Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Nou de tuin was ik een beetje lui mee, dat is zeker niet hoe de tuin er uit gaat zien. De ramen staan richting het noord oosten, op de ochtend na schijnt er geen zon naar binnen. Daarnaast zullen de zonnepanelen de meeste energie opvangen waardoor er weinig direct zonlicht op het feitelijke dak zal vallen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door assink »

Ik zou dat glas toch nog eens heroverwegen.
Je zult niet de eerste en laatste zijn met rondvliegende stukjes metaal(moeren, boutjes etc)
En vooral in combinatie met een freesbank of draaibank, ook al werk je zo veilig mogelijk. Toch komt het wel eens voor dat er onderdeeltjes onbedoeld wegvliegen :mrgreen:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Goed punt, vanuit een puur praktisch oogpunt is dat zeker een heroverweging waard. Vanuit de meerwaarde die het geeft aan de woning en de korting op de hypotheekrente die daar als gevolg uit komt is dat denk ik toch het risico waard, voor die reductie in rente kan ik heel wat keren een raam laten vervangen.

De verspanende machines wil ik overigens tegen de gewone muren plaatsen, als er toch een in de buurt van een raam komt dan kan ik er ook nog ter bescherming een plaat PC voor zetten.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door spinningwheels »

Voorzetruiten van lexan ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep, dat bedoelde ik met PC (polycarbonaat). Heb het even opgezocht en het blijkt dat SABIC in Nederland polycarbonaat produceerd en verkoopt onder de handelsnaam Lexan)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Kjelt »

Je hebt ook van dat enorm dikke inbraakproof glas, geloof iets van 15cm dik ofzo, weegt hetzelfde als een muur.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Mooi spul al denk ik dat dat wat kostbaar wordt met een afmeting van 11 meter bij 2.5meter hoog ;) (ook al is het in meerdere stukken, 2x 3 meter en 4x 1 meter breed)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door benkr »

Heb in relatie met (militaire) veiligheid te maken gehad met echt dik gewapend glas, inderdaad 15cm, men rekent daar een vertragingstijd van iets van nog geen 5 minuten voor, met speciaal gereedschap ben je er kennelijk in no time doorheen, ook als het gewapend is.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, rolluiken zijn daarvoor dan beter (kenne ze ook nie zien wat er mogelijk te jatten is)
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Rob65 »

Hoi Stef,

mooi schuurtje en die grote deuren zijn handig om, zoals anderen al aangeven, grote machines naar binnen te kunnen sjouwen.
Maar als ik de tekening van je hus bekijk vraag ik me alleen af hoe je die machines achter het huis krijgt?
Ik zie alleen een smalle brandgang langs het huis lopen.

Succes met de bouw enne - laat die foto's straks maar komen ;-)

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! Ja ik ga zeker wel wat foto's maken en delen als het zover is. De garage krijgt twee sectionaaldeuren, 1 voor en 1 achter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoi Stef,
werkplaats bouwen en een huis bouwen, ik ben er al 10 jaar druk mee. ( maar ik doe dat ook gefaseerd, eerst een werkplaats, en nu een huis )
Als enige overweging van die ingetekende vouwdeuren. Op zich echt heel mooi, was ik ook van plan, tuin kamer met 6 meter opening met vouwdeuren.
Bijna noodzakelijk als je je schuifdeur niet kwijt kunt.
Ik ben toch overgegaan op de keuze van schuifdeuren, om een paar redenen:
Zo'n vouwdeur is toch een beetje technisch ding om te bedienen, 'even' de wand openzetten wordt daardoor voor m'n gevoel al snel niet gedaan vanwege 'gedoe'.
Spanjoletten ontgrendelen per segment, juiste volgorde openklappen, ruimte vrijhouden voor de segmenten.
(en dat werd ruiterlijk toe gegeven door de leverancier die ook wel in zag dat ie die discussie met mij ging verliezen, of anders de hele order :lol: )
Voor 'ons' techneuten zal het wel meevallen, maar voor familie, vrienden en schoonmoeders is een 'standaard' hefschuif deur inmiddels net zo simpel als de gewone achterdeur.
Daarnaast is de prijs natuurlijk ook behoorlijk.
En in jouw ontwerp is er eigenlijk geen enkel beletsel om niet schuifdeuren te nemen, en als je die glazen binnenwanden vrij wilt houden, het is gewoon mogelijk de deuren langs de buitenzijde te laten schuiven, ook al weten veel leveranciers niet eens dat dat kan, terwijl het een standaard oplossing van de fabrikant is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de feedback! Ik heb gekeken naar schuifpuien maar kon er zo niet één vinden van 4 bij 2.5 meter. Of anders heel erg duur. Toch maar even verder kijken dan! Ik had wel al gekeken naar een vouwwand voor de hele voorgevel maar dat idee heb ik snel laten varen toen ik er achter kwam dat dat rond de 16000 euro zou kosten. Wat betreft de technische complexiteit, daar had ik nog niet aan gedacht, het vraagt inderdaad meer aandacht dan een schuifpui. Ik zelf zou er geen probleem mee hebben en mijn vriendin kan het ook zonder problemen, dus hoewel niet echt een probleem zeker de overweging toch een schuifpui te nemen waard.

Heb je een suggestie voor een mooie met een wat dunner kozijn?
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Linki »

http://www.panoramah.com/en/home/

Maken grote en slanke schuifpuien.
Zal ook wel niet goedkoop zijn, maar een beetje techneut kan dit toch zelf maken. Veel materiaal zit er niet in.
Plaats reactie