nieuw hier en veel vaagjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Albert1 »

Hoi Iedereen ,

Ik ben de laatste twee maanden me aan het verdiepen in een aanschaf van een cnc freesmachine , nu de belangrijkste vraag is natuurlijk wat wil ik ermee doen , dat is in hout en plexiglas en acrylglas en aliminium gaan frezen , nu hoe groot, dat is het probleem even in deze zin ik heb niet zo en grote werkplaats , ik had gedacht aan en werkelijk freesbereik van 30x40 cm ten laatste 60x40 cm als grote .

Nu ik heb al wel wat zien te koop staan op verkoopsite en bij gekende merken ,maar het is me nog steeds niet goed duidelijk wat het verschil met de spindelmotor of waarom sommige kiezen voor en proxxon of dremel om hun werk mee te doen .

Nu zo ook met de software pakketten ik zou het liefst met de mac willen verder werken en niet met de windows10 ,ik wil langs de usb poort werken ,want heb geen printerpoort.

Ik heb wel goede kennis van software van mijn snijplotter ,maar nu kom ik ook overal tegen dat je ergens en G-code "maker" moet hebben ,in dat gedeelte ben k niet zo thuis voorlopig , ik heb een redelijke basiskennis van Inktscape en van Vinylmaster en flexisign .

Welke software pakketten zouden jullie me aanraden ,en werken deze pakketten dan ook op "alle" cnc freesmachines .

Bedankt iedereen voor deze vragen te beantwoorden , en zie graag jullie reactie me toekomen

Mvg
Albert1
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door audiomanics »

Albert1 schreef: 11 jan 2018 00:24 ik zou het liefst met de mac willen verder werken en niet met de windows10
Hoe zeiden ze dat ook alweer..."lonely at the top".. Ofwel: als ze al wat hebben voor de Mac, dan zal je er niet veel kennis en support voor vinden..
Veel hard en software is toch gebaseerd op Windows en dat soort computers.
Met Linux gebeurt ook wel het nodige en is er ook best nog wel kennis te vergaren hier..
Maar Mac???? Succes ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Toxiq »

Nou heb ik ineens trek in mac'n'cheese :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Breaker »

Qua besturing is er niet veel, EazyCNC misschien.
En was er pas niet iemand hier op cnczone bezig om een CNC besturing te ontwikkelen op de Mac?

Voor ontwerpen zijn er wel meer pakketen, bijvoorbeeld Fusion360 voor technische ontwerpen da's CAD en CAM, dus ook g-code maken. Verder is het toch meestal Windows, die ontwerp software kan meestal wel draaien in bv VMware/Parallels/VirtualBox. Maar voor de aansturing van de machine lukt dat niet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Swets »

Albert1 schreef: 11 jan 2018 00:24 Nu ik heb al wel wat zien te koop staan op verkoopsite en bij gekende merken ,maar het is me nog steeds niet goed duidelijk wat het verschil met de spindelmotor of waarom sommige kiezen voor en proxxon of dremel om hun werk mee te doen .
Proxxon en/of dremel houden het meestal niet zo lang vol... en zij er eigenlijk ook niet voor gemaakt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: nieuw hier en veel vraagjes

Bericht door Albert1 »

Aan iedereen die geantwoord heeft op mijn vraag Bedankt ,en ja ik weet het,zal ik mijn hobby willen uitbreiden zal ik maar de laptop pakken met windows10 erop ,
maar zat er nu niet om te springen om deze te gebruiken ,maar soit als het niet anders kan zal het zo zijn .

Zijn er hier soms mensen die en cnc freesmachine verkopen , maximum grote vanwege plaats te kort mag zijn 30x40 cm , liefst met de software erbij en op usb .

hoeft geen nieuw machine te zijn ,maar wel in goed werkende staat .


Mvg
Albert1
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Benny_DS »

Je kan Bertus eens aanspreken. Die verkocht vorig jaar zijn 3040 maar ik weet niet of het uiteindelijk gelukt is. Hij wilde voor iets groter gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor de aansturing van je CNC Machine hoef je niet persé Windhoos 10 te draaien.. mijn beide CNC machines draaien op een Windhoos XP OS.

en daar is vast wel aan te komen..
Verder.. 'k weet niet hoever Bert Eding er mee is, maar die is voor zover ik weet met een Linux Versie van EdingCNC bezig.. de WIndows versie draait op USB of Ethernet.. Mijn draaibank werkt op UBS, MIjn freesbank op Ethernet..

