dat die isolatoren speciaal soort keramiek was. Niet normaal glas dus. Natuurlijk werd dat wel door wij-van-wc-eend verteld - dus het is wat het is in dat opzicht :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:Geen idee, maar ik heb die isolatoren wel eens gezien, en dat is volgens mij gewoon geperst. Maar zeker hoeft dat niet te zijn. Maar ik denk dat geperst ook vol met spanning zit.
Nu Hugo, ik weet niet op welke temperatuur spanning uit glas komt, maar die hoogspanningskabels zijn als er fiks wat stroom op staat bloedheet. Dus zou me verbazen als er veel spanning inzit.

Hoogspanningskabels vallen onder algemeen belang. Toevallig een kabel die dus naar beneden knalt omdat er te veel spanning intern in de isolator staat - daar is men dus niet erg blij mee. Afgezien van het feit dat de dodemanscirkel bij 150 KV al zo'n 200 meter afstand is (elke meter binnen die cirkel is dodelijk - dat heeft wij van wc-eend gemeten in de woestijn - de natte goed geleidende grond in Nederland daar heeft de brandweer geen gegevens over) als hij de grond raakt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Glas draaien

Bericht door spinningwheels »

diepchess
ik heb dus geen idee wat voor een soort glas het is, Maar het ziet eruit als glas, Ontploft zo ongeveer als gehard glas, En er moet %$$^&+*%%# een gat in.
Ga er nog maar eens een proberen met de plasma snijder, plaatje ijzer er op en eens kijken wat er gebeurd.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie