kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een cameraatje op je Gun wat afdrukt op het moment dat je schiet zou je toch op de foto moeten zien of het raak is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Ballegooijen »

Met een cameraatje op je Gun wat afdrukt op het moment dat je schiet zou je toch op de foto moeten zien of het raak is.
Ja, maar dat ontwikkelen en afdrukken van de foto duurt zo lang :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door hainjedaf »

Raspberry pi en pi cam....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef:Met een cameraatje op je Gun wat afdrukt op het moment dat je schiet zou je toch op de foto moeten zien of het raak is.

Heren.
Met alle respect voor alle hulp die hier geboden wordt op dit forum, en de kennis van de mensen hier aanwezig. Maar dit zijn dingen die een thread vervuilen en onduidelijk maken. Een laser is geen optie, een cameraatje is geen optie. Eender wat monteren op het pistool is geen optie. Er wordt geschoten met een projectiel dat een target raakt. De impact wordt geregistreerd op het target en dmv een led of een electronische pulse wordt er feedback gegeven. Hieraan hangt ik vast, andere zaken zijn geen optie.
De originele vraag was een oprolsysteem, meer niet.

Ik lees dit forum zeer graag, meerdere keren per dag zelfs. Het is hier al vermeld geweest en het valt mij ook zeer hard op dat wanneer er iets eenvoudig gevraagd wordt iedereen zijn duit in het zakje wil doen en blijkbaar elkaar wil overtreffen met andere meer ingewikkelde, duurdere ideeën. Ookal staat dit in de praathoek, beetje meer ontopic kan geen kwaad denk ik.

CoreXY systeem wordt ondertussen ook bekeken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door serum »

Je maakt hier geen harde afspraken, je stelt een vraag en er rolt iets uit. Meestal niet 100% het antwoord wat je verwacht. Tegen een bedrijf kan je dan ingaan, hier op dit forum lees je gewoon wat je wilt lezen en herhaal je je vraag in alle rust nog eens. Het hele forum is afgetopt met autisten, nerds, techneuten en creatievelingen. Beetje voorzichtigheid kan geen kwaad in dit opzicht.


Als ik puur kijk naar je probleem en je wens, is mijn eerste idee '4 motoren plaatsen ipv 2' de onderste 2 laat je in contra-spiegelbeeld werken en door deze voorspanning voorkom je het dansen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Ballegooijen »

Iets met een elastiek misschien nog een optie?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door DaBit »

Airsoft was het toch? Toevallig laatst ook mogen spelen met dat soort schiettuig (en de dag erop had ik aardig 'de mazelen'). De balletjes zijn klein, hebben een aardige snelheid, en het kunnen er aardig veel kort achter elkaar zijn. Veel succes met je camera... :lol:

CoreXY zou ik minder handig vinden voor deze toepassing; tov een Hbot moeten de riemen/kabels nog een keer extra oversteken en het specifieke voordeel van de CoreXY tov Hbot, namelijk geen torsie op 'de liggende poot van de H', is bij jou niet zo noodzakelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door serum »

Wiskunde is niet mijn sterkste vlak; (nou we het er over hebben, ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel sterke vlakken.. Snif..) maar zou je met een kruis en een paar katrollen niet gewoon de linksbovenste motor qua kabel ook rechtsonder uit laten komen en er zo een gesloten systeem van maken? (en rechtsbovenste motoren linksonder)

Evt. motoren met een dubbele as, om verwarring van de kabels te voorkomen..
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Benny_DS »

DaBit schreef:Airsoft was het toch? Toevallig laatst ook mogen spelen met dat soort schiettuig (en de dag erop had ik aardig 'de mazelen'). De balletjes zijn klein, hebben een aardige snelheid, en het kunnen er aardig veel kort achter elkaar zijn. Veel succes met je camera... :lol:

CoreXY zou ik minder handig vinden voor deze toepassing; tov een Hbot moeten de riemen/kabels nog een keer extra oversteken en het specifieke voordeel van de CoreXY tov Hbot, namelijk geen torsie op 'de liggende poot van de H', is bij jou niet zo noodzakelijk.
Ja arisoft, maar enkel op doelen, niet op elkaar. Dus wij hebben geen last van de mazelen :-)
BB's (de kogeltjes) gaan rond de 300 FPS. rate of fire hangt af van de vinger van de gebruiker :-) Voor mij persoonlijk rond de 0.15s tussen 2 schoten.

Als ik de H 90 draai zou dit problemen geven voor een H-bot? Lijkt me beter om de slede zo klein mogelijk te houden, dus verticaal.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Benny_DS »

serum schreef:Wiskunde is niet mijn sterkste vlak; (nou we het er over hebben, ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel sterke vlakken.. Snif..) maar zou je met een kruis en een paar katrollen niet gewoon de linksbovenste motor qua kabel ook rechtsonder uit laten komen en er zo een gesloten systeem van maken? (en rechtsbovenste motoren linksonder)

Evt. motoren met een dubbele as, om verwarring van de kabels te voorkomen..
Neen. Dit werkt alleen als je het doel dan perfect op het kruis laat bewegen, dus op de diagonalen. vanaf je daarvan afwijkt klopt het niet meer. Heb ik ook gecontroleerd :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door DaBit »

Bij de CoreXY kun je wel goed zien hoe ze 'm afgeleid hebben:
http://corexy.com/theory.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door serum »

Dit werkt alleen als je het doel dan perfect op het kruis laat bewegen
Hmm, dat had ik zelf inderdaad ook nog wel bij elkaar kunnen redeneren.. je kabellengte gaat dan inderdaad afwijken als je van dat kruis afwijkt.

En domweg 4 motoren gebruiken?
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door Benny_DS »

serum schreef:
Dit werkt alleen als je het doel dan perfect op het kruis laat bewegen
Hmm, dat had ik zelf inderdaad ook nog wel bij elkaar kunnen redeneren.. je kabellengte gaat dan inderdaad afwijken als je van dat kruis afwijkt.

En domweg 4 motoren gebruiken?
Is een optie. Maar verdubbelt alles van materiaal. Nogmaals, budget is de hoofd vogel.
Ik probeer altijd iets te verzinnen naar het materiaal dat ik voorhanden heb.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: kabelopspan systeem met regelbare weerstand

Bericht door HD13 »

Staalkabeltje met gewicht aan de onderkant, zodat je een soor Y configuratie krijgt.
Dit kabeltje laat je een hele slag om een poulie/katrol maken.

Deze poulie katrol koppel je aan een elektromotortje welke je middels weerstanden of kortsluiten van de spoel als rem gebruikt.
Weerstand/sluiting schakelen met relais om remfunctie aan/uit te schakelen.
Oude fietsdynamo werkt misschien ook.

Of poulie/katrol koppelen aan koelfan van motor en hiervoor een omkasting maken.
Omkasting voorzien van luchtoevoer/afvoer gaten en middels deze gaten de remfunctie regelen.

Wat voor een regeling gebruik je voor de huidige motoren ?
Plaats reactie