Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb met mijn vriendin een nieuw huis gekocht en we hebben besloten om in de tuin een werkplaats te bouwen. Nu heb ik hier al het een en ander over uitgezocht maar ik vroeg mij toch af, zijn hier mensen die ervaring hebben met een dergelijk project?

Het plan in een paar korte punten:
- Door het bouwbedrijf dat het huis maakt laten heien en de vloer gieten/leggen.
- Stalen skelet
- Eenvoudige overhead takel in dat stalen skelet
- 3fasen stroom
- Goed geisoleerd en met Airco/verwarming
- Dak vullen met zonnepanelen
- Buitenmaat 5.500 * 10.000 * 3000 (diepte/breedte/hoogte)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Paar plaatjes van het eerste ontwerp:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kokers zijn 150x75x4mm, "rails" IPE180

Voor de duidelijkheid: dit is enkel inventarisatie, geen definitief ontwerp.

De voorkant (tuinkant) moet zo open mogelijk zijn, daar willen we waarschijnlijk een of twee
grote schuifpuien in gooien zodat het geheel ook voor andere mensen waarde toevoegend is
mochten we besluiten de boel in de toekomst te verkopen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door skillalot »

Heb zelf mijn schuur als volgt gebouwd:
Betonnen plaat van 12cm dik gieten en afvlinderen met een harde toplaag er in.
In de bekisting had ik met houten balkjes rondom een uitsparing langs de rand gemaakt (vloer zelf ligt 2cm hoger dan de buitenste rand).
Op die rand gezette U-profielen met slagpluggen vast gezet. Hierin 6cm dikke sandwichpanelen gezet.
Toen bovenin langs de rand aan de buitenkant 150x30mm houten balken aan de sandwichpanelen geschroefd, en tussendoor balken van de ene naar de andere kant gelegd (uitsparingen in de panelen) en alles aan elkaar geschroefd.
Toen 8cm dikke sandwichpanelen erbovenop als dak gelegd.
Daar langs de rand een houten balk geschroefd, en toen een groot vel EPDM rubber eroverheen gelijmd om in een keer het dak dicht te hebben.

Als ik jou was zou ik net als mij die vloer gieten. Daar een stalen skelet op verankeren, en dat ook bekleden met 6cm sandwichpanelen. Heb je het in een keer netjes afgewerkt, en super isolerend.
Ik heb een klein gevelkacheltje in mijn schuur van 4x6, en die zet ik 's winters 5min aan en dan weer op allerlaagste stand terug, en dan blijft het uren warm.
Voor wat betreft het dak zou ik ook weer gewoon 8cm panelen nemen, en dan als zadeldak. Daar kun je dakpanplaten / golfplaten / damwandprofiel platen overheen leggen voor de afwatering.

En niet vergeten, zodra je gaat graven, meteen op 80cm diepte een mantelbuis naar het huis mee graven. Heb ik binnen de bekisting naar boven laten uitsteken, en ingegoten in het beton. Heb er een dikke voedingskabel, netwerk en gas (tyleenslang) doorheen liggen. Ipv mantelbuis zou je misschien ook regenpijp kunnen nemen, of een dikke tyleenslang, is wat gladder en krijg je alles er makkelijker door. Niet vergeten een sterk touw erdoorheen te doen voordat je m ingraaft.
Rioolaansluiting (80mm ofzo) zou je ook nog kunnen overwegen mocht je een wasbakje willen.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door assink »

Als je toch voor een airco gaat, er zijn tegenwoordig van die split units die zowel kunnen verwarmen als koelen.
Of ga voor vloerverwarming, dat is stil en zou je ook mee kunnen koelen als je een warmtepomp hebt.

Ik weet niet of je perslucht gebruikt, anders voorzie een aparte ruimte voor je compressor.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tips!

@assink
Ik zat inderdaad aan een koel/warm splitunit te denken. Vloerverwarming is niet echt handig in deze situatie aangezien we een laagtemperatuur verwarming systeem hebben in de woning (geen gasaansluiting in de woning/wijk)
Perslucht in een los kastje is wel een goed idee voor wat rust, ga ik zeker mee nemen.

@skillalot
Zoals je dat omschrijft komt erg dicht bij het advies dat ik van een bekende van mij heb gehad (de opbouw met die panelen en isolatie). Goed om te zien dat meerdere mensen onafhankelijk van elkaar een vergelijkbaar advies
geven. De vloer laat ik gieten door het bedrijf dat ook ons huis doet, de reden is dat alle apparatuur er al staat (incl de heimachine) en voor hen is de toegankelijkheid top omdat er immers nog geen woningen staan. Het idee was
om het frame daaraan te bevestigen met chemische ankers, je kan bouten laten mee gieten maar de kans dat de uitlijning net niet klopt is behoorlijk aanwezig vandaar de chemische ankers.

Zoals ik ook aangaf aan assink, een splitunit is de bedoeling die kan koelen en verwarmen. Mijn doel is om de werkplaats enigzins op een stabiele temperatuur te houden omdat het "opstoken" tot een prettige temperatuur elke keer
behoorlijk wat energie kost. Daarnaast heb ik het gevoel dat het geen goed effect heeft op de calibratie van de machines, hoe zijn jouw ervaringen daar mee? Merk je afwijkingen in de calibraties als je in de winter de werkplaats
opstookt van een 5 tot 10 graden tot een prettige 20?

De bekabeling (of in ieder geval een buis voor bekabeling) wil ik er inderdaad direct bij laten leggen. Riolering heb ik nog niet serieus aan gedacht maar kan wel handig zijn. De aansluitingen die ik in gedachten heb:
- Krachtstroom (400V)
- Normale stroomtoevoer (230V)
- Voorbereiding voor zonnepanelen
- Netwerk aansluiting

Ik heb dus nog niet gedacht aan water toevoer en riolering.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door kawarider »

Tip van Skillalot is inderdaad hoe ik het ook zou doen. Hei/boorpalen lijkt me redelijk overbodig voor zo'n hokje. Dat is goed te zoen met een dikke betonplaat. Schuifpui is een goed idee voor een andere toepassing in de tijd en je werkt zelf lekker in daglicht. Schuin dak vindt ik persoonlijk mooier, met wolfseinden helemaal. Platdak is boem boem klaar en belemmert uitzicht niet. Detaillering van sandwich op de rand/grond is me niet duidelijk zoals Skillalot aangaf. Dat lijkt me te gaan roesten.

Mooi bovenloopkraantje heb je getekend. Dan heb je wel een constructie nodig en zou ik niet aan de sandwich hangen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

nouja, het hokje is 5.5 bij 10 meter, ik verwacht wel dat er zwaardere dingen in gaan komen dan dat ik hier heb dus ik wil niet dat de boel gaat scheuren/verzakken. Op basis van dat werd mij heipalen geadviseerd (ook door mensen die mij het niet proberen te verkopen ;) )

wat bedoel je met niet aan de sandwich hangen?

Wat betreft de puien, dat was inderdaad het idee, veel licht voor mij en voor de toekomst eenvoudiger te verkopen dan een bunker in de tuin.
Wat betreft het platte dak: ik wil (zeker ivm de bovenloop) de ruimte zo efficient mogelijk in de hoogte hebben, als hij schuin is moet ik heel veel van het volume inleveren. Deze constructie wordt gemaakt binnen de grenzen van het vergunningvrij bouwen. Voordeel van het platte dak is daarnaast hij helemaal vol gegooid kan worden met zonnepanelen ( wat de bedoeling ook is)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door kawarider »

Volgens mij heeft Skillalot een min of meer zelfdragende sandwichconstructie gemaakt, als zijn verhaal juist geinterpreteerd is. Maar dat zou hij beter zelf kunnen vertellen.

Boor/heipalen weglaten scheelt nogal.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah op die manier, ik dacht dat je refereerde naar mijn plaatjes.

Nee daarom wil ik dus als basis een stalen frame. Het ding ook nog met de palen is dat het frame zelf ook beter ondersteund wordt. Ik wacht de offerte sowieso even af van het bouwbedrijf voordat ik een keuze maak of ik wel of geen palen wil hebben. de plaat moet sowieso gewapend worden. Het voordeel is natuurlijk wel dat de machines er al staan, je hebt dus geen huur/voorrijkosten en al die dingen om zo'n apparaat voor die kleine klus op locatie te krijgen

Overigens in die plaatjes word de IPE balk ondersteund met dezelfde koker als waar het frame van gemaakt is, dat is niet de bedoeling maar ik was gewoon te lui om het aan te passen in het cad model. Ik heb een simulatie gedaan in SolidWorks van 1 van de bogen en als ik op de dakkoker 2 ton last zet (met een voorkeur voor het midden, dus niet gelijk verdeeld) geeft SW aan dat die koker in het midden 9mm door buigt. Zeer respectabel lijkt me zo (zeker gezien die balk niet gebruikt wordt voor de bovenloop)
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door DirkSchipper »

Met het oog op de toekomstige kosten voor energie (verwarming): benader Passiefhuis niveau isolatie. 15 cm PIR in de wanden, 20 cm dak, veel (triple)glas op het zuiden (gratis verwarming) en screens/zonneschermen voor in de zomer. Vergeet de vloerisolatie niet ...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip, staat genoteerd!
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door keesfrees »

stef stuntpiloot schreef: 18 apr 2018 11:38Mijn doel is om de werkplaats enigszins op een stabiele temperatuur te houden omdat het "opstoken" tot een prettige temperatuur elke keer
behoorlijk wat energie kost.
Dat verhaal blijft maar terugkomen maar gaat tegen de wet der behoud van energie in.
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door keesfrees »

stef stuntpiloot schreef: 18 apr 2018 10:56- Buitenmaat 5.500 * 10.000 * 3000 (diepte/breedte/hoogte)
Zo'n hok bouwde ik ook (al 2x) maar dan onder een ander dak.
Van sandwichpanelen, daar ben ik ondertussen handig mee geworden.
Bovenloopkraantje heb ik er ook in hangen, van -hoe heet die rail nog maar eens-.

Qua heien, dat hangt er natuurlijk maar net af wat voor ondergrond je toevallig hebt, cq hoe diep zit het vaste, hier ligt de betonvloer op het zand, met eps er tussen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Heb je wat foto's er van voor inspiratie Keesfrees?

Zelfde vraag overigens ook voor skillalot, ben benieuwd hoe het er dan uit ziet.
Plaats reactie