3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door DaBit »

Een groot deel van veel zelfbouw-3D printers is geprint. Als dat niet functioneel meer is..

Verder staat er op Thingiverse behalve een hoop zut ook zat nuttigs. Willekeurig voorbeeldje: https://www.thingiverse.com/thing:2736829
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door FSSF »

Ik heb nu een aantal maanden een printer omdat ik er ook bij wilde horen :mrgreen: In het begin erg leuk speelgoed en voor 3d modellen/poppetje/sierdingen/bakjes vind ik het leuk. Voor praktische/mechanische dingen heb ik het nut ervan nog niet gevonden, met een fdm printer dan welteverstaan. Voor prototypes en om te kijken of een later te frezen product gaat passen is het wel top vind ik. De praktische dingen die ik gemaakt heb waren toch te fragiel en gingen te snel kapot.

Voorbeeldje uit de startpost vind ik een beetje mwah, het is natuurlijk handig maar een 2,5d houder/bakje vind ik toch weinig spannend. Het is een product wat niet ''plots'' nodig is, lange tijd bruikbaar moet zijn en prima te frezen is met tevens een mooier resultaat.
DaBit schreef:Een groot deel van veel zelfbouw-3D printers is geprint. Als dat niet functioneel meer is..
Moet je wel wat kunnen met al die geprinte 3d printers :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Sven »

De thuiscomputer komt uit een zelfde soort "een twee hupsakee, dat doen we even" aanpak als nu de 3D printer.

Met de eerst thuiscomputer kon je helemaal niks. Letterlijk. Tot dat bij een bijeenkomt iemand na een paar uur programmeren (Na aanzetten kon je alleen maar programmeren, laden bestond nog niet) had ie een apparaat dat een deuntje via de radio kon afspelen.

Nog steeds niet erg "nuttig" maar het gaf de ontwikkeling wel weer een boost.

De nuttigheid van 3D printen heeft zich al bewezen in prototypen en chirurgie en in poeder wordt er al daadwerkelijk productiewerk gedaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door FSSF »

Sven schreef:De thuiscomputer komt uit een zelfde soort "een twee hupsakee, dat doen we even" aanpak als nu de 3D printer.

Met de eerst thuiscomputer kon je helemaal niks. Letterlijk. Tot dat bij een bijeenkomt iemand na een paar uur programmeren (Na aanzetten kon je alleen maar programmeren, laden bestond nog niet) had ie een apparaat dat een deuntje via de radio kon afspelen.

Nog steeds niet erg "nuttig" maar het gaf de ontwikkeling wel weer een boost.

De nuttigheid van 3D printen heeft zich al bewezen in prototypen en chirurgie en in poeder wordt er al daadwerkelijk productiewerk gedaan
.
Dat verhaal ging een paar jaar geleden ook al rond, toch zie ik nog steeds geen 3d printer staan in het gemiddelde huishouden.

Het standaard riedeltje van het printen van protheses/gewrichten etc. is natuurlijk ook vrij bekend. Maar dit betreffen geen huis tuin en keuken printers en zitten toch ook nog steeds in een hele andere prijsklasse. Arie doelt volgens mij toch voornamelijk nog op de bekende kitspuit printers. Zal voor een groot deel afhangen van wat je er mee wilt maken maar voor blijft het tot nu toch bij proef en pasmodelletjes en niet voor definitieve producten.

Edit: Toch wel wat printjes gemaakt die lastig te frezen zouden zijn en ook nog steeds heel zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 30 dec 2017 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Ballegooijen »

Het past, maar is als zodanig niet bruikbaar. Bij het inpersen van de carbonfibre-tubes barste het al.
Veel zal ook wel afhangen van welk materiaal je ervoor gebruikt. Ik heb zelf alleen nog maar PLA gebruikt maar ik kan me voorstellen dat Nylon of POM heel andere resultaten geven. Ik heb pas een kastje geprint voor het LCD beeldschermpje, dat is dan weer nuttig. Op korte termijn wil ik ook mijn lagers gaan printen van POM.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Ezra »

Nu schiet me zojuist nog een huis tuin en keuken dingetje te binnen waarvoor ik een 3d printer heb gebruikt. Van het fornuis waren twee knoppen afgebroken die ik vervangen heb door 3D geprintte exemplaren. Het is duidelijk te zien dat het materiaal anders is, maar het is stukken beter dan de tang die we daar twee jaar lang voor moesten gebruiken. Ondanks de warmte van de oven houden ze het al ruim een half jaar uit.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Sven »

FSSF schreef:Arie doelt volgens mij toch voornamelijk nog op de bekende kitspuit printers.
Ho effe, dat heeft ie niet geschreven, en ik had het over 3D printen in het algemeen.
En Arie noemde een professionele toepassing en daar ben ik op doorgegaan.

En thuisgebruik of niet, maakt voor mijn betoog niet uit.

Als er maar lang genoeg aan een idee ontwikkeld wordt dan ontstaat er vanzelf een idee dat zo hard aanslaat dat het de eerste ontwikkelaars duizelt.

Toen IBM de thuiscomputer introduceerde dachten ze dat de wereldmarkt ongeveer 20000 exemplaren groot zou zijn.
En toen kwam iemand met software die mensen een computer deed kopen en ging het ineens over hele andere hoeveelheden.

Met elke ontwikkeling wordt het nut groter en de prijzen blijven dalen. Voor steeds meer mensen heeft de aanschaf nut. Vaak zakelijk en soms prive.
Of het ding ook echt in elk huis komt te staan. We zullen zien. Boeie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Arie Kabaalstra »

eigenlijk bedoelde ik wel de "huis, tuin & keuken" plasticpoepers, Ik heb al voorbeelden gezien waar producten in een kleine oplage werden gemaakt met een poederprinter.. ook functionele prototype relaisvoeten en rail-mounts liet het bedrijf waar ik toen werkte printen, en wel bij Alex.Hobby's bedrijf Amitek in de Meern, omdat dat lekker dichtbij was.. ik ben nog wel eens uit mijn werk "omgereden" om even wat spullen op te halen, en ze daags daarna op de zaak af te geven..

Maar.. 'k heb heel veel mensen ontmoet die een extrusieprinter hebben.. en die beweren dan dat je er alles mee kan maken.. en tonen me niets dan sierdingen.. 'k heb er ook meegemaakt die beweerden dat het zelfs beter was dan een CNC Freesbank en/of draaibank.. omdat alles uit één machine kwam.. vroeg je ze dan naar iets functioneels wat ze met hun wondermachine gemaakt hadden.. dan bleef het ijselijk stil.. en als ze vroegen wat ik dan voor functioneel spul uit mijn "ouderwetsche"CNC machines haalde.. dan toonde ik ze simpelweg mijn Titanium horloge..

Hier zie ik nu in elk geval meer functionele dingen.. keep em coming!.. die Pendant houder vond ik een mooie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door kawarider »

Ik heb mijn printer gekocht om inlaatstukken te maken voor ventilatoren. Printer staat letterlijk stil omdat ik nu bezig ben met een z as op de plasmatafel. Hopelijk kan ik volgend jaar wat laten zien. Voorlopig niet verder gekomen dan wat vaasjes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door serum »

Ik heb Met petg een batch van 1200 luidsprekers (resonatoren) kunnen redden van der untergang. Door een foute verdeling van de bewegende massa ontstonden er verschillende verende eigenschappen op het bewegende deel, waardoor de spreekspoel aanliep op het magneet. Door deze aanpassing werd de unit gedwongen lineair te bewegen. Ondertussen is de productielijn aangepast en is er van dit model een mal gemaakt en worden ze en masse uitgepoept. Ik pas die printer te pas en te ompas toe.. bescherming voor de carbon armen van de quads die print ik in tpu. erg taai spul. Ducts voor ventilatoren in versterkers, even een houdertje om een plugje strak vast te zetten op het chassis.

Vind persoonlijk die lijnopbouw mooi om te zien, als de lijntjes maar strak op elkaar liggen.

