Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Paramotor Drone

Bericht door Zee&Zee »

Je kan ook je audio wat meer over andere filmpjes heen zetten. Bv een part dat je geprint hebt op een turntable, of een animatie die ff ronddraait, of een stukje filmen of screencasten van het cadwerk etc. Ben het wel eens met dabit dat je video's nog te veel jezelf pratend voor een camera zijn. Genoeg voorbeelden online te vinden van vlotte filmpjes.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah ik zie dat je hier ook gereageerd hebt Zee&Zee, ik ben inderdaad aan het kijken naar manieren om het wat meer te combineren en wat minder statisch te maken. Jullie willen immers de bewerking/het geknutsel zien en niet mijn dikke kop de hele tijd :P

Wat betreft het project, de onderdelen heb ik geprint en heb de montagemal (wat is een goed Nederlands woord voor fixture?) af.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende week ga ik de propeller kooi assembleren. voor nu heb ik wel een andere update (hopelijk sluit deze wat meer aan op je feedback?), ik heb een video gemaakt over het maken van deze "fixtures"

QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door QupiX »

Ik heb al deze filmpjes bekeken, en ook die van je Delta 3d printer, ben vooral ontzettend onder de indruk van hoe netjes je te werk gaat (iets dat je overigens ook terug ziet in je werkplaats ;-) ). Ik ben het wel eens met de commentaren hierboven; het vele praten maakt het lastig het hele filmpje te bekijken. Je wil beelden zien, inderdaad van hoe dingen gemaakt worden, etc. Maar goed, daar zijn inderdaad genoeg tips over te vinden.
Waar ik mij persoonlijk het meest aan stoor (dit klinkt misschien wat hard) is je Engels. Ik snap dat het handiger is zodat de hele wereld snapt wat er gezegd wordt maar het kost je moeite, ook al is het vooraf opgeschreven. Ik weet niet of er een optie is om automatisch ondertiteling te laten meespelen? Ik denk dat je filmpjes een stuk beter door te komen zijn als je gewoon Nederlands praat, in combinatie met wat meer foto's/beelden terwijl je praat.
Maar goed, mijn bescheiden mening. Ik vind het super knap wat je allemaal maakt en bedenkt dus daar ligt het in ieder geval niet aan!
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Paramotor Drone

Bericht door Muis »

Dit is mooi om te volgen Stef, ook om te zien hoe de cnc techniek in de prievé werkplaats fantasties wordt toe gepast. Zelf drie jaar terug een on afgebouwde delta printer gekocht maar steeds de afbouw uitstellen :roll:. Dit draadje ga ik volgen uiteraard en mischien geeft dit aan leiding om die printer af te maaken.
Hoe dan ook Stef vindt je werk top.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de reacties!

Wat betreft het Engels, dat is een bewuste keuze ook al heeft mijn uitspraak nog veel oefening nodig. Mijn engels opzich is goed, de uitdaging zit in het praten en gelukkig is dat al behoorlijk verbeterd sinds de eerste video. Ik herken het wel hoor, ik kan ook slecht tegen een Nederlands Engels accent.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Ach, wat maakt zo'n accent nou uit. 't is leuk als je het netjes kan, maar het gaat om wat je brengt.
Als toeschouwers niet door je polder-Engels heen kijken, zijn ze ook niet ECHT geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.
Jammer dan.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt Dirk, ik vind het niet erg dat hij het zegt. Ik zie het niet als een aanval maar wat feedback waar ik ook om vraag een paar posts terug. Om eerlijk te zijn: ik kan er ook slecht tegen (Nederlands accent wanneer mensen engels praten). Wel gek dat ik geen enkel probleem heb met een duitsengels of fransengels accent. (maar daar zullen de Duitsers en Fransen wel weer problemen mee hebben)

Ik ben wat betreft de video's mijn plek nog aan het vinden, het is een constante overweging hoeveel je van elk van de dingen je laat zien. De daadwerkelijke bewerkingen filmen is mooi maar ook veel extra werk en vanuit een videotechnisch aspect, neemt veeel ruimte in. Om een idee te geven; die laatste video was 4,3GB (eindresultaat) waarvoor ik bij elkaar 92GB aan opnames verzameld had. Daarvan was 70GB van het filmen van de bewerkingen. Ga uit van ongeveer 800MB aan data per minuut video. Het resultaat mag er dan wel weer zijn, 4K opnames zijn mooi, lekker scherp, lekker veel details! Het vraagt alleen om apparatuur die er mee om kan gaan (editten en ook de opslag)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik vind het overigens wel belangrijk om een kleine intro te geven, maar ik wil in de volgende video's het iets aanpassen, de intro maximaal 30 seconden voor de volledige uitleg. Daarna overstappen op bewerkingen met waar nodig voiceover. Als er iets geks gebeurt kan er nog een stukje tussendoor waar ik wat uitleg/toelicht voor de camera maar daarna gewoon weer verder met opnames met voiceover waar nodig. In de video's tot nu toe was de intro veel langer (90 tot 180 seconden)
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door QupiX »

