diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tantan » 15 dec 2017 13:35

gister komt een vriend van me met een versleten hoofdremcilinder. een stuk ruw gietwerk met allerhande uitsteeksels, een blind gat van ca. 38mm en 150mm. hij vroeg me of ik dat gat kan verbussen (uitdraaien en een nieuwe RVS bus erin maken. maar een blind gat 15 cm diep binnen 2 of 3 honderste in RVS ...... hoe doe hou je dat binnen de tolerantie?

assink
Berichten: 1593
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door assink » 15 dec 2017 13:47

Denk een hele dikke boorstang met HSS beitel erin? Maar waarom in RVS?
Ik zou denken dat je dit gewoon uit staal kunt doen en honen?
RVS gaat alleen vreten?
Of je moet zien dat je er een stuk hydrauliekbuis in kunt maken, het type buis wat normaal gebruikt wordt om cilinders te maken. Dit is al glad van binnen.

tantan
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tantan » 15 dec 2017 17:13

die hydrauliekbuis is wel een goed idee. mijn maat wil dat van rvs omdat het dan nooit meer aan kan vreten door vocht.

assink
Berichten: 1593
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door assink » 15 dec 2017 19:09

RVS gaat wel op een andere manier vreten ben ik bang, en dat gaat sneller dan vocht denk ik.
Dus zou gewoon voor een stuk cilinderbuis gaan, is zelfs met 38mm boring te koop.
LMB kan het op maat bestellen bij kramp.
https://www.kramp.com/shop-nl/nl/373031 ... 0+ST52-H10

Misschien is er wel ergens een buis te koop met hardchroom binnenkant?
Anders een voorvork slopen daarvoor :mrgreen:

piet67
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2012 14:36
Locatie: haarlem

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door piet67 » 15 dec 2017 19:17

vocht komt er altijd in daarom wordt om de 2 jaar de remvloeistof vervangen ,dus rvs zal dat ook niet tegen gaan

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door javanree » 15 dec 2017 22:06

Hardmetalen boorbaar (trilt minder) en een beiteltip met een positieve geometrie, hele kleine snedediepte.
En dan 0.01 - 0.02 mm overmaats aanhouden en op maat honen.
Misschien handiger om ding uit te kotteren dan te draaien?

spinningwheels
Berichten: 867
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door spinningwheels » 15 dec 2017 22:19

En hoe ga je het oplossen met de olie kanalen dan? en hoe krijg je het gat zuiver genoeg dat er een bus inpast,.
Als je dat stuk gietijzer wel in kunt spannen, kan je misschien eenvoudiger naar de eerstvolgende maat gaan waar cupjes voor te krijgen zijn en dan de zuigertjes nieuw maken, Wel heel erg goed met een hoon erdoor na het draaien.
Maar het blijft lapwerk, voor als een nieuwe niet meer te vinden is ./

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 430
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Danny » 15 dec 2017 22:34

Zowel de remcylinder als de bus ruimen met een machineruimer en de bus vast kleven met Loctite in de remsylinder.

tantan
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tantan » 16 dec 2017 08:40

dank voor jullie reacties,

het ruimen had ik het liefst gedaan, maar het is een blind gat, dus die vlieger gaat niet op. ik ga toch eens kijken of er iets op maat te krijgen is.

tnx TanTan

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Kars-cnc » 16 dec 2017 10:42

Het lijkt er op dat het remcylinder probleem op een alternatieve manier opgelost kan worden. Maar de oorspronkelijke vraag was hoe zo diep te binnendraaien... Ik heb dat probleem namelijk ook, als je flink diep moet steekt de beitel zover uit dat er veel flex in zit en met een beetje pech ook nog gaat resoneren. Nauwkeurig werken wordt dan wel erg lastig.

Heb ik dan geen goede binnedraaibeitels? Of zijn er andere manieren om toch tot een goed resultaat te komen?

tuurbo
Berichten: 255
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tuurbo » 16 dec 2017 12:14

Voor diep binnendraaien gebruik ik sandvik silent tools.
Ongelooflijk hoe diep je daarmee kunt draaien zonder dat het gaat trillen.
Laatst een klus gemaakt met gat van 40,meer dan 200mm diep,
in gereedschapstaal,geen getril of nix.

Prijskaartje is wel fors.

staandeklok
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door staandeklok » 16 dec 2017 21:35

Beste mensen, dit is een probleem wat op de freesbank opgelost kan worden. Een kotterbaar met een kort uitstekend hartmetaalbeiteltje kan tot onderin het dode gat komen en gaat niet trillen indien dit met de juiste snedediepte en voedingssnelheid gebeurd.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5932
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door hugo stoutjesdijk » 16 dec 2017 22:02

staandeklok schreef:Beste mensen, dit is een probleem wat op de freesbank opgelost kan worden. Een kotterbaar met een kort uitstekend hartmetaalbeiteltje kan tot onderin het dode gat komen en gaat niet trillen indien dit met de juiste snedediepte en voedingssnelheid gebeurd.
Maar dat zou met diezelfde technologie dan ook op de draaibank opgelost kunnen worden lijkt me.
In beide gevallen ben je afhankelijk van de stabiliteit van het geheel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

staandeklok
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door staandeklok » 16 dec 2017 22:43

Dat klopt, echter het is bijzonder lastig uit te klokken op de draaibank, omdat de kotterbaar dan ingespannen moet worden in de beitelhouder. Bij een freesbank wordt de kotterbaar in de spantang gezet, die als het goed is zuiver ronddraait.
Met wat meer tijd is het te doen op de draaibank, maar dan moet eerst de remcilinder nauwkeurig worden uitgeklokt en vervolgens de kotterbaar nauwkeurig centrisch worden uitgeklokt in de beitelhouder.
Kotterbaren zijn meestal voor een bepaalde diameter uitgelegd en nauwkeurig verstelbaar binnen duizendsten van millimeters en zijn niet gemaakt om op een draaibank te gebruiken, maar zoals gezegd niets is onmogelijk.

Plaats reactie