Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de leuke feedback heren! Om even wat te verheldering te gevenwat toelichting:

Ik heb lijmspray gebruikt bij de tests maar bij de poging om de duct echt te lamineren heb ik een epoxy basecoat er op gesmeerd. Deze heb ik bijna 2 uur laten drogen, op dat moment
is hij nog plakkerig en geeft het zelfde effect als de hobbylijm. Een belangrijk verschil is dat het de zelfde componenten zijn (epoxy) waar dus de vervolglagen goed op zullen plakken.

Er zat inderdaad teveel epoxy op in deze video, het was een wanhopige poging om de vezels plat te houden maar dat is helaas mislukt. Bij de volgende poging (en bij de geslaagde test
die ik eerder liet zien) heb ik zoals je kan zien veel minder gebruikt.

Overgieten heb ik inderdaad niet gedaan, zal ik de volgende keer wel doen! Vacuum kan ik helaas (nog) niet aangezien ik die middelen niet heb.

Ik zal kijken naar krimptape, helaas wordt PLA bij behoorlijk lage temperaturen al flexibel en zal het vervormen. Opzich blijft het wel goed zitten als ik het op die basecoat plak, alleen
moet ik niet weer eigenwijs een naad plaatsen op een plek met een hele kleine radius.

Oh en bedankt voor de complimenten! :)
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Paramotor Drone

Bericht door benkr »

Ik heb denk ik op mijn werk nog een oude vacuumpomp staan die weg moet, interesse?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Zeker! Natuurlijk wel afhankelijk van staat/prijs/compatibiliteit

Ik heb 1 vacuumpomp maar die heeft een heel beperkt vacuum en hoog volume, die is oorspronkelijk gebruikt om papier op een grote vacuumtafel vast te houden.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Update tijd! Heb een videotje gemaakt over waar ik nu zit in het ontwerp proces, de verschillende versies die ik intussen gemaakt heb en waar ik nu ben in het proces. Het is in grote lijnen, als ik alle details er bij zou pakken (zoals de keuzes rondom het lamineren) dan zou de video niet 9 minuten zijn maar een paar uur.



Uiteraard weer in het Engels, het is iets nieuws voor mij (een video zoals dit) dus het kan wat rommelig over komen. :)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Geen video dit keer maar gewoon wat tekst en een paar plaatjes. Ik heb het project wederom opgepakt en zo goed als opnieuw begonnen.
De structuur was van een proof of concept kwaliteit (afwezig dus) en dat was niet handig voor mijn eigen overzicht en ook niet handig als
ik het project deel.

Ik heb zoals in de video toegelicht gekozen voor een klassieke frame opbouw (parallele frameplaten van carbon met spacers als backbone)
waaraan de componenten bevestigd worden. Ik heb nu een aantal van deze houders geprint, en als ik alles dubbel gecontroleerd heb ga ik
de frameplaten frezen (zonde als ik er achter kom dat ik een foutje heb gemaakt en ze kan weggooien)

Nu de plaatjes, de eerste is zij vooraanzicht:
Afbeelding

In dit bovenaanzicht kan je mooi de verdeling van de componenten zien:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik zei, ik ben gelijk bezig gegaan met de structuur van het geheel, dat betekent het verdelen van de onderdelen in logische subassemblages
van de uiteindelijke complete paradrone assemblage. Solidworks heeft een tool waarmee je dat leuk kan visualiseren genaamd Treehouse:
Afbeelding

Dit overzicht is nog niet compleet maar geeft een aardig beeld van het geheel.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb weer wat inspiratie gekregen een paar weken geleden en ben met het frame bezig geweest. Het is nu zoals ik hem hebben wil! Ik laat de frameplaten watersnijden, maar voor de zekerheid heb ik ze eerst nog geprint om de passing te controleren.

Een paar plaatjes, eerst het ontwerp van het frame (kaal):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de testpassing van het apparaat met geprinte frameplaten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Testpassing accu's er bij op en stuur servo's. Ook heb ik voor de volledigheid de prop kooi er op gezet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik wil één van de komende weken (wanneer het bedrijf kan) de onderdelen laten watersnijden. het gaat
om de 4 hoofd frameplaten, daarna ben ik eigenlijk al heel ver (90%) en kan ik beginnen met de eindassemblage.

Ik moet overigens nog wel die ring lamineren, ik wil het geprinte landingsgestel ook verstevigen met wat
composiet, aangezien die vorm "makkelijker" is begin ik daar mee om nog wat extra ervaring op te doen.
Plaats reactie