Dixon snelwisselaar op mijn Emco compact 8

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Dixon snelwisselaar op mijn Emco compact 8

Bericht door benkr »

Op de CNC zone dag had ik samen met een aantal wisselplaatbeitels, wat grote wisselplaatfrezen, een boorkop, een meetklokje met statief ook een drietal beitelhoudertjes gekocht voor een dixon snelwisselaartje.
De week daarna zag ik dat de Dixon bij HBM in de aanbieding was, dat kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan, ik was er alleen niet helemaal zeker van dat de houdertjes echt op de Dixon zouden passen maar dat risico heb ik maar genomen. Afgelopen donderdag werd het ding bezorgd en ja hoor, de ander houdertjes passen perfect. Ik heb nu dus meteen 6 houdertje er bij.

Ja, en toen moest het ding natuurlijk zo snel mogelijk op de Emco.
Als eerste een verloopbus gedraaid om het 11mm centrale gat pas te maken op het M8 draadeindje van de Emco.
Okee, verloopbus klaar centrale blok er op en....shit M8 draadeindje te kort.
Slede er af, draadeindje er uit en een langere M8 bout gevonden waarvan de kop kan worden afgedraaid zodat deze past. Shit, de slede ligt er af.... dus eerst de slede maar weer voorzien van het M8 draadeindje en weer op zijn plek geplaatst. Toen de kop van de M8 bout afgedraaid, toen de slede er weer af en het nieuwe, langere, draadeindje er in gemaakt, er moest ook nog een paspenntje in om te zorgen dat de bout niet mee kan gaan draaien maar dat was zo gepeipt.
Toen de slede weer op zijn plek, het centrale blok met verloopbus er op, vastzetten en een aantal beitel er in en op hoogte stellen en draaien maar..... tot de beitels met 12mm opname en die het beitelplaatje bovenin hebben liggen, die konden niet op centerhoogte gesteld worden, bleek dat de houder voor die beitels zo'n 5mm te hoog stond.
Ja, dan moet je kiezen, een stuk van de houder af, of een stuk van de slede af in de hoogte. De beitelhoeder viel af omdat er dan niet genoeg materiaal overbleef om nog een degelijke houder te hebben. Dus maar er voor gekozen om de slede 6mm te verlagen op de plaats van de beitelhouder, gelukkig kon dat zonder verdere problemen.
Dus slede er weer af en die in de freesbank. Ik was best wel huiverig om hier aan te beginnen, ik had verwacht dat dit best wel hard staal zou zijn, maar niets was minder waar, het bleek echt pisbakkengietijzer te zijn, de frees ging als een warm mes door de boter. Alleen wat een troep is dat gietijzer als het van de frees af komt, lijken wel zandkorrels. Nu snap ik waarom een collega roept dat een bank waar veel gietijzer op verwerkt is in de kortste keren versleten is. Maar goed, de slede een kopje kleiner gemaakt en weer terug op de Emco, centrale houder er op, houdertjes er in en stellen maar, ik kan nu ruim beneden centerhoogte komen dus probleem opgelost.
Eindelijk heb ik ook een snelwisselhoudertje op de Emco en meteen (voorlopig) voldoende houdertjes.

15987

De middag toch met een happy gevoel afgesloten, nu weer verder met Tony zijn machine.
De eerste echte klusjes voor de BF25 komen er aan... Eindelijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Dixon snelwisselaar op mijn Emco compact 8

Bericht door Ballegooijen »

Je bent lekker bezig Ben!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dixon snelwisselaar op mijn Emco compact 8

Bericht door javanree »

Bekend probleem. Ik heb van mijn Emco beitelslede circa 3 mm laten frezen voor mijn multifunctionele Aa snelwisselaar. Maar netjes gedaan, werken met een wisselaar is wel heerlijk , je wordt een stuk productiever
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dixon snelwisselaar op mijn Emco compact 8

Bericht door DaBit »

Oh, pff, jij hebt de beitelslede nog ja. Ik schrok al. Als je van de dwarsslede zoveel materiaal af haalt dan word het niks meer.

Ik heb trouwens die anti-ronddraai-pen in de snelwisselhouder bewust niet geplaatst. Een 'oeps' op de draaibank is meestal iets meer geweld dan op de frees, en ik vind het prettiger dat de houder dan verdraait en/of de centrale bout krom is dan dat de hele boel krom en kapot gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie