20A smeltveiligheden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

20A smeltveiligheden

Bericht door spinningwheels »

Mijn ( voor mij ) nieuwe lasapparaatje neemt maximaal nogal een beetje stroom 16.8 KVA
Ik heb gelukkig nog ouderwetse smeltpatronen in de groepenkast en niet van die super snelle automaten.
Maar het is maar 3x 16 en 3x25 achter het helaas verzegelde kastje .
Nu zie ik bij Hornbach wel 20A patronen en ook de pas schroeven ervoor alleen zijn dat de snelle patronen en ik wil natuurlijk traag.
Traag blijft er bij een paar ampère overbelasting best nog wel lang inzitten.
Kabel naar de schuur is dik zat, 5x 6 mm2
Maar waar vind ik die 20 A traag en gaat dat goed op een 25 A hoofd zekering , Ik denk zo dat daar ook traag in zal zitten ,
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door hfjbuis »

De ouderwetse smeltveiligheid hoofdzekering is traag. Dat is maar goed ook, want anders zouden ze je bijna dagelijks om de orenvliegen met de huidige kookplaten. Als je elektronische zekeringen hebt, staat de snelheid (in code) er op. Even googelen. Ik heb nog nooit gekeken of die snel of traag zijn, maar ik verwacht dat ze traag zijn omdat ze meer de functie van overbelasting beveiliging hebben, dan een "veiligheids" functie.

Je kunt bij de vervanging beter kiezen voor trage automaten en dan moeten ook de groepenkast, hoofdschakelaar en aardlekschakelaars geschikt zijn voor deze stroomsterkte. Zo niet, dan gaat mogelijk ook de aardlek er uit als die overbelast wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door Kjelt »

Nee 20A en 25A zijn NIET selectief wat zoveel wil zeggen als dat het niet zeker is dat de 20A smeltzekering eerder doorbrand dan de 25A zekering. Ze kunnen dus beiden dan door branden. Let wel in geval van kortsluiting.
In geval van overbelasting kan het anders liggen.
Let ook op dat als je naar 3x35A gaat je een forse maandtariefsverhoging krijgt, dit verschilt per leverancier maar bij mij was het 650€ per jaar extra dus heb er vanaf gezien.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door spinningwheels »

Kortsluiting , ach hoe vaak gebeurd dat ??
Klopt over naar 3x 35 kost een berg meer geld aan vast recht, heb ik ook geen zin in.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door Kars-cnc »

Lastig probleem lijkt mij. Dat 20A en 25A te weinig verschil is om selectief te zijn heb ik wel vaker gehoord maar daar zou je een beetje mee kunnen gokken. Een kortsluiting precies op het moment je aan het lassen bent is misschien niet zo voor de hand liggend. Maar je moet er ook rekening mee houden dat er normaal geproken nog meerdere groepen achter dezelfde hoofdzekering zitten. Dus als er b.v. een wasmachine draait terwijl jij gaat lassen, dan kan de hoofdzekering er uit gaan zonder dat een van beide groepen boven de afgezekerde stroom zat.

Maar misschien valt het ook allemaal wel een beetje mee. Ik vertel mijn vrouw al jaren dat haar gewoonte om de wasmachine, de droger en vaatwasser rustig tegelijk aan te zetten (allemaal op een andere groep) problemen gaat geven maar het is in 12 jaar tijd nog nooit misgegaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door DaBit »

Die 20A en 25A is inderdaad weinig selectief, zeker als ze beiden traag zijn. Maar dat hele idee werkte toch al niet zo heel best blijkbaar; in de kopie van de NEN1010 die ik heb is die hele sectie verdwenen. Maar eerlijk is eerlijk: dat is niet de meest recente dus misschien is die sectie weer terug.

Als het ooit eens misgaat kost het 55 euro ofzo om een mannetje langs te laten komen, dat is nog wel te overzien. Verder heb je geen last van een rondborstige directie die ook nog een wasmachine, een droger en een waterkoker aanzet als jij aan het lassen bent, en het apparaat trekt niet continu 16,8kVA.

Dit lijken 20A traag zekeringen te zijn: https://www.groepenkastbestellen.nl/zek ... er-5-stuks

Maareuh, zegt de boel plof met 16A porselein traag in de groepenkast dan? Mijn lasapparaat (thyristor-TIG: 50kg aan ijzer, koper en aluminium) haalt z'n energie van 1x400V en lust ook redelijke stromen. Met het goeie oude porselein traag is dat nog nooit mis gegaan. Met die moderne automaten-ellende krijg ik het ding op een C-klasse automaat nog niet eens opgestart zonder extra inschakelvertraging.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door HD13 »

