CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 2774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door benkr » 13 jan 2018 23:20

Ik wil een riemklem frezen voor een HTD5M tandriem, de klem moet het inverse van de riem worden.


Gallerij Link

Ik heb als laatste deze parameters meegegeven, maar ik heb ook al allerlei andere parameters geprobeerd.
De eertse gang gaat goed, 1mm diep geen probleem, maar bij de tweede gang, weer een mm dieper breekt het freesje.
Wat doe ik verkeerd, en vooral waarom, dan ga ik het misschien ook begrijpen.


Gallerij Link

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 543
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door abs02 » 13 jan 2018 23:35

Is dat bij leed in ? Lijkt mij veel te hoog ivm de normale feedrate.
En welk mat frees je ? En wat voor frees kan er tussen de tanden door ?

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1531
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door janplastiek » 13 jan 2018 23:43

Ben,

ik denk dat je beter eerst voorfreesd of de aanzet ipv 1 mm naar 0,25mm oid moet zetten, je frees moet veel te veel wegnemen als je zo 1mm aanzet geeft voor de 2de keer, met een bolfreesje van 2,5mm zit je dan op de volle diameter, maar onderaan kan je frees zijn spanen net kwijt
Breek de dag, frees een lijntje.

benkr
Donateur
Berichten: 2774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door benkr » 13 jan 2018 23:47

Okee, terug naar 0,25 mm per pass dus.
Nog meer minder goede parameters of valt het verder wel mee?

benkr
Donateur
Berichten: 2774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door benkr » 13 jan 2018 23:53

De basisronding van de tanden is rond 3 mm, vandaar de 2,5 mm bolkop frees, ik moet nu even zelfs naar 2 mm want de 2,5 mm freesjes zijn op, ik had er maar 2.
Ik dacht ze bijbesteld te hebben maar heb me vergist in radius i.p.v. diameter, ik kreeg dus 5 mm freesjes, dus maar weer opnieuw besteld. Maar bij Aliexpress duurt het allemaal wat langer he, zal wel weer een week of 2 a 3 duren.

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1531
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door janplastiek » 13 jan 2018 23:59

Uit welk materiaal maak je het?
heb je geen radiusfrees(een frees met ronde snijkant) ipv een bolkopfrees(appel op een stokje) de eerste kan veel meer hebben
Breek de dag, frees een lijntje.

willy wonka
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door willy wonka » 14 jan 2018 10:28

Wat ik altijd doe is zoveel mogelijk weghalen met een normale frees. En dan nog een klein beetje laten staan voor de bolkop (0,2 of 0,1mm).
Als je teveel gaat weghalen met een bolkop, dan kunnen spanen niet goed weg in het midden van de frees. Daar snijd hij dus ook niet goed.
Ik neem aan dat je Aluminium aan het frezen bent. Ander nadeel is dat het kan gaan smeren in het midden van de frees en daar dus kleine spikkeltjes op je werkstuk krijgt.

ingoo
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door ingoo » 14 jan 2018 11:00

Wat ook helpt is het freesje onder een hoek zetten.
Dan heb je geen last van het middelpunt van de frees.

------------ //
---------- // ------>
-------- //
-------------------------------

Als die mogelijkheid er niet is kun je eventueel het werkstuk schuin zetten.

Ook kan je het werkstuk een beetje hoger maken, op zijn kant zetten, gaatjes boren en dan weer vlak leggen affrezen en nafrezen.
Iets meer gedoe maar je freesje overleeft het wel.

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 1796
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door andrefc101 » 14 jan 2018 11:33

Wat Willy Wonka doet is de beste oplossing Ben, eerst zoveel mogelijk weg halen met een endmill, en daarna opschonen met een bolkop. Dat gaat ook het snelste en je belast je bolfrees zowat niet.

benkr
Donateur
Berichten: 2774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door benkr » 14 jan 2018 12:36

Okee, dank voor de adviezen, ik ga ze in de toolpaden inbrengen en dan kijken wat het brengt.

En ja, het gaat inderdaad om aluminium.

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 543
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door abs02 » 14 jan 2018 17:17

Dan is toerental veel te laag.................... en welk alu ? ................

benkr
Donateur
Berichten: 2774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door benkr » 14 jan 2018 18:56

Ik denk (hoop) 6082, maar het staat er niet op.
Het verwerkt wel heel goed, net als 6082 dus het zal wel zo zijn.

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 543
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door abs02 » 14 jan 2018 19:19

en met aannames gaat het altijd fout ................. :mrgreen:

Jarenlang met 6082 gewerkt ..... nu 7075 ....... al jaren..

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2409
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CAM instellingen voor 2,5 mm bolkopfrees

Bericht door Ballegooijen » 14 jan 2018 19:46

Dit bijna net zo lastig als een visloodmal Ben. :P :P Daar heb ik ook eerst een 4mm freesje gebruikt en toen een 2mm freesje.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Plaats reactie