Dakisolatie en tocht

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Dakisolatie en tocht

Bericht door Sven »

In de kerstvakantie gaan mijn lief en ik de zolder aanpakken.
Bij een inspectie daarnet ontdekte ik dat het er nog flink tocht, dat moet dan ook aangepakt worden.

Omdat ik alleen maar weet dat je met verkeerd isoleren meer schade kan aanbrengen dan je bespaart op stookkosten leg ik mijn ogen graag te luisteren bij forum genoten met meer verstand van zaken ;)

Ik ben er niet zeker van of het dak geisoleerd is.
Het zou kunnen dat het een geisoleerd kant en klaar dakpaneel is (huis uit 74) maar heb nog geen isolatie daadwerkelijk gezien.
Ook is me nog niet duidelijk of de dakkapel wel of niet geisoleerd is.

De tocht die ik gevoeld heb kwam van tussen een dakbalk en de schoorsteen, een kier van een cm of tien.
Kan ik daar gewoon pur tussen spuiten of stel ik de balk dan door de tijd heen bloot aan houtrot?

Klok en klepelvraag:
Kan ik blindelings alles waar ik isolatie tegenaan zet voorzien van een dampremmende laag?
En wat geldt allemaal als dampremmende laag?
Is een plaat mdf met een laagje verf dat ook? En moet die dan vastgekit zitten?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door keesfrees »

Dit is een uitstekende site als het om bouwen gaat.
http://www.joostdevree.nl/
Geen flitsende opmaak maar de info is dat wel (met een paar kleeeine bijdragen van mij)

Ik heb ook nog een zolder te isoleren, dat wil ik doen met PIR-sandwichpanelen, die worden ook als B-keus / restpartij aangeboden maar prima te gebruiken, maar ik ken je zolder niet.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door DaBit »

Met die B-keus PIR sandwichpanelen heb ik laatst bij een vriend ook de zolder gedaan. Dat was makkelijk werken en het ziet er heel netjes uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door Sven »

Ik ben niet van plan de hele zolder te isoleren, het gaat me vooral om het dichtmaken van de tochtige kieren.

Een deel van de kieren ga ik nog maken, door alle lelijke "afwerkingspanelen" weg te halen en mooier weer terug te maken.
De dakpanelen zijn trouwens helemaal glad van binnen, een van de redenen om aan te nemen dat er iets van isolatie in zit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door K.J. »

Als je alleen kieren wilt dichten kun je gewoon purr-en.
Ik heb de zolder met geisoleerdaar als ik moet aanraden die het met pir platen. Ik had rockwoll isolatie verschrikkelijk wat een werk.

Dampdicht maken komt heel secuur dat moet van binnen uit echt hele maal dicht worden gemaakt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door serum »

Ik heb hier ook wat rockwool gebruikt en pur. Dergelijke kieren van 10cm, daar zou ik van buitenaf naar kijken. Pannen aan de kant, even een kritische blik op werpen. denk dat vragen 'wat voor isolatie' net zoiets is als 'wat moet een dier eten' nogal per situatie verschillend, maar door de school genomen is het zaak dat vocht buiten blijft en de lucht stil staat en dat condens ook in de zomer op een betonnen binnenmuur kan slaan.. Logica!

Misschien een idee om een IR camera te huren, zie je meteen wat je 'plaagplekken' zijn.

We zitten nu met een hoekwoning op ~670m3 per jaar, voor een gezin van vier. In de zomermaanden verbruiken we max 18m3 per maand voor koken/douchen. Je kan dus stellen dat de verwarming, ook in een kennelijk goed geïsoleerd huis, ~70% van je energierekening vertegenwoordigd.

Isolatie doet zoveel.. Ons volgende huis moet echt een energie 0 woning worden. Belachelijk hoeveel energie je kapotslaat op iets wat eigenlijk niet nodig is.

Zo. Ik hang de geitenwollen sokken weer even te drogen, hield het niet droog in de ligfiets vandaag. (zo'n oranje zetpil)
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door karangetang »

verdiep je wel in de vochtuishouding en de problematiek van condens
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door marten optimum »

in de jaren 74 gebruikte men veel spaanplaat mat daarop 2 cm isolatie schuim. die isolatie is aangebracht op de buitenzijde van de plaat. en is daarmee te zien als je een dakpan oplicht. mocht hier inderdaad isolatie op zitten dan moet men direct tegen de spaanplaat aan gaan isoleren. dus geen ruimte tussen de spaanplaat en de nieuwe isolatie!
Bij zachte isolatie steenwol of glaswol mag er geen leefvocht in de isolatie kunnen komen. om dit te voorkomen moet er dus een dampdichte folie aan de binnenkant van de woonruimte worden aangebracht. bij harde isolatie pur of pir platen hoeft dit niet de isolatie heeft zelf een dampdicht laag. alhoewel ikzelf doorgaans ook hier folie toepas. dit omdat er vaak vele aanzetten zijn die de dampdichte laag onderbreken. of je moet de naden aftapen met aluminium tape.

En de naden mag je gerust dichtpurren. ook van je dakbeschot.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door audiomanics »

vergeet vooral ook niet even te kijken welke subsidie je in jouw buurt /provincie kan krijgen en wat daarvoor de voorwaarden zijn (oppervlak en isolatiewaarde). dergelijk subsidies kunnen in de duizenden euro's lopen als je ze combineert met bijvoorbeeld spouwmuurisolatie, HR+ dubbelglas, vloerisolatie, pelletkachel etc..
Mijn huis dateert van 73 ongeveer. Er viel heel wat te verbeteren aan isolatie. Nu zit ik qua verbruik, ondanks mijn werkplaats, op het verbruik van een 1 persoonshuishouden in een flat... en totaal bijna 4000 euro subsidie gehad. Mocht het ook nog zelf doen, al heb ik de gevel en vloer isolatie laten doen bij gebrek aan de benodigde apparatuur..
Vergeet ook niet dat het potdicht stoppen van een huis ook niet gezond is.. het moet niet stormen op de zolder, maar een klein beetje tocht kan best goed zijn, tenminste als de zolder niet als leefruimte gebruikt wordt, maar alleen als opslag voor "vergeten" goederen.. Of je moet een heel ventilatiesysteem aanleggen met warmtewisselaars etc..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door keesfrees »

Als je netjes wil purren doe je zelf dan een lol en koop een pur-pistool, dat gaat echt veel beter en handiger.
Je hoeft de bus dan niet in een keer leeg te maken, je kan 'm even -dagen- wegzetten, helaas kun je 'm na weken-maanden alsnog wegkieperen maar dan is de klus wel klaar :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Vergeet ook niet dat het potdicht stoppen van een huis ook niet gezond is..
Zoals een expert ooit zei: 'Vroeger had men ijsbloemen op de ramen. Tegenwoordig heeft men griep'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dakisolatie en tocht

Bericht door Sven »

Dank voor de goede info mannen.

Ik was zijdelings ook al bezig de ventilatie te onderzoeken.
Maar de wind die ik gisteren voelde, dat valt voor mij niet onder natuurlijke ventilatie ;)

Na het bestuderen van "milieu centraal" ben ik tot de conclusie gekomen dat er nog wat stukken van deuren afgezaagd moeten worden, de aanbevolen 1,5 cm halen we bij lange na niet.

Als ik een beetje voortbroed op de alles wat ik tot nu toe gelezen heb dan lijkt me de volgende acties op zijn plaats:

- deur van toilet en gangdeur inkorten voor onderdoorventilatie
- ventilatie buis van woonkamer (was afvoer van keuken) naar schoorsteen stukje open zetten
- dan kan lucht via toilet door woonkamer naar boven/buiten
- na toiletgebruik stroomt het de andere kant op wegens antimeurafzuiging

- deur bovenaan de open trap blijft met kleine kier zodat warmte niet makkelijk naar boven stroomt
- Op eerste verdieping alle deuren een stukje er af
- Alle ramen op 1e verdieping hebben ventilatie roosters
- 1e verdieping ventileert dan naar 2e verdieping
- 2e verdieping heeft 2 ruimtes, 1 is afgesloten met geisoleerd plafond en is verwarmt, is mancave met platenspeler dus daar kom ik niet vaak (genoeg)
- andere ruimte staat in open verbinding met 1e verdieping, tot aan de nok en is niet verwarmd
- open ruimte tocht nu bij de dakkapel> pistool kopen en dichtpurren. Dan netjes afwerken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie