Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door Sven »

Nadat ik met hulp van dit forum mijn platenspeler weer werkend had moest er een nieuwe kast voor gemaakt worden, een "plint" in vaktermen.

Het kassie (voor de duidelijkeid, dat is de kast van de speler zelf, niet waar de speler uiteindelijk in komt te staan) was van spaanplaat met plestik folie.
Reeds vele thorenseigenaren gingen mij voor die zelf ook wat beters wilden maken, net als voor andere merken.

Veel materiaal is goed bij een platenspeler kastje dus ik ging het geheel uit lagen mdf opbouwen en wilde alleen materiaal weghalen waar iets ruimte moest innemen.

Bedenken hoe ik dat ging doen viel al niet mee.

Iets in lagen opbouwen en het overzicht behouden valt niet mee als door elkaar heen moet nadenken over materiaal weghalen of juist laten zitten, over ondersteboven werken of rechtop denken.

Het duurde even voor ik dacht gewoon elk stuk in de platenspeler een eigen vakje te geven en dat in elke plaat waar dat nodig was weg te frezen.

Na die beslissing was de code redelijk vlot geschreven.
Voor elke laag, 8 in totaal, zou ik per laag kijken welke gaten ik kon weglaten. En toen...

Gisteren mocht ik naar de werkplaats.
De hele dag proefjes en platen voor het echie frezen en om 3 uur was de stapel klaar om gelijmd te worden.

Gisteravond begon er iets te knagen. Ik zal toch niet....
Vanmiddag een strontsacherijnig meisje in de auto gefrummeld om mijn geliefde wat rust te geven en naar de werkplaats gereden.

Daar aangekomen.... Oh ja, het kon echt en ik heb.....

... De platen verkeerdom op elkaar gelijmd en heb nu een kast in spiegelbeeld....

In het eerste plan moest ik een van de platen sowieso omkeren en moest ik paspennen dus symmetrisch plaatsen en kon naar nu blijkt ook symmetrisch stapelen.

Sommige dingen moet ik niet aan het eind van de dag doen.
Maar dat weet ik pas nog weer later.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door janplastiek »

enjoy the club, en het zal niet de laatse keer zijn, gegarandeerd :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door DaBit »

Ja, 82 losse onderdeeltjes maken en in elkaar steken, dan gaat er geheid iets mis bij de eerste. En aangezien de meeste van mijn producties enkelstuks zijn ben je dan de klos :lol:

Als het past lijm ik liever eerst een berg platen op elkaar en zet ik daar de frees in. Dat gaat met van die kleine (12-16mm) wisselplaat-bodies tot een diepte van 100-120mm goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door Sven »

Jaaaah, maar dan moet je wel weten tot hoe diep je alle uitsteeksels moet maken en dat was nu het grootste struikelblok in de voorbereiding.

Met de losse platen hoefde dat juist niet meer.

16007
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het een voordeel om zoveel mogelijk MDF te laten zitten, ipv gewoon een bak te maken ?

Over spiegelen en dat soort foutjes, dat is bij mij wel vaak de reden dat het lijkt of ik niet vooruit te branden ben (althans dat gevoel heb ik dan zelf), dan ben ik bezig met proberen vergissingen te voorkomen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door Sven »

Ik merkte in de voorbereiding dat ik erg veel aandacht gaf aan fouten voorkomen terwijl ik al vermoede dat proefjes doen en evt overnieuw frezen minder tijd zou kosten dan in een keer goed ontwerpen.

Dat staat denk ik nog steeds overeind maar de teleurstelling van vandaag was er niet minder om ;)

Voor een platenspeler is een stijve en zware kast goed om het verschil tussen geveerd gewicht en directe omgeving groot te maken.
Maar nog zwaarder dan dit heeft voor mijn speler waarschijnlijk geen zin.
Al is de gedachte van het maken van een mal op basis van deze vorm en dan even met een stokkie in wat zand te roeren wel in me opgekomen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door DaBit »

Ik wil nog wel eens een paar foto's (of scan als het ding in kwestie onder een scanner past) nemen en als leidraad in een tekenpakket gebruiken. De schuifmaat voorziet me verder nog van een berg extra maten. Scheelt veel 'oeps'.

Gaat vaak goed, maar zo niet: vaak ben ik eigenlijk wel blij als de eerste versie niet goed is; de tweede is veelal een heel eind beter.

Ik vind dit soort klusjes trouwens zowiezo een stuk handiger met decoupeerzaag en (elektrische) vijl.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door serum »

Spiegelbeeld en dat soort suffe denkfoutjes overkomen mij ook geregeld.

Ga ook aardig vaan nat als ik bv 1442mm heb afgemeten en dan uiteindelijk iets 1424 heb gemaakt. Of dat ik begin te meten bij de 120mm, omdat de maatlat er domweg niet anders inpast en dan stomweg uitga dat ik bij de 100mm ben beginnen te meten.. HPL insmeren met lijm en pal daarnaast even vrolijk je net geplakte HPL van je andere werkstuk gaan staan frezen. tsja..

Heb geleerd om de schouders op te halen en weer opnieuw te beginnen, hoe spijtig ook van de arbeid, liefde en materiaalkosten.

Dat schouders ophalen lukt niet altijd even makkelijk.

Als je er geen wind minder om hoeft te laten, het je gezin geen boterhammen kost en je er over een paar jaar op verjaardagen om kan lachen, is er eigenlijk niets aan de hand..
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door Benny_DS »

Lang leven 3D design :lol:
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door EyEleSS »

Ik gebruik voor dit soort dingen Inventor..Als ik weet dat het 8 platen zijn op elkaar teken ik die(ook als losse parts op elkaar) en ga daarna de gaten erin tekenen..Als alles op zijn plek zit trek ik de platen uit elkaar en print ze als 2d uit.. Scheelt al een hoop nadenken in de shop,gewoon frezen wat er op papier staat.. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Eenvoudige concepten die heel ingewikkeld blijken

Bericht door Swets »

Kennis van mij wilde een spiegel plafond in zijn wc.... maar had ook een schuine muur in de wc... en een koof.... dus hij een goed idee... ik maak eerst een stuk multiplex pas... laat daar een spiegel op pas snijden.. en dan met montage kit op het plafond plakken...

tja... en toen ook de mooi op maat gemaakte plaat verkeerd om naar de spiegelboer.....

hij was heel veel geld kwijt... (er zat ook een gat in voor verlichting enzo) tja en hij had er niets aan :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie