3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Nou, lol gehad van die H101, tot we een keer op een groot grasveld gingen vliegen. Oudste aan het 'stunten', komt wel wat dicht bij de weg dus hij moest 'm landen van me. We hebben alle 3 (2x koter en ik) dat ding zien landen op het gras, maar weer terugvinden ho maar.

Nouja, dat risico zit er nu eenmaal in. Oudste toch wel aardig van de wap en iets dat beter vliegt als het wat waait is ook wel prettig, dus China maar eens leeggekocht, de 3D printer, frees en soldeerbout wat laten werken, en de boel met de kleine in elkaar geschroefd. Stand van gister:

Afbeelding

Na 5 accu's leegvliegen:

Afbeelding

Dat is een beetje de omgekeerde wereld: propellors nog heel maar de propellorbescherming niet :lol:

Achteraf niet zo heel raar; ontwerp is verre van optimaal. Wat radii had al wat gescheeld:

Afbeelding

Magoed, met de smurf erbij moet het allemaal grotendeels gebeurd zijn in de aandachtsspanne van een kind, anders gaat-ie zitten klieren en zeuren.
Verder is het geprinte polycarbonaat niet flexibel genoeg, iets waar ik wel op gehoopt had (gewoon polycarbonaat kun je dubbelvouwen zonder dat het breekt).

Nu wil ik toch wel weer propellorbeschermingkjes hebben. Niet zozeer om die propellors heel te houden, maar om de rest van de wereld te behoeden tegen plastic messen die met 30000 toeren ronddraaien. Maar frezen is een beter plan dan printen.

Ik wil die eigenlijk toch van een enigzins flexibele kunststof maken. De energie van een crash moet toch ergens heen. Ik kan wel 5mm carbonplaat pakken maar dan krijgt het frame de volle mep en uiteindelijk moet er iets meegeven.
Maar welke kunststof pak ik nou het beste? POM en PVC lijken me breekbaar, maar HMPE weer te slapjes. Polycarbonaat plaat misschien? Polypropyleen?
Of toch maar carbon?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door janplastiek »

onder jouw moto zit toch ook zwart pe als bescherming, ik zou zoiets hiervoor nemen, zit bij karten ook tussen de wielen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Ja, alleen dat hoeft geen dunne spaakjes omdat er nog lucht doorheen moet.

Ik heb nog wat van dat groene HMPE liggen (Werkstoff S?), afkomstig van een zeker Belgisch forumlid :mrgreen:
Ik zal daar eens wat mee proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

Heb je nylon en PETG ook overwogen? die zijn doorgaans flexibeler en kunnen qua prints beter een stootje hebben. ze zijn wel veel minder stijf overigens, dus dat is de overweging.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Nylon heb ik niet liggen voor de 3D printer. PETG wel, maar dat is inderdaad vrij slapjes. Ik had meer gehoopt van het buigvermogen van polycarbonaat.

De gebroken stukken nog eens goed bekeken; de hechting van de lagen onderling is wederom niet heel erg het probleem; er zijn ook stukken compleet schuin op de laagjes doorgescheurd.

Ik heb de frees-daad maar bij het woord gevoegd en probeer het maar eens zo:

Afbeelding

Afbeelding

(sorry voor de vieze groene kleur; goeiekope GSM..)

Groen HMPE, zou wel eens Werkstoff-S kunnen zijn.
Is aardig aan de lompe en zware kant (34 gram per ding) en dan moeten er nog 'zijkantjes' op tot net boven de propellor ook. Oudste wilde weer even vliegen, toch een goede keus om er wat bumpers rondom te maken :roll:
Maar deze dingen lichter frezen als ze onverwoestbaar blijken is geen punt, materiaal erbij frezen lukt me niet. :lol:

En ook niet onprettig: in 40 minuten tijd heb ik 2 stuks waarbij de meeste tijd nog in de 3D-freesbewerking zit om de randjes mooi af te ronden.

Nu nog eens uitzoeken hoe die 'impact' simulaties van Fusion werken. Dat ging nog niet helemaal vanzelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

Wat is de meest voorkomende plek waar de prints faalden? aanhechting bij de motor, ring aan armen, in de ringen, in de armen etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Het veel te ielige wandje waar de 'spaken' aan hangen, en waar de spaken aan de 'vleugel' hangen. Overigens is het daar niet op de aanhechting gescheurd, maar gewoon de hele spaak uit de vleugel.

Afbeelding

Verder scheelt een kleine radius toepassen ipv keiharde haakse hoeken ook nogal wat. Met 3D printen loop je dan echter al gauw tegen de laagjes-resolutie aan.
En zowiezo voldoet dit ontwerp aan alle kanten niet, maar dit was vlot te tekenen en dat was gezien de aandachtsspanne van de koter nodig.