Qua G-code generators.. zoals al genoemd.. Autodesk Fusion, is gratis te gebruiken.. het kan heel, heel veel.. je moet er alleen even induiken,
ik gebruik het zelf eigenlijk alleen in die gevallen dat ik er met mijn "standaard Cam software" niet uit kom..maar doorgaans doe ik alles met CamBam, voor de freesbank, als ik contouren moet frezen.. "simpel werk" programmeer ik aan de machine.. net als met de draaibank.. daar heb ik nog maar 1 keer een met CAM gegenereerd programma op gedraaid.

't formaat van je machine?.. je machine is ALTIJD te klein.. 'k dacht zelf met 280x140x170 mm wel uit te kunnen.. tot ik besloot een 1:144 model van een Boeing 747 te gaan frezen.. 480 mm lang.. die heb ik in 2 secties van 240 mm op moeten delen.. en op moeten schuiven op de tafel..
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Albert1 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2018 23:29 Voor de aansturing van je CNC Machine hoef je niet persé Windhoos 10 te draaien.. mijn beide CNC machines draaien op een Windhoos XP OS.

en daar is vast wel aan te komen..
Verder.. 'k weet niet hoever Bert Eding er mee is, maar die is voor zover ik weet met een Linux Versie van EdingCNC bezig.. de WIndows versie draait op USB of Ethernet.. Mijn draaibank werkt op UBS, MIjn freesbank op Ethernet..

Qua G-code generators.. zoals al genoemd.. Autodesk Fusion, is gratis te gebruiken.. het kan heel, heel veel.. je moet er alleen even induiken,
ik gebruik het zelf eigenlijk alleen in die gevallen dat ik er met mijn "standaard Cam software" niet uit kom..maar doorgaans doe ik alles met CamBam, voor de freesbank, als ik contouren moet frezen.. "simpel werk" programmeer ik aan de machine.. net als met de draaibank.. daar heb ik nog maar 1 keer een met CAM gegenereerd programma op gedraaid.

't formaat van je machine?.. je machine is ALTIJD te klein.. 'k dacht zelf met 280x140x170 mm wel uit te kunnen.. tot ik besloot een 1:144 model van een Boeing 747 te gaan frezen.. 480 mm lang.. die heb ik in 2 secties van 240 mm op moeten delen.. en op moeten schuiven op de tafel..
Beste Arie

ik heb bewust gekozen voor kleiner model dit in verband met mijn werkplaats die niet zo groot is ,en verder er zijn er genoeg mensen die heel grote stukken kunnen doen ,voor mij is het hobbymatig ,en echt uit interessen wat je met en cnc machine kan doen . Ik heb dan ook zoiets al zou ik het maar 1 keer per maand gebruiken ,dan is het voor mij goed .

Volgende ik kan door parallel software windows draaien op mijn mac , Maar aangezien ik dit echt niet wil doen , omdat ik windows haat zo groot het is ,en er niet wil mee werken ,had ik gehoopt op en evenwaardig programma voor mac ,maar soit ik zal met die ellendige windows 10 moeten werken ,ben ik ook uit de laatste dagen achter gekomen . Sorry voor de mensen die wel graag windows hebben ,en ik wil zekers geen geruzie welke het beste is Mac of windows . (ik werk al 30 jaar met mac ,ben ook niks anders gewoon )

Arie ik snap dat je schrijft dat je eigelijk altijd en te kleine machine hebt ,want je wilt uit je eigen al wel eens iets groter proberen te maken , maar dit had ik ook met mijn snijplotter ,ben van 2,00 meter naar nu nog 30 cm gegaan , dus kies ik nu voor max 60 cm lang en 40 cm breed max , mag voor mij ook 30x40 cm zijn ,werkelijk frees bereik of graveer bereik .

De cnc moet zekers op usb gaan ,want ik heb geen printerpoort meer op de computers .

Bedankt om en reactie te plaatsen Arie .
Mvg
Albert1
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door mjeuring »

Albert1 schreef: 13 jan 2018 22:25 De cnc moet zekers op usb gaan ,want ik heb geen printerpoort meer op de computers .
Ethernet is zeker ook een optie hoor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nieuw hier en veel vaagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Weet je wat nu het meest ironische is?
Schreef ik eerst dat je machine altijd te klein is

Afbeelding


En dan maak je zulke onderdelen. . 2.8 mm doorsnede en 6 mm lang ... :lol:
Plaats reactie