Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is inderdaad de gedachten er achter, bedankt voor het helpen met de uitleg :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben overtuigd hoor ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

We zijn weer wat verder, afgelopen dagen veel geprint en veel probleempjes met de printer gehad. Ik merkte gisteren dat de kwaliteit van de prints erg snel achteruit ging, tot een onbruikbaar niveau. Ik ben toen maar gestopt en heb gekozen het probleem te onderzoeken. Zonder al te veel in detail te treden heb ik wijzigingen gedaan aan de ooze-control instellingen (retraction distance, speed, extra restart distance maar ook de instellingen wanneer ze toegepast worden), temperatuur en de printsnelheden van bijvoorbeeld de buitenste laag, infill en support. Nadat ik op die manier de kwaliteit weer omhoog heb gekregen kreeg ik aansluitend problemen met de extruder die op de printer zat. Na nog wat verder geworsteld te hebben besloot ik gisteravond de hele extruder/hotend er van af te halen en een fatsoenlijke (E3D) er op te zetten. Nadat ik vandaag ook de hele dag de printer aan heb gehad ben ik in ieder geval nu wel een stuk verder gekomen! Ik kan wel zeggen dat ik enthousiast wordt nu het allemaal tastbaar begint te worden!

De nieuwe extruder op de printer, vastgemaakt met een stukje aluminium plaat:
Afbeelding

Ringdelen (6 stuks totaal) die ik gisteren gemaakt heb:
Afbeelding

Bovenkant van de armen (elke arm bestaat uit 3 delen ivm beperkte afmetingen printer):
Afbeelding

Vandaag de onderste stukken van de armen en het middendeel/motormount geprint.
Afbeelding

Met 9,5 uur printen later dit als resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een paar dagen geleden een testprint in elkaar gelijmd van een arm (als proof of concept) en met die in de hub geplaatst
kom ik tot de conclusie dat mijn ontwerpen goed waren! Precies zoveel clearance voor de prop als ik voor ogen had:
Afbeelding

Afbeelding

Clearance = clearance! (3mm ongv)
Afbeelding

Morgen ga ik de laatste onderdelen printen en de boel schuren voor het lamineren.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Dat lamineren zal nog een helse klus zijn.
Mijn gevoel zegt dat het overal gaat losspringen, tenzij je met vacuüm oid. gaat werken.
En dan moet het ook nog op z'n plek blijven terwijl je het vacuüm aanbrengt ...

N.B.
Heb je nog enig aerodynamisch onderzoek gedaan naar de koordes van die lamellen, en naar de hoek van die dingen?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep daar heb ik zeker over nagedacht maar wil ik de kijker/lezer niet mee lastigvallen.

Ik ben het met je eens, lamineren wordt een aardige klus, mede daarom ga ik het ook niet als één groot stuk verwerken, mijn bedoeling is losse armen en ringdelen en hub. tot slot lijm ik ze dan aan elkaar en doe op de verbindingspunten nog een stuk glasmat er omheen. Ik weet dat dit niet perfect is maar dit is een proof of concept. De uiteindelijke versie ga ik wel met mallen en vacuumvormen maken. Mijn eerste test stuk viel mij overigens behoorlijk mee, het helpt wel dat op 1 punt na er eigenlijk geen scherpe hoeken zijn in het ontwerp. Voor het lamineren heb ik ook gekozen voor keperweefsel wat een stuk flexibeler is en makkelijker om contouren te vormen.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Paramotor Drone

Bericht door Toxiq »

DirkSchipper schreef: 18 jan 2018 07:57 En dan moet het ook nog op z'n plek blijven terwijl je het vacuüm aanbrengt ...
Vacuüm hoeft natuurlijk niet perse ook injecteren te zijn, je kan hands lay-up doen en dan er een vacuum op zetten
Dat werkt iets anders maar in sommige veel makkelijker
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Paramotor Drone

Bericht door Lude »

Heel mooi en gelikt ontwerp! Dat gaat een leuk ding worden.
stef stuntpiloot schreef: 18 jan 2018 08:58 Yep daar heb ik zeker over nagedacht maar wil ik de kijker/lezer niet mee lastigvallen.
Toch ben ik wel benieuwd; het lijkt er op dat je dus luchstroom voor dat hij de prop bereikt al wil afbuigen. In sommige gevallen wordt dit gedaan om het moment wat de prop op de lucht uitoefent te compenseren, maar dat soort systemen worden dacht ik vaak achter de prop geplaatst (anders heeft je prop geen mooie laminaire flow, en in jouw geval zul je denk ik een grotere pitch prop nodig hebben om dezelfde arbeid te kunnen verrichten).
Misschien zie ik iets over het hoofd hoor; vind het in ieder geval erg interessant :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

Ik heb ook nog wel eens lol gehad van krimpband. Eigenlijk hetzelfde spul als doorzichtig krimpkous, maar dan wat dikker en uiteraard plat. Dat wikkel je ergens omheen, en als je het dan heetstookt krimpt het en oefent het aardig druk uit.

Nog twee vraagjes:
- Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om van de aandrijving geen 'ducted fan' te maken? Dat doen ze bij straalmotoren, poepluchtafzuigers, PC-fans, etc. ook niet voor niets. Met een optimale tunnelvorm is 100% meer stuwkracht met hetzelfde motorvermogen haalbaar. Maar ook suboptimaal heb je al gauw tientallen procenten winst en dat wint het royaal van het extra gewicht.

- Waarom LiPo? Bijvoorbeeld een Sony VTC6 18650 batterij (3100mAh) doet zo'n 10.5Wh bij 46 gram, wat neerkomt op grofweg 235Wh/kg. Verbindingsstripjes en kabeltje weegt ook niet niks, dus zeg dat je effectief 210Wh/kg overhoud. Met LiPo haal je 150Wh/kg ofzo.
CDR van die cellen is volgens mij 30A, pieken mogen tot het dubbele. Aangezien jij toch aardig wat capaciteit wil hebben kan een packje van die dingen het gewenste vermogen makkelijk leveren. Nog meer Wh/kg met lagere discharge per cel kan ook nog, en met die nieuwerwetse 20700/21700 cellen is volgens mij ook nog wel te winnen.
Verder is de levensduur van zo'n pack veel langer en is het mechanisch robuuster (18650 cellen zijn nog vrij lastig aan het steekvlammen te krijgen, met LiPo is dat geen enkel probleem).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor je reactie,

Krimpkous/band heb ik over nagedacht, één ding houd mij tegen: de temperatuur die nodig is om de kous te laten krimpen is hoog genoeg om
de geprinte objecten zacht te laten worden waardoor je met de druk van de kous je model vervormt.

De reden waarom ik hier voor gekozen heb is dat het toch iets duct achtigs heeft (de diepte van de ring) naast puur de bescherming die het
bied, is dat de paramotors langzaam vliegen. Ducted fans zijn goed in hoge snelheid, niet in lage snelheid (dynamic pressure vs static pressure)

De reden dat ik voor lipo gekozen heb is dat de motor een 2.2kw rating heeft. Dat betekent dat normale cellen (ook met 60A) in de pieken
niet voldoende kunnen leveren. Let wel, dit is op basis van de informatie die ik nu heb. Ik ga eerst een testversie van de gondel afwerken,
als ik er achter kom dat ik tijdens vliegen nooit boven die 30A kom (en in de pieken niet boven de 60A) dan is dat een heel goed alternatief
voor de definitieve versie.

Nu ik er wat meer over nadenk, het is zeer waarschijnlijk dat ik daar ver onder blijf maar na testen weet ik het zeker. Bedankt voor de tip!
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Toxiq schreef: 18 jan 2018 09:10
DirkSchipper schreef: 18 jan 2018 07:57 En dan moet het ook nog op z'n plek blijven terwijl je het vacuüm aanbrengt ...
Vacuüm hoeft natuurlijk niet perse ook injecteren te zijn, je kan hands lay-up doen en dan er een vacuum op zetten
Dat werkt iets anders maar in sommige veel makkelijker
Ik doelde ook niet op Vacuüm-infiltratie/injectie, maar enkel vacuüm om de boel aan te drukken.
Mijn ervaringen met een hand-layup op zaken met dergelijke kleine radii zijn dat het alle kanten op springt, en in ieder geval niet op z'n plek blijft tot jij het vacuüm hebt aangebracht. Tevens dikke kans dat het plastic de natte layup verschuift.
Vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef: 18 jan 2018 11:25 Krimpkous/band heb ik over nagedacht, één ding houd mij tegen: de temperatuur die nodig is om de kous te laten krimpen is hoog genoeg om
de geprinte objecten zacht te laten worden waardoor je met de druk van de kous je model vervormt.
Ik heb dat spul destijds gebruikt voor de bagagerekken op de motor, die bestaan uit een PVC-pijp kern met een kevlar+carbon mantel. Daar was het geen probleem; met de elektrische verfbrander kromp dat spul al royaal voordat het PVC warm genoeg is om zacht te worden. PLA word sneller zacht dan PVC, maar zoveel scheelt het nou ook weer niet.
Ducted fans zijn goed in hoge snelheid, niet in lage snelheid (dynamic pressure vs static pressure)
Ik heb er bitter weinig kaas van gegeten dus veel zinnigs kan ik er niet over zeggen, maar mijn boerenverstand protesteert nog wat.
als ik er achter kom dat ik tijdens vliegen nooit boven die 30A kom (en in de pieken niet boven de 60A) dan is dat een heel goed alternatief
voor de definitieve versie.
Aangezien een wat royalere vluchttijd je doel was kan het nauwelijks zijn dat je continu zoveel stroom trekt; dan zijn je 10Ah lipo's ook in minuten leeg.
Verder moet je voor diezelfde 10Ah al ruim 3 VTC6 cellen parallel zetten, waarmee je dus je piek-belastbaarheid al oprekt tot 180-200Amp.
Daarom leek het me voor dit project wel een goede kandidaat. De opkomst van de stekker-auto's heeft wonderen gedaan voor de 18650 batterijen.
(en zal dat binnenkort gaan doen voor de 20700 of 21700 cellen. Tot nu toe blijven de Wh/kg en Wh/L getalletjes van de 20700 en 26650 toch wat achter op die van de 18650's)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Het enige nadeel wat je dan nog hebt met die kous is dat het geen negatieve radius kan vullen en daarvan heb ik er een behoorlijk aantal.


Ik heb intussen het een en ander berekend en het is inderdaad ene goed alternatief (omdat ik in de praktijk ook niet al te veel stroom zal trekken. Het enige nadeel dat die cellen nog hebben is dat ze een stuk duurder zijn (ongv 2x de prijs van die lipo's).

Voor een vergelijkbare specs moet ik er 6 in serie plaatsen en 6 series parallel (36 stuks totaal) dat geeft ongeveer dezelfde capaciteit maar dan bijna 800 gram lichter.

Om de machine te vullen tot optimaal vlieggewicht zonder lood te gebruiken heb ik berekend dat ik er 144 nodig heb. Dat geeft een capaciteit van bijna 86400mAh (2177Wh) en een prijskaartje van meer dan 700 euro. (bijkomende uitdaging, waar laat ik 144 cellen?)

Toch wel interessant, Nogmaals bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Wat ik overigens wel zou kunnen doen ( wat het ook eenvoudiger kan maken) is van die glasvezel/koolstofvezel kousen gebruiken. Die kan je als zo'n chinese vingerval er omheen spannen en inpregneren.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Joost »

Ik zou voor LiPo gaan. https://hackaday.com/2017/10/23/lithium ... l-context/
Kijk ook maar eens op een modelvliegveld, daar vliegt voor zover ik weet niemand met Li-Ion cellen.
LinuxCNC user
Plaats reactie