Even opletten dat je gG (traag) patronen koopt, slakkenhuisje staat er al een tijdje niet meer op.
Bouwmarkt heeft over algemeen alleen de gF (snelle) versie.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 15 apr 2018 09:30
Maareuh, zegt de boel plof met 16A porselein traag in de groepenkast dan? Mijn lasapparaat (thyristor-TIG: 50kg aan ijzer, koper en aluminium) haalt z'n energie van 1x400V en lust ook redelijke stromen. Met het goeie oude porselein traag is dat nog nooit mis gegaan. Met die moderne automaten-ellende krijg ik het ding op een C-klasse automaat nog niet eens opgestart zonder extra inschakelvertraging.
Nee de boel zegt tot nu toe nog niet plof, maar mijn reserve patronen zijn ergens , en ik heb werkelijk geen idee waar dat ergens is.
Moet dus toch nieuwe hebben, dus met die gedachte dan gelijk maar naar 20A .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 15 apr 2018 12:51 Nee de boel zegt tot nu toe nog niet plof, maar mijn reserve patronen zijn ergens , en ik heb werkelijk geen idee waar dat ergens is.
Moet dus toch nieuwe hebben, dus met die gedachte dan gelijk maar naar 20A .
Heb je al in de meterkast gekeken, dat doosje staat(stond) bij de meeste mensen bovenop de stoppenkast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door Kjelt »

Hoe zit het eigenlijk bij 3 fase smeltzekeringen, dan gaat er toch 1 vd drie als eerste kapot?
Wat doet het apparaat dan als er 1 fase wegvalt?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door HD13 »

Niet meer opstarten of als het nog blijft draaien en verder niet beveiligt is verbranden (motoren).
Zekering zit er alleen om draad en kabel van de installatie te beveiligen !
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door spinningwheels »

Hoe zat het ook al weer met het kortstondig overbelasten van een trage patroon?
Ooit eens een grafiek gezien met tijd en amperage , kan het niet weer vinden.
Het lasding neemt 28.5 A bij 300 A lasstroom
Ben ik dan gek als ik roep 23.75 A bij 250 A lasstroom en 19 A bij 200 A lasstroom.
Hoe lang gaat dat goed volle bak met 20A traag ?
Bij 250 A zou het toch eigenlijk al niet echt een probleem meer moeten zijn.
Heb nu nog steeds de 16 er in zitten en dat gaat bij 200 A lasstroom gewoon goed.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door DaBit »

Doet dat apparaat van jou het nou met 1 fase of gebruikt die alle 3 de fasen? Inverter of dikke transformator?

16.8kVA klinkt als best veel voor 300Amp met argon namelijk. Een beetje enkelfase 230V inverter doet ook al 180-200A.
Boogspanning is grofweg 20V op die hoge stromen (met argon), dus er gaat 6kVA naar je werkstuk (en elektrode). Nu zijn TIG-apparaten niet heel efficient, maar 6kVA vs 16,8kVA is wel een erg groot verschil. Volgens mij moet je voor die 16,8kVA aan de helium ipv argon anders haal je het niet (helium geeft een hogere boogspanning en daarmee meer warmte)
Als het ding 3-fasen gevoed word zou ik lekker aankijken hoe lang 3x16A traag het blijft doen; dat zou wel eens reuze mee kunnen vallen totdat je dik alu gaat bakken met een beschermgas met aardig percentage helium erin. Als het apparaat maar 1 fase gebruikt (dus een 3-aderige aansluitkabel met de aarde meegerekend) dan is die 20A echter geen overbodige luxe.

Zekeringen hebben verder een I^2.t rating. De tijd die een zekering een overbelasting kan hebben hangt af van het kwadraat van de stroom. Verdubbeling van de stroom en het ding klapt er 4x zo vlot uit. Verdriedubbeling: negen keer zo vlot. Ik heb even gekeken of ik de I^2.t rating van zo'n traag patroon kan vinden, maar zo gauw niet. In de praktijk houden die dingen 20-25A best lang vol; tientallen minuten. En dat lassen is toch boog aan, paar minuten lassen, boog uit. Kan de zekering weer afkoelen.
Op een gegeven moment word de smeltdraad in die dingen wel zwakker van telkens een opdonder dus ooit gaat die wel. Nouja, doosje zekeringen met stukje ducttape op de kast plakken, en 1x plof per jaar (als je het al haalt) is niet erg irritant. In ieder geval minder irritant dan een 25A hoofdzekering die plof zegt omdat de selectiviteit wel erg krapjes word en waarvoor je een telefoontje mag plegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 20A smeltveiligheden

Bericht door spinningwheels »

Ding is 3 fase inverter
En dat telefoontje plegen als de hoofd er uit klapt is ook al weer een ding, Moet dan tel nummer op de PC opzoeken die het dan ook dus niet meer doet.
en heb ook zo,n moderne draadloze telefoon die aan de stroom moet , waarom ik zo,n ding heb snap ik eigenlijk zelf niet, er was toch niets mis met een draaischijf en een draadje naar de hoorn
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie