Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Cool, bedankt voor de link Joost!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

Je moet ook wel appels met appels vergelijken. Ik haalde niet voor niets een Sony VTC6 cel als voorbeeld aan. Je kunt best cellen krijgen met nog hogere energiedichtheid, maar dan begint de interne weerstand je fors parten te spelen. Met 144 cellen in een 6S24P configuratie is dat overigens alsnog het overwegen waard; dan is 60Amp motorstroom nog maar 2,5A/cel.

Verder is juist deze paramotor-drone uniek omdat deze groot is en de batterijen wat langzamer leeg behoort te slurpen dan een gemiddeld RC-model. Dan heb je dus ook wat minder hinder van de lagere continuous discharge rating (en dus hogere inwendige weerstand) en 'onhandige' en grote cylindrische formfactor. Vanwege onhandig en groot zul je die cylindrische cellen nog niet zoveel zien op het modelbouwvliegveld, maar dat komt nog wel. Aan die cellen word hard ontwikkeld en ze worden in grote aantallen met consistent hoge kwaliteit geproduceerd voor de elektrische voertuigen. 2 jaar geleden had je een goeie 2000mAh in een high discharge 18650 cel, nu dik 3000. In de praktijk geen 50% winst (lies, damn lies, benchmarks), maar een dikke 30% en dat is toch best respectabel in vrij korte tijd. En zoals gezegd: ik verwacht de komende jaren best veel van de 20700 cellen, al zal het lastig worden om de leuke te kunnen kopen als particulier.
Die cellen gaan ook een autoleven lang (wat de fabrikanten daaronder verstaan dan tenminste) mee. Hoeveel vlieguren gaat zo'n hoogbelaste LiPo nou effectief mee? Juist ja. En ook niet onbelangrijk: hoeveel elektrische auto's of accutollen gaan er in de fik, en hoeveel hoverboards? Juist ja.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja ik zag al dat je als referentie uitging van een merk cel. Ik zat al het een en ander ook online over die china goedkope cellen (die volgensmij ook gebruikt werden in die RC test) die vaak niet eens de echte 18650 cellen zijn maar kleine batterijtjes in een huls met de afmetingen van wat je denkt te kopen.

Ik ga nu in ieder geval eerst met de lipo's vliegen, ik heb ze immers al en ik heb het gewicht ook nodig
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Even een update, sinds het begin van de bouw zijn er een aantal dingen veranderd in het plan. Op het
gebied van de electronica zijn de belangrijkste wijzigingen in de gebruikte servo's.

Mijn oorspronkelijke plan was:
2x 700MG servo (weightshift, steer)
2x HK15138 servo (brake lines, steer and brake)
2x HK15138 servo (speedbar, increase speed)
2x MG90 servo (big ears)

Maar nu ik besloten heb een ander, veel groter scherm te gaan gebruiken is dit veranderd in:
2x 700MG servo (weightshift, steer)
2x 700MG servo (brake lines, steer and brake)
2x HK15138 servo (speedbar, increase speed)
2x HK15138 servo (big ears)


En wat progressie die ik gemaakt heb, gisteren heb ik alle overgebleven onderdelen van de propellerkooi
geprint en kon het niet laten om even een rol ductape te pakken en het in elkaar te tapen. Een grove en
snelle check of ik wel op de goede route zit, voordat ik de boel in elkaar lijm.

Het ziet er een beetje grof en ruw uit maargoed het gaat om het idee! En ik beloof dat het er beter uit
Gaat zien als ik er klaar mee ben (misschien wel vergelijkbaar met de renders)

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik besloten eerst een testvlucht te maken zonder alle gekke complexe systemen aan boord dus ik
heb een heel eenvoudig frame uitgewerkt die ik eerst monteer om een testvlucht te maken. Het gaat hier
om het idee, ik ga hem uiteraard nog wel verstevigen en er komen nog montagepunten voor de servo's, accu's en hangpunten

Afbeelding

Afbeelding


Volgende punt op de lijst: voorbereiden voor lijmen en lamineren!
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

stef stuntpiloot schreef: 18 jan 2018 14:01 Wat ik overigens wel zou kunnen doen ( wat het ook eenvoudiger kan maken) is van die glasvezel/koolstofvezel kousen gebruiken. Die kan je als zo'n chinese vingerval er omheen spannen en inpregneren.
Kijk, nou praten we mannentaal! ;-)
Dat gaat wel lukken!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben net klaar met de eerste video over dit project en ben van plan er meer van te maken. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Als er vragen zijn of je iets in meer detail zou willen zien, laat het dan even weten!


Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb wat gedoe gehad met het printen, daar maak ik ook een video van maar ik heb er natuurlijk ook voldoende zo over te vertellen.

Ik heb bij aanvang de benodigde printtijd verkeerd ingeschat, is opzich niet erg maar het duurde in totaal best lang. De reden daarvoor ligt vooral bij de printer die
ik gebruikt heb, ik moest mij inhouden met de snelheid waarmee ik printe omdat anders de kwaliteit van de geprinte objecten erg snel minder werd. (huidige printertje
is gemaakt van relatief dun gezet plaatstaal dat aan elkaar geschroeft is met M4 boutjes)

Wanhao i3:
Afbeelding

De eerste twee prints kwamen prima van de machine af, niet geweldig maar meer dan voldoende voor wat ik er mee wou doen. Maar daarna ging het heel erg snel
achteruit en had ik geen andere keuze dan de boel af te kappen en eerst te zoeken naar de oorzaak van de matige printkwaliteit. Ik heb een foto (macro) gemaakt
van het oppervlak van de print:
Afbeelding

Houd er rekening mee, het lijkt heel dramatisch maar de laaghoogte is slechts 0.3mm in deze foto

De belangrijkste dingen die hier aan opvallen zijn:
1 - Regelmatig bij het starten van het extruderen bij de buitenste laag duurt het 10 tot 20mm voordat er daadwerkelijk plastic uit de nozzle komt. Als
er wel plastic uit komt dan is er een dermate grote overlap dat het aan de zijkant uitstulpt.
2 - De lagen liggen niet mooi op elkaar, als je de zijkant ziet (rechtsonder) dan is dat niet een rechte lijn.
3 - Wat hier niet te zien is maar wel tijdens het printen te zien was, de randen van de print krullen wat omhoog als er sprake is van een overhang.

Hiervoor heb ik de volgende dingen aangepast:
1 - Dit heeft te maken met de ooze-control van de printer. Bij het starten en stoppen van een extrusielijn trekt hij het filament een stukje terug zodat hij
niet drupt. Als test heb ik de maximale retraction terug gezet, de extra restart extrusie wat verminderd en de coasting (de afstand aan het einde van
een extrusie stuk dat hij niet meer plastic extrudeerd) iets hoger gezet, van 0.05 naar 0.1mm. Daarnaast heb ik een aantal extra opties geactiveerd
die ik in het verleden aan heb gehad maar om onduidelijke reden uitgeschakeld waren. Dat zijn:
- Only retract when crossing open spaces
- Force retraction between layers
- Retraction during wipe move
- Only wipe at outer perimeter
- Avoid crossing outline for travel moves (max 3mm omweg)

2 - Dit heeft in verreweg de meeste gevallen te maken met de temperatuur die te hoog is. Ik printe op een relatief hoge temperatuur voor PLA (215 graden)
dit deed ik hoofdzakelijk omdat de extruder niet sterk genoeg is om op lagere temperatuur (wanneer het kunststof een hogere viscositeit heeft) een acceptabele
printsnelheid te houden. Toch om te kijken of dit een oplossing biedt heb ik de temperatuur verlaagd naar 205 graden tijdens het printen.

3 - Dit heeft dezelfde oorzaak als 2, met als toevoeging dat het ook een stuk beter wordt als er actieve koeling plaats vind van de print.

Na deze veranderingen werd de printkwaliteit een heel stuk beter, maar ik had nog steeds last van onregelmatigheden omdat de extruder slipte (niet genoeg druk
op het filament tijdens het printen in combinatie met een aandrijfwiel dat niet precies gecentreerd is op de as). Uit frustratie heb ik toen de hele extruder
en hotend combinatie van de printer "getrokken" en er een E3D V6 hotend met een titan extruder op gezet, die combi had ik toch in de lade liggen.

Met nog wat finetuning heeft het wel effect gehad, de print is een stuk beter geworden!

Afbeelding

Hier is het ook erg uitvergroot, maar houd er rekening mee dat elke laag slechts 0.25mm is
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Zo, ik ben weer terug van vakantie dus kan weer verder met het project!

Afbeelding

En omdat het kan, nog even een test video die ik afgelopen week heb gemaakt met mn nieuwe GoPro Hero 6 en Karma grip, heel tevreden over de beeldkwaliteit!

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben achter de schermen druk aan het werk geweest met het verder ontwerpen en maken van de paramotor. 1 van de dingen die ik gemaakt heb is een adapterblokje voor
tussen de motor mount en het hoofdframe van de paramotor. De reden hiervoor is dat de achterkant van de motor mount een nogal complexe vorm heeft en dat de montage
aan het hoofdframe onnodig lastig maakt. Met deze adapter zet ik deze lastige vorm om in een veel eenvoudigere zeskant met een 6 bouten patroon. Een leuke bijkomstigheid
is dat ik op deze manier de luchtstroom naar de motor koelkanalen ook gelijk heb kunnen verbeteren.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb gisteren ook de laatste electronische componenten ontvangen die ik nodig heb voor het testvliegen (uitgezonderd de flightcontroller, die gebruik ik bij de vervolg
vluchten als het model zichzelf al bewezen heeft).

Afbeelding

Dus wat is hier te zien?
2x - 10.000mAh 6S accu (motor)
2x - 2000mAh 2S accu (servo's en andere electronica)
4x - HK15138 servo (big-ears and speedbar)
4x - TS-700MG servo (weightshift en remlijnen)
1x - 20A SBEC
1x - 100A PLUSH ESC
1x - 5065 320KV aerodrive brushless outrunner

Ik heb de 2S accu's toegevoegd voor wat redundantie. Deze zijn puur voor de servo's, ontvanger en later ook voor de flightcontroller en gimbal. Op deze manier blijft het
model bestuurbaar, ook als er iets met de aandrijving gebeurt.

Tot slot, ik heb weer een video af! Deze keer heb ik het over de prints en de uitdagingen die ik had tijdens het printen. Het was even wennen, dit was de eerste video
die ik gemaakt heb met een teleprompter. Heel handig! Maar vraagt wel weer wat oefening.

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Paramotor Drone

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb niks om te te voegen anders dan dat het leuk blijft om te volgen, dus bij deze !
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! Ook dat zijn belangrijke berichtjes om te lezen hoor, motiveert zeker om verder te gaan met het bouwverslag en de video's
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door hainjedaf »

Ziet er erg mooi en professioneel uit
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

Hier hetzelfde; ik volg 'm ook.

Niet zozeer de YT filmpjes overigens; uitzonderingssituaties daar gelaten is dat mijn medium niet, en zeker niet om naar een persoon te kijken die een verhaal vertelt. Je word gedwongen om alles wat je al wel weet of niet wil weten uit te zitten, want als je gaat skippen mis je net wat wel interessant is. In vergelijking met een lap text is het een heel trage manier van informatie communiceren. Voor mij dan.
Gesproken uitleg bij relevant beeldmateriaal vind ik persoonlijk al veel interessanter, en dat relevante beeldmateriaal kan ook een whiteboard zijn.

Magoed, ik ben een Erkend Vreemd Persoon, en zeker niet de norm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de feedback, ik ben aan het zoeken naar de juiste plek voor mij met betrekking tot de video's. Droge tekst kom je niet altijd omheen maar de bedoeling is om meer "actie" in de video's te hebben met wat toelichting en minder lange uitleg. (volgende video hierover wil ik daarmee experimenteren)
Plaats reactie