stef stuntpiloot schreef: 11 mar 2018 19:45 Bedankt Dirk, ik vind het niet erg dat hij het zegt. Ik zie het niet als een aanval maar wat feedback waar ik ook om vraag een paar posts terug.
Dat was inderdaad de insteek, als ik je had willen afkraken had ik het alleen bij die opmerkingen gelaten. Nogmaals, ben groot fan van wat je doet en maakt, maar steenkool-engels (oké, wat overdreven ;-) ) heb ik een broertje dood aan. Verder lijkt het me ontzettend lastig om goede, pakkende video's te maken zonder het eerst 100 keer geprobeerd te hebben. Overigens, dat 4k, is dat nodig of meer een 'omdat het kan' ? Ik kan me voorstellen dat een lagere resolutie op youtube ook genoeg details weergeeft maar wel een stuk minder ruimte, en misschien dus ook rekenkracht wanneer je dit gaat bewerken?
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Mijn reactie was geen kritiek op wie dan ook. Het was bedoeld als : het doet mij weinig, steenkolen Engels of wat dan ook. Zolang het maar verstaanbaar is en boeiend. ;-)
Enne ... op m'n werk heb ik een paar jaar met ICT-ers uit India gewerkt. Ze spreken zeer goed Engels (onderwijs gaat daar allemaal in het Engels, vanaf de basisschool).
Maar ... alleen Indiërs verstaan hun, de rest van de wereld heeft er hoorapparaten voor nodig ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

nouja, ik heb de camera's er voor en vind het zelf erg mooi. Wat betreft de rekenkracht, ik heb een erg krachtige PC staan dus het renderen/exporteren van een 4K video duurt ongeveer 2 minuten per minuut video, geen onaardig resultaat. Ruimte heb ik ook zat, maar alles kan vol dus moet er wel iets rekening mee houden (30TB ruimte op de huidige NAS)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ben intussen weer druk aan het werk (moest wachten op materialen en op de nieuwe printer). Door het grote verschil in printkwaliteit heb ik besloten om alles overnieuw te printen! Kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Hieronder alvast een teaser:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende paar dagen ga ik het verder in elkaar lijmen, afwerken en ga ik wat proefstukjes lamineren voordat ik mij waag aan de daadwerkelijke paramotor.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Morgen ben ik van plan de boel te gaan lamineren. Om niet gelijk te gaan experimenteren op het "eindproduct" vandaag
maar even met een kort stukje alle stappen doorlopen. Nadat ik het stuk heb opgeschuurd heb ik als eerste een laag basecoat
aangebracht. Nadat ik die 2 uur heb laten drogen is de volgende stap het aanbrengen van de stukken koolstof. de basecoat is
nog iets plakkerig, dat maakt het aanbrengen van het materiaal eenvoudig.

De eerste stukken zijn zogenaamde "carbon fiber spread tow ribbons" van in dit geval 25mm breed. Deze breng ik aan op de
binnen en buitendiameter van de propellerkooi. In het geval van de daadwerkelijke kooi zal het 1 lange streng zijn die rondom
gaat (1 op de binnendiameter en 1 op de buitendiameter).

Buitendiameter
Afbeelding

Binnendiameter
Afbeelding

De volgende stap is het aanbrengen van de carbon stof. In dit geval is dit een 3K mat in de keperweefsel layout
Afbeelding

Op de ietswat plakkerige basecoat blijft hij goed zitten
Afbeelding

Nadat ik hem om de vleugelvorm heb gevouwen (langzaam vooruit werkend en vanaf het midden naar de zijkanten) is hij klaar voor de hars.
Afbeelding

Morgen zullen we zien hoe het resultaat is! Het ziet er nu in ieder geval goed uit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1749
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Paramotor Drone

Bericht door Kars-cnc »

Mooi te zien hoe je dat lamineren doet. Ik vroeg me al af hoe de geprinte delen ooit netjes van het carbon-weefsel te voorzien. Die "carbon fiber spread tow ribbons" is meteen een dubbelzijdige tape? Hoe krijg je nu de onderkant van je profiel netjes?
stef stuntpiloot schreef: 10 mei 2018 16:14 Door het grote verschil in printkwaliteit heb ik besloten om alles overnieuw te printen! Kost wat tijd maar dan heb je ook wat.
Is die nieuwe printer de zojuist gebouwde Prusa i3 MK3?
Plaats reactie