Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Toxiq »

1 ding is wel zeker, iedereen gunt Arie een succes met deze stap
Ik denk dat de laatste 2 commentaren (sven en serum) wel aardig kloppen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Zee&Zee »

Hoi Arie, ik vermoedde al zo'n motivatie, en ook al bewonder ik meestal mensen die hun eigen weg bewandelen, denk ook ik dat je jezelf hierin commercieel danig in de weg staat. Ik zou je standpunten eens heroverwegen.....en anders ... hopelijk bewijs je ons het tegendeel ;-)
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb even 'kickstarter watches' ingetypt, ik kan me toch wel voorstellen dat Arie zich binnen die resultaten niet thuis voelt.
Eigen product, zelfstandig je brood verdienen, het blijft toch een uitdaging, en vaak heb je er een hele lange adem voor nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Arie Kabaalstra »

de "Exposure" op Kickstarter zul je zelf moeten regelen.. en de ervaringen van collega horloge-ondernemers hebben mij niet overtuigd van het nut van Kickstarter voor dit deel van de markt.. zo eenvoudig ligt het.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Sven »

Ik ga er maar op door hé ;)

En wat was die ervaring van collega horlogemakers?

Als die collega's een objectief gezien slechte campagne hadden opgezet en jij spiegelt je daar nu aan dan mis je alsnog misschien onterecht omzet.

Verkoop en marketing zijn een vak en zijn een techneut meestal niet aan komen waaien.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Leeuwinga »

@Arie.....tip, huur die Sven in :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:@Arie.....tip, huur die Sven in :roll:
Mensen die zwakke plekken herkennen zijn niet perse diegene die ze op kunnen lossen. Je eigen zwakheden kennen is ook een kunst.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Arie Kabaalstra »

een gelikte campagne kost veel geld.. dat ten eerste..

de jongens uit het horlogewereldje die in het lagere segment zitten , die draaien `redelijk", zit je in het hogere segment (€1000,- en hoger).. dan is Kickstarter niet jouw publiek..

een Handgemaakt horloge, je kunt er veel geld tegenaan gooien.. maar er zijn andere "platforms" die meer effect sorteren voor minder geld..

we kunnen er lang of kort over soebatten.. Kickstarter is gewoon niet echt het podium voor Horloges uit het segment waar ik op mik.. 't is net oars, sizze wy hjir..
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Tonybryden »

Niet geschoten is altijd mis.
Inkomsten links of rechts om maak niet uit.
Alles uit de kast halen om je doel te berijken .
Hoe dan ook Arie , met deze horloges komt het wel goed.
Prachtig vakwerk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door Sven »

Leeuwinga schreef:@Arie.....tip, huur die Sven in :roll:
Ik geef gewoon ongevraagd gratis advies:

Als je wil dan herschrijf ik het voor je.

Maar als ik dan even wat dingen opnoem...

Reclame schrijven:

Alles wat je schrijft moet aanzetten tot actie, in dit geval inschrijven voor een crowdfunding actie.

Als ik dan naar je dumet site kijk...
Op mijn relatief kleine scherm wordt een derde ingenomen door de tweede menubalk. Dat kijkt erg onprettig en zal mensen doen wegklikken.

Verder is alles in vette letter geschreven. Dat is bijna net zo erg als alles in hoofdletters.
Vet gebruik je alleen om iets te benadrukken.

Er is geen reden om NU te kopen. Of als die er al is, dat wordt in de tekst niet duidelijk.
Ik zou voor zo'n actie een voordeliger aanbod doen, of meer bieden voor hetzelfde geld

Je kan de eerste 10 bijvoorbeeld gesigneerd leveren.

Verder is je schrijfstijl een beetje alsof een journalist er over schrijft.
Ik zou hier juist wat afstandelijker, droger schrijven.

Je schrijft in de"ik" vorm, ook dat zou ik niet op deze pagina doen maar eerder op een "over"pagina.

Ik zou niet "at the moment" gebruiken voor de kleuren, dat geeft de bezoeker de optie te wachten op een mooiere kleur terwijl hij NU moet toeslaan.

En ik mis een echte foto, desnoods eentje van de frees in actie, om te laten zien dat dit echt is.

En nogmaals, dat menu is echt veel te groot...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door buitermark »

En om ook nog een duitje in het zakje te doen....

Er zijn nog veel meer crowdfunding plekken dan alleen maar Kickstarter... die waarschijnlijk efficienter werken t.o.v. een actie op je eigen site...
En misschien wel bij kunnen dragen aan het bekender maken van je eigen site...

bijv.
https://www.crowdfundmarkt.nl/
https://crowdaboutnow.nl/
https://www.geldvoorelkaar.nl

er is zelfs een branchevereniging.. http://startcrowdfunding.nl/
Keuze genoeg..

om met een linkje van het soort wat je 'vroêge' zelf veel gebruikte te eindigen...
https://qooqle.nl/?q=crowdfunding+nederland

Wens ik je veel suc6 met je crowdfunding/bedrijf.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door QupiX »

Om dan ook nog even in te haken op al het voorgaande:

De keus om niet voor Kickstarter te gaan snap ik ergens, ik vraag me af hoe zinvol het is want je wil nu eenmaal iets verkopen en alle exposure die je horloges dan krijgen is mooi meegenomen. Maar goed, dat is vooral jouw keus. Waar ik wel echt de kriebels van krijg (net als Sven dus) is je website. Die staat absoluut niet in verhouding tot de aandacht en precisie waarmee je die horloges maakt.

Het is al een hele verbetering ten opzichte van je oude website, maar, nog steeds kijkt het absoluut niet lekker. Gekozen lettertypes, uitlijning van foto's, plaatsing van menu-items, kleurgebruik, het is het allemaal net niet naar mijn mening. Mijn ouweheer is grafisch ontwerper dus ik heb wat graantjes mee kunnen pikken, en wat ik vooral geleerd heb is dat ook bij websites/reclamefolders/boeken de details maken hoe iets overkomt. Een website lijkt al gauw goed (gooi er wat foto's en tekst op in een standaard thema et voila) maar voordat het daadwerkelijk iets is waar mensen naar willen kijken.. das andere koek. Ze dan ook nog tot een actie overhalen (inschrijven voor je instrument 3) is helemaal moeilijk. Kijk naar de sites van Apple, Samsung, of, wat dichterbij huis, Coolblue. Deze sites zitten ZO goed in elkaar dat je wil blijven hangen, lezen, kopen, etc.

Goed, lang verhaal kort: Huur iemand in die hier verstand van heeft en besteed een paar honderd euro aan een goede website, met goede foto's, teksten e.d. Ik denk echt dat je daarmee een groot verschil kunt maken. Je ziet nu vooral dat jouw expertise in het maken van de horloges ligt en niet in het maken van een website.. en dat is echt zonde.

Voor de rest: ik heb dit topic en je topic op het horlogeforum helemaal gelezen en ik hoop voor je dat de verkoop gaat lukken, dat verdien je wel na alle moeite!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:een gelikte campagne kost veel geld.. dat ten eerste..
Als je niet kunt zaaien, dan word oogsten ook erg lastig....

Het is gewoon de moderne tijd. Met elektronica idem; vroeger kon ik wat technisch moois maken en het in een standaard Bopla ABS doosje proppen om alsnog de nodige oh's an ah's te oogsten.
Vandaag de dag werkt dat niet meer; de verpakking en presentatie telt veel zwaarder dan de inhoud. Of een TV probleemloos werkt en lang meegaat is niet belangrijk voor de meesten, hoe plat die is en hoe groot de rand is wel. Als je wil verkopen kun je beter de grootste troep in een fancy iphone-achtig doosje stoppen dan robuuste elektronica in een lilluk plastic standaardkastje.

Adapt, or die.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Spannende tijd, DUMET Instrument 3 Crowdfunding is Live

Bericht door willy wonka »

Wat ik niet goed begrijp is waarom het een crowdfunding is?
Het is geen investering waarvoor je een kruiwagen geld nodig hebt voordat je kan beginnen. Je hebt immers al het gereedschap beschikbaar.

Je hebt het ontwerp al klaar als ik het goed begrijp
Je hebt er ook al 4 verkocht
Je hebt dus als het goed is ook je bewerkingsprogramma's zo goed als klaar

Dan is het toch een kwestie van het trucje 10x herhalen?

Ik heb geen verstand van horloges. Maar volgens mij maak je wel top spul! Maak er dus gewoon 10, je moet er toch maken. Ok je hebt wat extra kosten voor de horloges die nog niet verkocht zijn (maar je leeft er van, dus de marges zullen wel in orde zijn).

En als je ze gemaakt hebt dan kun je ook fatsoenlijke product foto's maken i.p.v. een aantal renders. Nogmaals ik heb geen verstand van horloges maar voor bijna 2.000,- Euro zullen niet veel mensen de stap tot kopen zetten op basis van een render (of ze moeten bekend zijn met je werk).

Crowdfunding voor dit soort zaken vind ik altijd een beetje afwachtend. Zo van...ik wil wel verkopen...maar....ik wil wel zekerheid dat ze worden afgenomen. Je geeft aan dat je er van leeft, dus met goed vooronderzoek weet je dat er markt is. Klanten hebben iets unieks en je levert kwaliteit. Dus maak die dingen!

Volgens mij zijn de liefhebbers vooral van de details. Wellicht een idee om klanten uit te nodigen hoe ze worden gemaakt? Gewoon kort want anders heb je ze één dag in de werkplaats staan te ouwehoeren. Hoewel dat op zijn tijd ook best leuk kan zijn.
Plaats reactie