Eigenlijk zou ik best graag een slicer willen hebben waar ik per deel de parameters in kan stellen. De basis en spaken massief, rondom de aanhechtingen met de vleugel een hoge infill met iets van 3D-honeycomb ofzo, de rest van de 'vleugel' een lage infill om gewicht te besparen. Want dat kun je met 3D-printers wel heel goed, iets maken dan knap degelijk is voor z'n gewicht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik snap het. Ik wou inderdaad al voorstellen om een stevige radius (fillet) te gaan gebruiken bij die aanhechtingen maar dat had je al overwogen. Je kan in S3D wel in hoogte instellingen aanpassen, dus bijv tot de bovenkant van de spaken massief en dan alles daarboven (vleugel) met een beperkte infill (15 a 20% ofzo)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door javanree »

Werkstof S is behoorlijk taai (tenzij het te warm is geweest, dan verbrost het) , dat zul je niet 1-2-3 kapot stoten. Frezen van die bagger gaat best , maar boren of nog erger draaien is een totale ramp, langspanig tot en met.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DirkSchipper »

Ik zit me af te vragen: als je nu de bolle kant van het profiel een aan de binnenkant legt ... dan heb je de kant van het profiel met de snellere stroming aan de stuwkant. Zou dat de aandrijving iets efficiënter maken???
Aan de andere kant: het een een modelletje dat veel moet kunnen doorstaan, de kids overleven zeg maar ... dan boeit dat wellicht niet zo.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef: 02 apr 2018 21:02 Je kan in S3D wel in hoogte instellingen aanpassen, dus bijv tot de bovenkant van de spaken massief en dan alles daarboven (vleugel) met een beperkte infill (15 a 20% ofzo)
Ja, dat is het 'm toch allemaal net niet. Idealiter is zo'n slicer zo'n beetje hetzelfde te bedienen als een CAM-pakket. Gewoon kiezen welk deel je met welke parameters wil spuiten en in welke volgorde. Kunnen we eens gaan denken aan een 5-assige kitspuit met automatische nozzle-wisselaar :lol:
javanree schreef: 02 apr 2018 21:47 Werkstof S is behoorlijk taai (tenzij het te warm is geweest, dan verbrost het) , dat zul je niet 1-2-3 kapot stoten. Frezen van die bagger gaat best , maar boren of nog erger draaien is een totale ramp, langspanig tot en met.
Ja, maar niet erger dan 'normaal' HMPE of nylon. Rondom mijn boren had ik inderdaad ondanks stotterboren een vogelnest en uiteraard flapjes aan de randen van de gaten. De draaibank heb ik ooit voorzien van logica die bij ruwdraaien regelmatig de beitel even terugtrekt om de spaan te breken, anders is het geen doen.

Met frezen geen problemen overigens, nadat ik de voeding bij het 3D-frezen wat opgevoerd had. Doe je zoetjes aan dan blijft er nog wat 'haar' achter, snij je wat harder door dan word het wel mooi spiegelglad. Dat geld voor gewone frezen uiteraard ook, maar dat is wat makkelijker te bepalen dan zo'n bolkopje.
DirkSchipper schreef: 03 apr 2018 15:05 Ik zit me af te vragen: als je nu de bolle kant van het profiel een aan de binnenkant legt ... dan heb je de kant van het profiel met de snellere stroming aan de stuwkant. Zou dat de aandrijving iets efficiënter maken???
Dan moet de vorm nog anders. Deze meneer heeft er wat zinnigs over te zeggen.
Maar doe je het goed, dan stuurt het ding voor geen meter meer.
Aan de andere kant: het een een modelletje dat veel moet kunnen doorstaan, de kids overleven zeg maar ... dan boeit dat wellicht niet zo.
Al dat toegevoegde gewicht is anders niet best voor de batterijlevensduur hoor. Accu's worden aardig wat warmer met die 'lompe' groene dingen erop.
Magoed, eerst maar eens leren vliegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Fusion360 event simulation, lachen:

https://www.youtube.com/watch?v=l1VQHFkq0ZY

Dit is een impact met 50km/u, gemodelleerd als blok staal met het gewicht van de drone (630 gram met batterij) dat met 50km/u tegen de stilstaande propellorbeschermer van HMPE aan botst.

Ik geloof 'm niet hard, maar ik heb ook wat warnings genegeerd. Is met een wat betere simulatie-setup best bruikbaar!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door diepchess »

Sven schreef: 26 nov 2017 12:45 Zou een droon niet robuuster zijn als je 'm van 2,5D gevormd vliegtuig triplex maakt?
Dat is dan wel hout maar ook jij zou daar mee moeten kunnen werken..
MDF is je immers ook al gelukt. ;)
Heh Sven, zo'n FPV racer drone haalt makkelijk 130 KM/uur, echt ogen dicht. Iets anders dan 'm van een fibersoort maken lijkt me slecht plan. Gewicht is alles als je raced. Je kunt deze frames overigens kant en klaar kopen voor paar tientjes van carbonfiber. Robotshop.com bijvoorbeeld maar er zijn talloze drone websites...

Overigens officieel is FPV verboden in Nederland - maar lijkt me niet dat Dabit daar problemen krijgt. Behalve als hij in de hoogspanningskabels achter zijn huis invlogen wordt natuurlijk...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door diepchess »

Dabit, dat ontwerp van die propellorguards lijkt me prima idee. De kwart cirkel (ofzo) die de propellor beschermt kun je makkelijk 1.5mm dik printen maximaal en slecht hier en daar een extra balkje om 'm enorm sterker te maken. maar de 3 'stangetjes' zijn veel te fragiel. Dat moet allemaal op zijn minst 3mm dik zijn en behoorlijk breed, echt 15mm zo maar en opstaande randjes om 'm sterk vast te hechten aan de kwart cirkel.

Af en toe 's nachts op de knop drukken en dan heb je d'r weer 4+ die uit de printer gerold zijn de ochtend erna...

Alternatief is ze in 2 delen printen die propellorguards. Dat randje van 1.5 mm dat klik je er dan op. Die kwart randjes pomp je er elke 7 minuten 1 van de 3d printer uit.

Ervaring hier is dat sommige hele goede piloten zijn, al op 5 jarige leeftijd, en anderen bijna 2x die leeftijd, die crashen letterlijk elke vlucht zo'n drone in volle vaart richting de grond.
Plaats reactie