Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, een V8 of batterijen gemaakt van grafeen of C-14.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door diepchess »

keesfrees schreef: 02 aug 2018 11:54 Maar aan die regeling wordt ook al langzaam gerommeld
...
Moet er rekening mee houden dat komende jaren daar heel veel gaat veranderen. De energiewereld zelf die zich niet interesseert voor hoeveel jij verbruikt maar alleen welke piek ze moeten leveren, omdat ze bij een hogere piek dan een nieuwe centrale moeten bijbouwen. En politiek Den Haag, die dat allemaal niet snapt en een terugleveringsregeling in het leven geroepen heeft die compleet nergens op slaat, puur macro-economisch gesproken, omdat de energiewereld elkaar onderling niet op die manier afrekent.

Dat zijn zulke enorme tegenstellingen dat er elke paar jaar wel gesleuteld gaat worden aan dit alles. Ene keer richting rechts andere keer richting links - maar huidige regeling kan Den Haag nooit volhouden.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Lude »

Leuk om te lezen, ik wil binnenkort ook zoiets gaan neerzetten ter vervanging van de huidige inpandige schuur thuis.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom een plat dak? Al geef je hem een kleine helling (ivm de zonnepanelen), dan heb je er direct veel opslag ruimte bij (heb je nooit genoeg van).
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

De reden is eenvoudig, de schuur wordt gebouwd binnen de grenzen van vergunningvrij bouwen. Op deze manier krijg ik er het grootste volume voor terug. Ik wou niet het risico lopen dat voor wat groters een vergunning afgewezen zou worden terwijl we een een woning te kopen met de intentie er wat in de tuin te bouwen.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Lude »

Aha, dat snap ik. Je kunt altijd nog de diepte in ;-)
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Zee&Zee »

Ik snap het niet.....je bouwt vergunningsvrij, als je een vergunning had aangevraagd voor iets groters...als die was afgewezen, dan had dat toch nog steeds gemogen... ??
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Je hebt een goed punt, ja dat zou kunnen.

Redenen om niet groter te bouwen(hoger):
- Als ze afkeuren dan ben je op de radar en als er iets mogelijk zou kunnen afwijken beginnen ze direct te klagen
- Direct tegen het gebouw begint het perceel van de buren, ik wil mijn 3 buren (elke zijde heeft een andere) graag te vriend houden, ik denk niet dat een hoger gebouw dan 3 meter de relaties bevorderen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Kjelt »

Als je een muur >2 meter op de erfgrens zet maar wel op je eigen grond heb je toestemming van de buren nodig en bouwvergunning volgens de brochure van de overheid.
Maar je woont in Belgie, daar zijn andere regels.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip, ik heb het verder uitgezocht en als oplossing heb ik hem een paar centimeter van de grens gezet en Ik heb intussen ook al contact gehad met de buren.

Door rondom een paar centimeter van de erfgrenzen te zitten los je dat probleem op (in combinatie met vanuit een sociaal oogpunt contact met de toekomstige buren)

Afbeelding

Vandaag zijn ze overigens echt begonnen, de eerste palen van het project zijn de grond in geslagen. Met puur toeval liep ik er net langs in mijn lunchpauze, stonden ze op het punt de eerste paal te slaan én was de eerste paal van ons huis!

Afbeelding
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door kawarider »

Spannende tijd, probeer er van te genieten!

Robbie heeft energie verhaal goed omschreven. PV kost je minder dan 1 euro Wp. Investeren in warmte is niet rendabel, beter pv overschot daarvoor inzetten. Salderingsregeling geeft transportkosten en de verdere rest terug. Topregeling. Als deze verdwijnt pas gaan kijken naar opslag. Dat zal zich dan ook gaan ontwikkelen. Ik zeg, doen, zoveel mogelijk paneeltjes leggen.

Voor in de winter kijk ik naar een wkk als de zon niet schijnt.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Robbie »

Hallo Stef,

Gefeliciteerd met het begin van de bouw, ik zie heipalen van ik schat een meter of drie, dat is kort, zit je tegen de duinen aan of iets dergelijks?
Succes verder met dit project.

Groeten,
Rob.
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door keesfrees »

Het hangt er maar net vanaf hoe diep de zandlaag zit, uiteraard.
Hier maak ik een gat met een grote grondboor en stort er wat beton in, klaar.
( De diepte kan al wel behoorlijk variëren op "mijn" kleine stukje vd wereld, 1 - 3 m (schat ik) ).
Heel wat anders dan bv omgeving gouda.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! Het is zeker spannend, ik heb wel zin om er komende zomer naar toe te verhuizen.

De zonnepanelen ga ik nog naar kijken hoe ik dat ga doen, eerste prioriteiten zijn nu de bouw van het huis (en controleren dat alles goed gaat) en uiteraard de bouw van de werkruimte zelf. Of zoals de makelaar het noemde: "atelier"

De bekabeling/leidingen is in ieder geval straks wel al goed aangelegd voor als ik zonnepanelen op de werkruimte plaats aangezien ik de volgende verbindingen nu definitief ga krijgen:
- 230V 16A
- 400V 25A
- S/FTP Cat6
- Water
- Riool

De palen zijn inderdaad ook korter dan dat ik had verwacht. De woning komt in zwolle te staan, blijkbaar laat de bodem het daar toe. Toen (hele tijd geleden) mijn ouders in Groningen een huis lieten bouwen maakten ze gebruik van 12 meter lange palen. (deze zijn 275cm)
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Robbie »

Hallo Stef,

Bedankt voor de info mbt locatie, ik vermoed dat het dan zandgrond is die daar in de ijstijd is opgestuwd.
Vroeger werd op zulke grond niet geheid en gewoon gewerkt met een gemetselde fundatie, in Haarlem hebben we ook van die situaties.

Ik begrijp dat een PV systeem van latere zorg is, maar je kan nu (voor het gemak) al rekening houden met doorvoeren voor de PV bekabeling naar de omvormer(s), anders moet je het nieuwe werk weer beschadigen.
Ga je ook balans ventilatie in het woondeel toepassen?

Succes,
Rob.
Plaats reactie