Hardstalen onderdelen maken voor dummies

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hardstalen onderdelen maken voor dummies

Bericht door DaBit »

Oh, ik heb ook zitten frezen in gereedschapshouders, klepstelplaatjes, etc. Van dat spul waar je nietsvermoedend een HSS boor in zet op je CNC machine waarna je boor in vloeibare druppels metaal uit elkaar valt en het werkstuk nog geen krasje heeft (dat was een afsteekmes-houder). Frezen met gewoon VHM spul. Gaat wel, alleen aan het einde van je werkstukje is je frees ook een aardig eind heen. Zolang de stukken er niet uitbreken komt het dus allemaal grotendeels op meer of minder standtijd neer, en daar hanteert een knutselsmurf die zo af en toe een paar kubieke millimeter verspaant andere normen dan een fabrikant die met veel te weinig mankracht een veel te hoge maandproductie moet zien te halen.

Ik zie wel. Hetzelfde ding uit een stukje Toolox44 draaien en 2x uit 1.2210. Dan mik ik er eentje de oven in, eentje de gasvlam in, en dan eens vergelijken. Je moet het uiteindelijk toch gewoon doen om er wat gevoel voor te kweken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hardstalen onderdelen maken voor dummies

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien leuk als "hobbybob-projectje" voor "erbij".. een electronische hardheidsmeter.. "uncle Bumblefcuk" oftewel AVE op Youtube heeft laatst eens zitten spelen met een conceptje.. men neme een stalen kogeltje.. en dat laat je op een onderdeel vallen.. hoe harder het is.. hoe hoger de kogel terugstuiterd.. doe het kogeltje in een buisje, zodat de hoogte waarvan ie valt constant is, en laat een Arduinootje timen hoe lang het duurt voor ie voor een tweede keer stuitert.. dan heb je een indicatie van de hardheid.. als je dan ook nog kan meten op onderdelen van bekende hardheid.. dan kun je dat meenemen in de software..

https://www.youtube.com/watch?v=qUpape0XgVs
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hardstalen onderdelen maken voor dummies

Bericht door DaBit »

Neu.. Ik leg er een kogel op, druk er tegenaan, en als ik dan een putje heb is het niet hard genoeg. Heb ik geen putje dan is het wel hard genoeg en interesseert het me verder niet zoveel hoe hard het nou precies is :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hardstalen onderdelen maken voor dummies

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je op de kogel een stukkie staal legt met een bekende hardheid.. kun je deukjes vergelijken.. (Poldi Hamer principe)

http://www.cybercomm.nl/~cesmetel/kenni ... /poldi.gif
Plaats reactie