Draaibank van beton

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Draaibank van beton

Bericht door Danny »

Toevallig enkele foto's van een betonnen draaibank tegengekomen.
Goed plan maar de uitvoering is iets minder.
https://www.tormach.com/blog/heavy-duty-diy-lathe/
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank van beton

Bericht door assink »

Misschien leuk als houtdraaibank, voor metalen kun je daar niks mee.
Als het zwaar moet zijn, grote draaibanken zijn er massaal te koop voor oud ijzer prijzen.
Aanbod is hier dermate groot, ik zou nooit aan zelfbouw denken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank van beton

Bericht door Sven »

Als het niet als gebruikte cnc bank te krijgen is dan kan je volgens mij beter zelf bouwen en dan in (epoxy) beton.

Oud ijzer (=meestal versleten) ombouwen naar cnc kost denk ik meer tijd dan in een keer goed zelf bouwen
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank van beton

Bericht door DaBit »

Dat denk ik ook. Van mijn Emco is enkel de vaste kop en losse kop nog in af-fabriek staat, de rest is verdwenen of aangepast aan CNC-gebruik. Dus een oude bank nemen is hooguit zinvol voor de kop.
Maar... Eigenlijk had ik toch graag een setje vierkante geleidingen gehad ipv de prisma die ik nu heb, de kogelomloop voor de Z op een handigere plek, op de X een dikke KO met lagering, een wat grotere doorlaat en een hoog maximumtoerental.

Als je dat allemaal samen pakt red je het niet met een oude bank retrofitten. En een draaibank is een stuk simpeler dan een CNC-frees, als je de spindel niet meetelt. Die laatste is een minder makkelijk klusje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank van beton

Bericht door javanree »

Voor een kleine machine misschien wel, maar bij grotere lengte zou ik toch voor oud ijzer gaan... groot zak bed, dikke geharde prisma geleiding wat goed dempt (belangrijk voor oppervlakte kwaliteit) en tegen een stootje kan...

Niet voor niets dat veel bedrijven nog altijd grotere machines als de Cazeneuve laten reviseren ipv lichtere nieuwe meuk te kopen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank van beton

Bericht door DaBit »

Als je een 'echt VMC' nodig hebt met enig bereik en een pittige ATC spindel dan is zelfbouw misschien ook niet heel handig meer.

Maar voor kleinere maatjes CNC-draaibank, mwoah. Het gedoe is de vaste kop met z'n lagering, anders dan dat is het heel prima zelf te bouwen en waarschijnlijk pakt dat aan het eind beter uit dan enkel het bed en kop van een oudje recyclen.

Voor wat betreft de betonnen draaibank: uitvoering vind ik inderdaad wat matig, maar de materiaalprijs van het geheel is absoluut minimaal. Sommige mensen vinden dat heel belangrijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Draaibank van beton

Bericht door fcnh »

Zou het niet handiger zijn om één vlakke plaat te nemen/gieten en daar de vaste kop apart op te monteren + geleiding.
Eventueel een vlakplaat.
Dan kan je alles toch beter uitlijnen en is het eenvoudiger te maken.
Een beetje zoals je hier kan zien
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank van beton

Bericht door DaBit »

Jawel, bed en kop los maken is makkelijker.
Dan kun je de vlakken voor de geleiding makkelijker vlakfrezen en schrapen. En de kop perfect stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie