Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door javanree »

Een tijd terug deed ik een oproep voor een klauwplaatje voor mijn Emco 5. Na maanden wachten en zoeken heb ik een maand terug de credit card maar eens flink misbruikt en uit de US of A een echte (amper gebruikte) Rohm klauwplaat laten komen, speciaal gemaakt voor de Emco Compact 5 / Turn 55 spindel mount. Flink wat munten, maar voor dat geld verwacht je dan ook wat.

Vervolgens, zoals altijd, binnen een week na aankoop, kwam er ineens een veiling in Belgie voorbij met stapels Emco 5 accessoires waaronder 3 (!!) passende klauwplaten van het luxe type (dus niet de externe tandkrans variant, maar die met de vierkant sleutel) Wat doe je dan als tool(ing) freak? Je koopt er toch een ...

Inmiddels zijn beide klauwplaten volledig gedemonteerd, gereinigd, gesmeerd (voorlopig bij gebrek aan beter met VG68 leibaanolie, plan is er straks dry graphite lube in te doen) en weer gemonteerd. En dan wil je natuurlijk een vergelijkend warenonderzoek doen.

De drieklauw past op 3 manieren op de spindel. Ik heb voor de vergelijking alle 3 de posities een keer gebruikt. Daarnaast het test 'asje' , een freesje 10mm met mooie geslepen schacht, drie maal geklemd, steeds 120 graden verdraaid. Dus per klauwplaat 9 metingen.

Eindresultaat : de Emco klauwplaat schommelt tussen de 0,07 en 0,09 mm runout, een volgens mij redelijk 'normale' waarde voor een middenklasse gebruikte klauwplaat.
De Rohm daarentegen... WOW. Slechtste waarde 0,03 mm , beste waarde 0,015 mm (voor zover het op een standaard 0,01mm puppitast af te lezen is)

Enig minpuntje aan de Rohm tot nu toe is dat hij iets dikker is (circa 10mm), waardoor het werkstuk iets verder van de spindelneus af zit, wat in theorie minder stabiel is. Gezien de bouwkwaliteit en de precisie verwacht ik echter dat dat in de praktijk geen verschil zal maken met de Emco.

De Emco zal ik vooral voor het lompere werk gaan gebruiken, waar die precisie toch niet van belang is, om zo de Rohm te sparen. En met eventueel te maken zachte klauwen zal de precisie allicht flink verbeteren.

Hoe zijn jullie ervaringen met dit soort vergelijkingen? Dingen als klauwplaten, boorkoppen ed?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door audiomanics »

Of ander gereedschap? Inbussleutels bijvoorbeeld? na jaren inbussleutels van diverse pluimage rond gedraaid te hebben toch eens een paar duiten uitgegeven aan Stahlwille (voor 1 zo'n sleutel koop je vaak 3 andere setjes compleet).. En die blijven nog steeds goed. Ik ze nog geen jaren, dus hoe ze er over 10 of 30 jaar uitzien?? Over het Gedore gereedschap dat ik bijna 40 jaar geleden gekocht had ben ik over het algemeen heel goed te spreken.
Slechts een heel enkele keer teveel gevraagd van bepaalde tools.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door mjeuring »

audiomanics schreef:Of ander gereedschap? Inbussleutels bijvoorbeeld?
Qua binnen zeskantsleutels is er voor mij maar 1 merk: PB Swiss tools
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door skillalot »

Wera vind ik fijn spul
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door javanree »

Voor inbus heb ik heb sets van Bahco, Gedore en Belzer. Eerste twee beide met kogelkop, allemaal het lange model.
Vooral die van Gedore en Belzer hebben al een hoop moeten doorstaan, maar zijn nog als nieuw.

Voor gewone sleutels liggen hier Dowidat, Belzer, Gedore, Bahco en Sandvik ; doen allemaal wat ik er van verwacht, soms al bijna 25 jaar met het nodige misbruik... tot nu toe een Gedore sleutel (een 1B steekring 24) hoeven reclameren (die HEEL wat misbruik te verduren heeft gehad en de garantie afhandeling was perfect :!: )

Ik hanteer nog altijd de filosofie : als ik het meer dan 2-3 maal gebruik, koop ik het beste wat ik kan betalen. En dat heeft zich tot nu toe altijd terugbetaald. Alleen met gereedschap voor de draaibanken lukt dat helaas niet altijd (het is of exorbitant duur of domweg niet verkrijgbaar vanwege formaat van de hobby bankjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door DaBit »

Ja, ik herken het. Inmiddels is het accugereedschap DeWalt, het stekkergereedschap Bosch Blauw/Hitachi/Makita niet-bouwmarkt, de meetklokjes en micrometers grotendeels Mitutoyo, de schroevendraaiers Beta, enzovoorts. Ligt allemaal prettiger in de hand en werkt beter. Grote misser is de Gedore digitale schuifmaat; da's gewoon een 10-euro Lidl ding met een duur merkje erop.

Met snijgereedschap gaat het dezelfde kant op. Gerenommeerd-merk wisselplaatjes draaien mooier dan noname, merk-tappen doen het beter en langer dan Chinese tot tap verslepen boren, en die Holux aluminiumfrees die laatst een stuk bek van de machineklem meepakte heeft daar niet merkbaar van geleden.

Nadeel van goedkoop gereedschap is dat je het toch niet zelden 2x kunt kopen; een keer goedkoop en daarna een keer goed. Maar soms werkt de portemonnee of de rondborstige directie niet mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door spinningwheels »

Tot op zekere hoogte klopt het alle waar naar zijn geld.
Maar als ik dan Snap On ga vergelijken met Teng Tools om maar iets te noemen, dan is de verhouding een klein beetje zoek.
Ook zie ik bij de tweede hands markt , dat bepaalde merken, echt zwaar overpriced zijn, Neem eens Mitutoyo
Ja iedereen kent het merk en het is ook echt goed spul, maar er word geb ruikt de hoofdprijs voor gegeven. iedereen kent het merk.
Terwijl ik noem maar iets Mahr , tesa er echt niet voor onder doen, sterker nog wel eens een stapje beter zou kunnen zijn, maar minder bekend dus gebruikt vaak voordeliger.
Zelfde voor machines , AI , Myford. Twee merken die toch wel vaak meer opbrengen , dan een vergelijkbaar / beter merk, wat iets minder bekend is.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door assink »

Heb een digitale schuifmaat van Mahr voor 40 euro gekocht, is als nieuw. Dat lukt met een mitutuyo niet. :mrgreen:
Houdt marktplaats veel in de gaten, en af en toe komt er wat moois voorbij.
Gebruik ook wel chinese freesjes bijvoorbeeld, als het iets minder strak hoeft. Doet t minder zeer als ie knapt :roll:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door javanree »

Snap On, Myford (en Emco) vind ik inderdaad ook vaak overpriced.
Mitutoyo en AI vind ik nog wel meevallen, er zijn alleen minder echte koopjes meer door de hoeveelheid mensen die er op aast. Mede daarom koop ik bijvoorbeeld ook meer Dowidat dan Gedore.

Mahr en Tesa zijn ook heel mooi, maar worden relatief minder aangeboden. En daar is het ook lastiger om achteraf accessoires van bij te kopen, ik ken er vrij weinig leveranciers van, terwijl iedere beetje ijzerhandel wel Mitutoyo kan bestellen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door janplastiek »

of ik nu Metabo , Hitachi, Bosch, Makita of Dewalt heb maakt mij niet uit.
Voor mij is de service die ik bij de leverancier krijg, belangrijker dan het merk van prof gereedschap,
op 1 km van mij zit mijn leverancier, moet ik iets hebben, haal ik het daar, met snoer maakt het me veel uit welk merk, op batterijen liefst Hitachi omdat ik daar al mijn batterijen en machines van heb.
Belangrijker is dat, als er iets stuk gaat, hij het snel voor mij maakt of heeft hij een vervanger in het rek liggen.

Ik heb wel geleerd dat ik voor speciaal gereedschap veel rond moet zoeken en prijzen vragen, zoals nu voor die taparm werden mij door de leverancier van de arm, SCM potten met slip veiligheid voorgesteld, welke ik nu per stuk van 5,5€ goedkoper tot 13€voor de grotere maat goedkoper heb, zelfde merk, zelfde type. Nu ik 30 stuks heb gekocht, heb ik er nu een aantal gratis.
de prijs voor de ontbrekende snelheidsmodules ben ik nu in Italië aan het op vragen, 15% meer korting :mrgreen:
er zullen er zeker nog goedkopere zijn maar door je oor te luisteren te leggen, zul je snel de oja en de och zwijg erover verhalen horen over waar je interesse of zin voor had en dat helpt ons hier op het forum ook. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door johan jorez »

hoi,
ik heb een kleine (dia 125 ) haakse slijper van dewald , toen ik in het verkooppunt terloops zei dat ik het ongewoon vond dat de haakse kop erg warm werd bij intensief gebruik , gaf de verkoper aan dat hij het ging voorleggen aan een vertegenwoordiger
na enkele dagen kwam ik daar terug toen zei hij dat hij de vertegenwoordiger gezegd had " hij moet maar handschoenen dragen "
ik heb een vergelijkbare metabo daar mag ik, de volledige dag met beulen dat ding word handwarm
dus voor mij geen dewald meer
groetjes johan
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door tantan »

Ik ben nogal gek op boren slijpen waarom weet ik niet maar ik val nou eemaal voor die echte mooie supper machines zoals deze https://youtu.be/WROvqZcF8XI. Een vriend van me kwam een tijd terug met een aantal boren die hij niet geslepen kreeg (hij heeft ook uitstekende borenslijpmachines). Ik proberen, kreeg ze ook niet goed geslepen. Wat bleek, ze kwamen uit zo’n pret set: mooi stalen koffertje, 10 stuks per maat, gouwe verf erop en voor 50 euries..... alleen de goudverf doet niets, het staal is gewoon bros gietijzer, en van de geometrie klopt niets (ziel uit het midden, spiralen ongelijk enz.
Je kan echt beter een oude boor of frees goed slijpen dan nieuwe rommel kopen, en zo denk ik ook over al mijn gereedschap. Alleen soms val je toch nog een keer ergens voor en kan het ook ooit weer meevallen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door assink »

Inderdaad, met goedkope boren kun je slijpen wat je wilt. Maar ze houden geen goede snijkant, en knappen ook snel :roll:
Ik vervang nu alle boren die ik breek door phantom boortjes, die houden het een stuk langer :mrgreen:

Je kunt altijd beginnen met bijvoorbeeld "mannesman" kwaliteit, alles wat je vernaggelt kun je dan vervangen door beter spul. Zo kom je er achter waar je toe kunt met wat minder gereedschap, en waar je beter spul van nodig bent.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Gereedschap : alle waar naar z'n geld ?

Bericht door André »

assink schreef:Inderdaad, met goedkope boren kun je slijpen wat je wilt. Maar ze houden geen goede snijkant, en knappen ook snel :roll:
Ik vervang nu alle boren die ik breek door phantom boortjes, die houden het een stuk langer :mrgreen:

Je kunt altijd beginnen met bijvoorbeeld "mannesman" kwaliteit, alles wat je vernaggelt kun je dan vervangen door beter spul. Zo kom je er achter waar je toe kunt met wat minder gereedschap, en waar je beter spul van nodig bent.

Toch heb ik via huischinees Ali colbalt boren besteld en die bevallen prima. Kosten weinig en houden het goed vol.
Droog boren in IPE profielen doen ze prima niet slechter dan dormer of skf b.v.
Plaats reactie