Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door Toxiq »

spinningwheels schreef:En hoe doen die bouw radio,s het met storing van frequentie regelaars???
ik word hier er zo langzamerhand heel erg zat van.
Die van mij staat op 1.5 meter van de draaibank, geen probleem
Waarom pak je niet een internet radio, genoeg signaalsterkte in het hok neem ik aan
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb momenteel maar 7m², en ik heb een heel simpel Philips Mono portable radioootje.. doet het al jaren prima, doet maaaaaanden met een setje Batterijtjes.

Ik kan "High-end geluid willen, maar "Whats the use?".. als ik machines instel.. dan is een lekker moppie muziek wel lekker, maar zodra ik de grote groene knop een optater gegeven hebt, zeker met de Freesbank.. dan hoor je de radio niet meer.. of je hebt meteen een gehoorbeschadiging te pakken.. als ik al in de werkplaats blijf dan heb ik oordoppen in.. de radio hoor je prima met die dingen in, zolang de machines niet draaien..
Ok.. de draaibank.. die hoor je amper.. maar zoals genoegzaam bekend.. als de machines draaien.. ben ik ergens anders..

In mijn Atelier luister ik via de PC.. heb een paar redelijke Logipech speakers, Radio is toch alleen maar MP3 tegenwoordig.. dus High-end?. waarom zou je.. als ik CD's draai.. dan gaat dat ook over die speakertjes.. als ik wil genieten van muziek.. dan frommel ik wel een CD of DVD in mijn Home-cinema-setje.. daar staat wat meer "oomph!" achter..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door serum »

Maar ik vermoed dat ze voor mijn werkplaats net te weinig vermogen hebben.
Denk dat je je daar lelijk in vergist! :) Tenzij je luidsprekers hebt met een rendement van 0,0, maar ik zou je zelfs een versterker van 2x10W adviseren. echt, 2x50w niet genoeg voor je werkplaats? Dacht dat je in een verzamelpand zat?

Als je vrouw thuis aan je vraagt of de muziek svp zachter kant, is de kans groot dat je nog onder de 1W zit. ;-)
Serieus, je vergist je grandioos in vermogen vs output.

1W rms is al knap hard op een ~90db 1w/m luidspreker.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door Sven »

Ik kwam bij mijn zoektocht aardig wat keren de uitdrukking "high-end" tegen op plekken waar de schrijver duidelijk niet wist waar ie het over had.

Nu is de scheidingslijn misschien niet duidelijk gedefinieerd maar jamo luidsprekers die oorspronkelijk duur waren vallen er denk ik nadrukkelijk niet onder. Krell klasse a monoblokken van 800 watt denk ik wel.
Maar het is een paar decenia terug dat ik me voor het laatst echt verdiept heb in hifi of even higherfi dus misschien is de betekenis nadrukkelijk minder waard geworden?

The use voor high end is in een fijnmechanische werkplaats misschien helemaal niet zo gek voor wat rustgevende klassieke muziek.

Ik wil gewoon goede hifi. Dan hoef ik niet de gehoorbeschermers de hele tijd af te doen om herinnerd te worden aan de lekker muziek die ik op heb staan.
En ik frees dat ik de muziek ook wel gebruik om niet de hele tijd naar het gedcoupeerzaag van de buurman of het monotone gepraat van de andere buurman te hoeven luisteren.
(De geluidsisolatie in ons gebouw is namelijk danig verprutst)

@serum Ik heb inmiddels een versterker gekocht, ik meen 2x 50 watt oid. Klinkt in ieder geval beter dan ik had.
Maar ja, nu wil ik ook betere luidsprekers.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door serum »

Kwam afgelopen week bij het inleveren van wat spul bij de kringloop een paar B&W DM110i's tegen, die meegenomen. Mijn advies; koop gewoon een paar luidsprekers op marktplaats. Wat bv. ook redelijk klinkt zijn de oudere philips-luidsprekers. (die met de zilveren plastic rand, liefst de 3 weg) die gaan voor weinig van de hand.

Ala ditum, met een dubbele 8" woofer; voordeel is dat de woofers geen foamranden hebben,

https://link.marktplaats.nl/m1221524381
Ach, er zijn zoveel fatsoenlijk klinkende luidsprekers te koop voor een paar euro op MP, dat ik even zou kijken op 'kijk in je wijk' of op postcode.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door DaBit »

serum schreef:Tenzij je luidsprekers hebt met een rendement van 0,0, maar ik zou je zelfs een versterker van 2x10W adviseren.
Dank je de koekoek. Ik had gisteren een viertal klussen voor hulpbehoevenden op het programma staan waar ik eigenlijk niet echt zin in had. Na eindelijk m'n luie kont eens het hobbyhok gesleept te hebben een lekker stukje muziek uitgezocht, volume op standje 'zeurende kinderen kunnen slechts met moeite met me communiceren, dus die laten het wel', en dan duurt het niet lang voordat 'he gadver, ik moet want beloofd, maar eigenlijk deed ik liever wat anders' omdraait naar 'joehoe, quality time!'.

Muziek was type 'een zeer aanzienlijk deel van het vermogen zit beneden de 240Hz', en dan voldoet 20W niet :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door Sven »

Na een tijdje speuren op MP heb ik sinds zaterdag nieuwe speakers en ben ze vandaag (want aan de masjien aan het werk) aan het beluisteren.
Fijijijijn!
Had ik dat maar een paar decennia eerder gedaan. :)

Het zijn speakers van Hepta geworden, een niet zo bekend Nederlands merk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door serum »

Je probleem nog op kunnen lossen waar je mij een PB voor stuurde? Was het idd een tweeter?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door Sven »

PB terug ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door veteq »

Dit is ook een super oplossing, erg mooi geluid voor 100 euro.
https://www.bax-shop.nl/studio-monitor/ ... h-per-stuk

Kan je gewoon een bluetooth dongle op aansluiten voor de telefoon, of met kabel naar de laptop.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door kawarider »

Even een nieuwe vraag.

Geluid hier in de werkplaats komt van een jbl partybox. Plenty volume, niet zo strak als de charge3 maar ok. Internetradio moet er nu bij, streamen via telefoon wil ik niet meer. Ik krijg barstende koppijn van al die straling ipv de beat. Dus, als er nog iemand een mooie internetradio met ethernetaansluiting weet/kent, graag! Genoeg audiofielen hier volgens mij.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door stef110 »

Ik heb een sonos play 1 in de garage staan werkt super. Draait nu op wifi maar je kan hem ook bedraad aansluiten.

Stef
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb in mijn werkplaats een Samsung WAM750 audiostreamer staan. Ik heb internet in m'n werkplaats. Hij kan ik-weet-niet-hoeveel internetradio's ontvangen en afspelen, alle muziek van m'n telefoon, alle MP3 van m'n Synology NAS (216 GB :mrgreen: ).
Geeft een heel aardig geluid, zeker voor als de frees of iets anders staat te janken ... ;-)
Bediening via een app op de telefoon.
Ik heb er zeker geen € 400,- voor betaald.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Muziek in werkplaats, wat voor versterker?

Bericht door kawarider »

Thx mannen, sonos play1 is alleen speaker, samsung hetzelfde. Ik zit te denken aan ARGON AUDIO STREAM3M. Iemand ervaring mee? Kabeltje naar de partybox en knallen maar.

Audiomaniacs had ook iets van conrad, maar het is me niet duidelijk wat precies.
Plaats reactie