3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals bij velen bekend, ben ik nog steeds heel erg sceptisch over het nut van een 3D (eigenlijk 2½D) printer(CNC Kitspuit).

Maar.. vandaag, op een horloge gerelateerde Facebookpagina, viel mijn oog op het volgende:

Afbeelding

Collega Horlogemaker Brendan Horneman nam de maten van een uurwerk waar hij aan werkt, ontwierp een houdertje, en liet em door de printer uitspugen.

https://www.facebook.com/KneijnsbergvanEijk/
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Sven »

Tja, of dat de moeite is, tzal wel, maar waarom is die foto ondersteboven?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door serum »

Ik kan je garanderen dat je zo'n ding praktisch toe kan passen. Ik heb er al dusdanig veel praktische kleine/grote dingen mee geprint dat ik er echt wel enthousiast over ben.. Het is voor sommige toepassingen net handiger dan een CNC
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door audiomanics »

Maar voor de tijd die zo'n printer er mee bezig is rammel je er met de (portaal/kolom)frees 10 uit een blok POM, en nog sterker ook..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat is waar, maar in een horlogemakers atelier ga je geen freesmachine neerzetten.
dit uurwerk heeft een bijzondere "complicatie" op de wijzerplaat is een boom afgebeeld, en de kleur van de blaadjes verandert door het jaar.. 's winters zijn er geen blaadjes te zien, in de lente zijn ze lichtgroen, dan verkleuren ze door de zomer naar donkergroen, en dan geel en rood in de herfst..
de onderdelen daarvoor, zijn gefreesd, ik heb de ring die die functie aandrijft ( ring met binnenvertanding op de foto zichtbaar) voor het prototype gemaakt, dat freeswerk besteden ze dus uit.. ze hebben geen verspanende werkplaats daar. , als je weet met welk uurwerk je gaat werken.. stop je de maten in een CAD programma. en spuugt er 'snachts een houder uit.. volgende morgen trek je't ding uit de printer en ga je aan de slag.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n ding, en ik vind het gewoon een extra stukje gereedschap. Niks magisch aan, geen one size fits all apparaat, gewoon gebruiken als het zo uitkomt.

Maar voor een houdertje, doosje, knopje, zaken met een ondersnijding, halfaf ontwerpje in handen willen hebben om te weten hoe het voelt, etcetera zijn ze lastig te verslaan. En omdat je niet met het opspangezeur te maken hebt zijn ze vrij snel kwa opstarttijd. Met CNC heb je toch vaak 2x werk; een keer om een opspanmalletje te maken, een keer voor het echte freeswerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo'n houder als deze.. dat valt nog mee.. blokkie op maat frezen.. in de klem mieteren, en dan uitbaggeren.. het enige waar je mee zit, zijn de radii in de binnenhoeken.. daar moet je dan even "mickey-mouse-oren" toevoegen.. maar dat kan zelfs CamBam automagisch..

als je een Atelier hebt zoals het mijne, met CNC machines in een andere ruimte, dan is het zo piept om even zo'n malletje te maken, maar.. je moet er eigenlijk wel continu bij staan.. dat wil zeggen.. blokje op maat frezen doe je toch meestal "half automatisch".. pas zodra je de bovenkant kan gaan uitfrezen, kun je weglopen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door DaBit »

Precies..

- DXF's exporteren en in CamBam verwerken met mickey mouse oortjes: 25 minuten.
- Stuk materiaal zoeken, aftekenen, ruw blokje materiaal uit een groter stuk materiaal zagen: 15 minuten.
- Blokje ruw materiaal op gewenste maat en opspanbaar frezen: 30 minuten.
- Machine opstarten, freesje monteren, nulpunt zoeken, programma laden, machineklem op de plek zetten als die er niet stond: 20 minuten.
- Beginnen met frezen en even afwachten of alles loopt: 10 minuten
- Spanenzooi opruimen: 20 minuten.

Heb je er toch 2 uur arbeid in zitten, en dan moet er niks misgaan of tegenzitten. Wat ook, euh, niet altijd het geval is. Wel heb je dan na 2 uur je blokje, dus als je om 8.30 begonnen was kun je na de koffie ermee aan de slag.

Met 3D printen (in mijn geval):
- 3D printer aanzetten, alvast de bedverwarming aanzetten, en de extruder mag ook al wel naar 100 graden: 2 minuten.
- STL exporteren en door de slicer heen halen met preset voor het gebruikte filament: 10 minuten.
- Glasplaat voorzien van laagje spuitplak, op het bed leggen, eventueel filament invoeren: 5 minuten
- Op de 'groene knop' heien, en even wachten tot het printen begint en loopt: 10 minuten.
- Naderhand even het skirt van de glasplaat af steken met een mesje en eventueel met een lapje met aceton de glasplaat schoonpoetsen: 2 minuten.

Da's een half uurtje arbeid. Hou je anderhalf uur over waar je wat ander nuttigs in kunt doen.

Maarja, aan de andere kant.. Ik had eerst een motorhoudertje voor m'n telefoon geprint (klik). Die heeft me aardig wat kilometers over de weg begeleid, maar ik vond 'm nog niet helemaal goed genoeg voor gebruik in de bagger, en voor het ritje van gister voorspelden ze 10mm regen en de grond was al nat. Dus afgelopen weekend 'even gauw' een tweede gekliederd in Fusion en gemaakt uit een blokje PE (klik). En met de gefreesde versie ben ik toch blijer, eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef:zoals bij velen bekend, ben ik nog steeds heel erg sceptisch over het nut van een 3D (eigenlijk 2½D) printer(CNC Kitspuit)
Geloof dat je ook lange tijd sceptisch was over mepschermen...? ;-) Sceptisch zijn is helemaal niet erg zolang je op z’n tijd maar eens nagaat of het nog terecht is, anders wordt het al snel starheid.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door rien1959 »

Je moet de 3D-printer niet zien als een vervanging van .... maar als een aanvulling op de bekende bewerkingsmethodes. Ik maak dagelijks beroepsmatig gebruiksartikelen voor onze productieafdelingen. In sommige gevallen is 3D printen niet te verslaan. Twee weken geleden voor de afdeling R&D een drietal filterhouders ontworpen en geprint die bij de originele leverancier 10000 euro kosten (ja, vier nullen !) Met frezen en draaien had ik het nooit kunnen maken. Maar omgekeerd komt het ook voor dat de verspanende technieken de aangewezen methodes zijn. Ook vanwege het feit dat het geprinte voorwerp niet duur is gebruiken wij het vaak als disposable (wegwerp) artikelen. Dit vanwege het werken in een farmaceutische omgeving. Op die manier hoef je geen speciale schoonmaakprocedures te bedenken maar gooi je na gebruik het onderdeel weg. Verder maak ik per maand ongeveer 30 speciale moeren waarmee bepaalde pompen worden vastgezet. Vroeger kochten wij die in voor 33 euro per stuk. Nu maak ik ze voor minder dan 2 euro. Tel uit je winst ! Hoge nauwkeurigheid en krappe toleranties zul je met 3D printen nooit halen.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door benkr »

Ik heb ook zo'n voorbeeld, een heel klein friemel palletje uit een zend-ontvanger met US Crypto er in.
Het ding en al zijn onderdelen valt dan onder de US Export Security bepalingen, dat betekent dat de hele procedure van kopen van zo'n friemelding ongeveer twee jaar duurt. In ongeveer 15 minuten hebben we er eentje geprint, en 50 van die dingen duurt ongeveer een uur.
En ze gaan net zo lang mee (of net zo snel kapot) dus de kwaliteit is vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door audiomanics »

Voor proefdingetjes wil ik het ook wel eens 3D-printen. Bijvoorbeeld die extravagante kolf die ik nog niet in een goed werkend toolpath heb kunnen omzetten.. Het past, maar is als zodanig niet bruikbaar. Bij het inpersen van de carbonfibre-tubes barste het al. Maar ik zag wel dat het moest werken zo.. Gaan nog wel een paar uurtjes/dagen kloten met Fusion in zitten voor ik die peuk aluminium in de roterende kop ga zetten..
Met 3D-printen (gewoon met filament dus) is dat niet heel ingewikkeld te maken, maar het resultaat is niet verkoopbaar..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Ezra »

Ik heb ook zo’n ding en ben er maar wat blij mee. Als student zijnde valt een 3d printer nog redelijk te betalen, terwijl het echt een soort alleskunner is, mits je hem goed gebruikt. Voor grote dingen is het niet zo geschikt, het duurt dan lang en het is duur, maar voor kleine dingen is het ideaal. Ik heb pas voor een project een grijpbakje ontworpen, en ik kon steeds aan wat ik al had bedenken wat voor onderdeel er nog bij moest, de maten opmeten, het onderdeel ontwerpen en in een paar minuten printen, waarna de cyclus herhaald werd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: Geloof dat je ook lange tijd sceptisch was over mepschermen...? ;-) Sceptisch zijn is helemaal niet erg zolang je op z’n tijd maar eens nagaat of het nog terecht is, anders wordt het al snel starheid.
klopt.. wat mepschermen betreft heb ik gewoon geleerd mijn fikken schoner te houden.. en , als je de machine leegschept, haal je ook meteen even een doekje over het scherm..

wat de CNC Kitspuiten betreft.. ja.. de laatste tijd zie ik meer en meer dat mensen echt functionele dingen aan het maken zijn.. zoals dit uurwerkhoudertje.

Zelf zou ik de voorkeur geven aan een strak passend exemplaar van Alu, maar als je zo'n plasticpoeper paraat hebt staan.. dan is zo'n dingetje zo inelkaar gescheten natuurlijk..

de Uurwerkhouders die ik zelf tot nog toe gemaakt heb, dat zijn er 2 met een vaste maat van Obomodulan, en een verstelbare van Aluminium..

'k zou zeggen.. post gerust meer voorbeelden van echt bruikbare 3D geprinte dingen.. die kikkertjes en vaasjes heb ik inmiddels wel gezien..
Plaats reactie