Het is voor mij echt een ideaal stuk gereedschap. Als je iets bedenkt doe je dat meestal op basis van de productiemethoden die je hebt/kent/eigen bent. zo’n printer is daarop een fijne aanvulling.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Benny_DS »

Arie Kabaalstra schreef: Maar.. 'k heb heel veel mensen ontmoet die een extrusieprinter hebben.. en die beweren dan dat je er alles mee kan maken.. en tonen me niets dan sierdingen.. 'k heb er ook meegemaakt die beweerden dat het zelfs beter was dan een CNC Freesbank en/of draaibank.. omdat alles uit één machine kwam.. vroeg je ze dan naar iets functioneels wat ze met hun wondermachine gemaakt hadden.. dan bleef het ijselijk stil.. en als ze vroegen wat ik dan voor functioneel spul uit mijn "ouderwetsche"CNC machines haalde.. dan toonde ik ze simpelweg mijn Titanium horloge..

Hier zie ik nu in elk geval meer functionele dingen.. keep em coming!.. die Pendant houder vond ik een mooie
Waarom moet het perse enkel functioneel zijn voor jouw?
Ookal bestaan CNC machines veel langer, ik heb toch al veel meer 3D printers gezien in het huishouden dan cnc machines.
Ik vind ook dat je niet eerlijk vergelijkt. Ja met cnc kan je alles maken, maar vergelijk de prijs van deftige kleine simpele 3D printer (bv Prusa) en wat je daarmee kan maken, met een deftige kleine simpele cnc machine.De prijs ligt X keer hoger voor de cnc en dan spreken we enkel nog maar over een 3 asser waar je totaal niet mee kan doen wat je met een 3D printer kan.
Ik heb mijn 3D printer verkocht om de CNC te kopen, omdathet beter bij mij past. De persoon waar ik mijn printer van gekocht had maakte enkel figuurtjes op bestelling. Hij maakt gietvormen voor rubberen maskers (zeer mooie batman trouwens), onderdelen voor cosplay costuums.

Dus wat mij betreft, CNC voor mechanische dingen, uithangborden, ...
3D printen voor fantasie stukken.

Mijn voorbeeldje dan ook maar. De zoontjes hebben voor kerstmis een zeer mooie lego trein gekregen. Echter hadden ze graag een 8 gelegd, maar het kruispunt zat niet in de set. Model gezocht op internet (5 min gevonden), geprint (45 min) en zonder bijbewerkingen klikt het op zijn plaats. Zowel boven als onderkant passen perfect p de lego blokjes. Dit zie ik me niet maken op mijn machine op 45min.

16113
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door cocobolo »

Ik heb nog geen 3D printer maar voor mij zou de toepassing zijn : het spuiten van een (1) knop voor op de potmeters van mijn elektrische gitaren (ik bouw gitaren). Deze knop zou dan in de hoogst mogelijke kwaliteit moeten zijn (lees : superglad, geen enkel lijntje te zien) en die knop zou ik dan gebruiken om een rubber mal te maken. Daarna kan ik dus meerdere knoppen gieten. Het is dus totaal onbelangrijk hoe lang hij over het printen zou doen ;-)

Hieronder een aantal knoppen die ik zelf heb gegoten. Maar nu dus nog een 3D printer die een knop in die kwaliteit kan uitspugen zodat ik ook andere ontwerpen kan maken :-)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door rien1959 »

Als je zoals cocobolo iets wilt printen zonder zichtbare lagen dan moet je over op een SLA printer. Ik werk met twee van deze machines (UV hardende hars) . Privé een Wanhao Duplicator 7 en zakelijk een XYZPrinting Nobel 1.0 A. Om heel eerlijk te zijn is de Nobel een kreng van een ding en hopeloos om mee te werken. Duur en slecht ..... terwijl de Wanhao heel goedkoop is en zeer betrouwbaar. Het nadeel van deze machines : de stank (meuren ....), de hoge prijs van de hars en vooral de sterkte van het materiaal valt tegen, om maar niet te spreken van de slechte temperatuur bestendigheid. Als test een werkstuk in de oven gelegd op 60 graden en het kwam er gescheurd uit. Wel is het materiaal makkelijk te schuren. Het lijkt het meeste op epoxy dus kijk uit met het schuurstof. De Nobel staat intussen aan de kant en de Wanhao ga ik waarschijnlijk verkopen. Ik ben weer helemaal terug bij FDM.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door serum »

Prachtig werk cocobolo! Vacumeer je de giethars ook voordat je hem in de mal giet?
Plaats reactie