kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door harry321 »

zie wat betreft prijs een giga verschil tussen dormer en volkel snijplaten (en andere merken) ?

waarom zulke enorme prijsverschillen, scheelt dat nou echt zoveel in kwaliteit, zag zelfs een niet te groot setje tap/snij voorbij komen van 1800 euries, merk weet ik ff niet meer ? kan je daar diamant mee tappen of zo :shock:

wat zijn zo een beetje de gangbare budget tappen/snijplaten maar toch van een zeer redelijke kwaliteit die jullie gebruiken ? is hbm wat of beter geen chinees ?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door willy wonka »

Alle waar naar zijn geld
Het hoeft echt niet de wereld te kosten. Maar iets beter dan Chinese brol ga je zelfs op je hobby machine merken.
Je hebt echt niet de complete catalogus van Sandvik nodig.
Volkel tappen krijg je bij HBM. Dat zijn prima dingen en niet duur! Al aardig wat mee getapt.
Ik heb er ook van Dormer, YG1, Garant en nog een aantal merken. Maar de Volkel tappen van HBM hangen nu nog steeds in de machine.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door staandeklok »

Die enorme prijsverschillen ontstaan, omdat er veel verschillende staalsoorten zijn, waar draad in getapt of op gesneden moet worden. Volkel is goed maar Dormer is beter. Bovendien zijn er wel tien verschillende M 6 tappen bij Dormer, steeds weer afgestemd op verschillende materialen.
Vraag je eerst af welke materialen je wilt bewerken. Gelegeerde gereedschapstalen of normale constructiestalen.
Laat voor de zekerheid het hobby spul van HBM of andere Chinese rommel liggen, omdat de standtijd van deze materialen bedenkelijk kort is en al helemaal niet te gebruiken voor de betere gereedschapstalen.
Het gezegde goedkoop is duurkoop gaat voor tappen en snijplaten zeker op.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door assink »

Heb zelf een setje van Phantom, tuurlijk het is even slikken, maar je hebt er echt plezier van.
Phantom is goede kwaliteit, en iets betaalbaarder dan volkel en dormer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb al een paar jaar een setje tappen van HBM (eigen merk, dus Chinees) die het best goed doen. Het is met 49 euro voor een setje M3 - M12 ook niet de goedkoopste van HBM maar ik merk niet veel verschil met de Volkel en Dormer tappen die ik ook wel heb. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de Dormer het fijnste tappen, maar ja, die zijn ook het nieuwste, dus dat is misschien niet eerlijk...

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -tappenset
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door harry321 »

bedankt mensen voor de input, hier kan ik wat mee !
ik ga, zodra nodig, volkel snijplaten bij hbm bestellen, die vallen wat prijs betreft nog het meeste mee tov andere betere merken.

fijne paasdagen en groet harry.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door harry321 »

ik zie dit setje bij hbm; https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 352-m-3-12
zal dit een goede kwaliteit zijn of hebben ze bij volkel ook "b-kwaliteit" voor de massa ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door Breaker »

Als het Völkel is en bij HBM vandaan komt, kan er gewoon op vertrouwt worden dat het een mooie originele set is.

Ben je specifiek op zoek naar een set met meervoudige tappen per maat? Voor de meeste, niet extreem harde materialen zoals gewoon aluminium en staal, kan je ook uitstekend uit de voeten met een enkelvoudige tap. Is sneller en goedkoper. Kan ook direct bij Völkel bestelt worden:

https://www.voelkel-shop.com/en/voelkel ... -taps.html
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door Kjelt »

Dat is de normale prijs dus zal wel ok zijn.
Anders rechtstreeks kopen.
https://www.voelkel-shop.com/en/p-v-23- ... holes.html
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door harry321 »

Breaker schreef: 10 mei 2018 00:32 Als het Völkel is en bij HBM vandaan komt, kan er gewoon op vertrouwt worden dat het een mooie originele set is.

Ben je specifiek op zoek naar een set met meervoudige tappen per maat? Voor de meeste, niet extreem harde materialen zoals gewoon aluminium en staal, kan je ook uitstekend uit de voeten met een enkelvoudige tap. Is sneller en goedkoper. Kan ook direct bij Völkel bestelt worden:

https://www.voelkel-shop.com/en/voelkel ... -taps.html
het voordeel (vind ik dan) dat je met handtappen haast niet scheef kan tappen als je het uit de losse pols doet, wel natuurlijk dan met tappie 1 beginnen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb Völkel tappen toegepast in Titanium.. taai spul, maar met de juiste snij-olie "Rapid Tap" is M2 gewoon mogelijk.
ik ben overtuigd van deze tapjes..
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door MeMoRy »

Even lijken uit de kast halen.
Ik heb een goede set snijplaten nodig, en aangezien snijplatensets voor ongeveer dezelfde prijs gaan als tap-snijplatensets en ik nog M3-5 tappen nodig heb, dacht ik te gaan voor zo'n combi.
Nu is deze Volkel set wel erg interessant voor 113 incl.
Maar HBM heeft natuurlijk een goedkopere set, met ook fijnmetrische maten voor nu 80.
Nou heb je fijnmetrisch eigenlijk nooit nodig (eerder nog Engelse maten). En de HBM set is 2 stappen, waar Volkel 3 heeft. Maar 3 hoeft eigenlijk in mijn ervaring alleen bij heel harde materialen.

De vraag is HBM goed genoeg voor de hobby? Of is de kwaliteit afgelopen 4 jaar omlaag gegaan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou gewoon redelijk merk losse kopen, voor €84.- ben je klaar bij Hoffmann.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 13?tId=930
En daar is niets wazigs aan, even willekeurig wat opgezocht.
2022-11-11 14_20_33-Window.jpg
Wij doen alles altijd met 1 machine tap. (met de hand) Of het moet M heel klein in RVS worden of zo.

Ik dacht dat je tegenwoordig op de website ook als particulier kon kopen, maar dat is me even niet duidelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: kwaliteit verschil dormer en volkel snijplaat e.a. ?

Bericht door MeMoRy »

Met 12 euro per plaat en 11 per tap heb je voor 84 euro inderdaad 6-7 stuks. En geen houders. Misschien voor aanvullen, maar ik heb nu alleen wat grut. Ik zoek een complete set. En dan kom ik zo uit rond de 400+ euro. Dat is 300+ meer dan ik er nu uit aan kan geven.

Kan je met machinetappen dan ook goed starten vanuit de hand? Dit moeten allround dingen zijn.
Plaats reactie