waterkoeling waterdicht maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Kjelt, goed dat je dat even meldt.

Ik ben van het principe liever eerst even googlen en hier iets vragen ipv eerst 7000 euro uit te geven om er dan achter te komen dat zo'n waterkoelingsmethode van geen meter werkt.

Voor de 3d printer heb ik hier een aantal pushin-fittings en da's geweldig om filament aan te voeren - terwijl je die slang er makkelijk af kunt halen met 1 klik. Maar vloeistoffen zie ik ook niet zo zitten voor dat push-in-klikprincipe.

De smeltlijn is om de stroomkabeltjes en sensorkabeltjes erin te smelten. Heb ik zat van, van die smeltlijm, en nog nauwelijks gebruikt, dus wordt eens tijd.

Wil helemaal geen connector nu gebruiken voor kabeltjes 3d print een paar kleine plaatjes zodat ik zonder te hoeven te solderen die kabel erin schuif en dan de kleine gaatjes afdichten met plasticlijm waar ik ABS of petg geprint heb en smeltlijm om de zaak rondom kabeltjes te dichten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat je soms voor verrassingen komt te staan. Zo gebruikte ik paar jaar terug tape om bassins af te dichten. Dat is dan redelijk 'waterdicht' en er verdampt niks gedurende maand of 6. Maar dan reageert de tape duidelijk met wat er al niet leeft in zo'n bassin.

In theorie moet je ook druppeltje gif in zo'n bassin smijten, maar ben er nog niet achter welk soort spul daar 't beste is. schoonmaakazijn is in elk geval een heel slecht idee zo kwam ik achter :)

In de tussentijd erachter dat de millimeters die de chinezen aangeven gaat om de buitendiameters, dus de 8mm zijn nodig voor de eheim 9/12 en normale 9/12. Bij de normale 9/12 wordt het dan vast fiks wikkelen of misschien werkt de 10mm ook wel voor de 9/12. En een 12mm dus nodig voor de 12/16 tubing.

Alles op ebay besteld behalve de 12mm, die heb ik besteld op aliexpress.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat die insteekkoppelingen niet dicht zijn zal wel te maken hebben met misbruik, slechte kwaliteit, verkeerde slang enz. Als het voor lucht dicht is, is het dat voor water ook. Maar toevoegingen waar rubber niet blij van wordt kunnen de werking natuurlijk aantasten.
Je kunt natuurlijk ook een glycol oplossing gebruiken als medium.

Als je de slang er steeds in en uit rukt, is het buitenoppervlak van die slang natuurlijk niet meer geschikt om af te dichten met een O-ring.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Hugo, die pushin fittings die zijn daar simpelweg niet voor ontworpen om echt 100% waterdicht te zijn. Die chinezen mogen claimen wat ze willen daar, maar dat gaat gewoon niet lukken. De opening waar je de slang indrukt is bijvoorbeeld een cylindervorm, dus wordt niet nauwer. Dus elke vorm van speling die je rondom die slang hebt, die blijft zo.

Ik gebruik er fiks wat voor 3d printers; een paar kleine stalen tandjes die grijpen als je de knop loslaat dus in de slang.
Dat is geen waterdichte afsluiting.

Er is namelijk geen systematiek waarbij vanuit de binnenkant van de slang die over 360 graden waterdicht gedrukt wordt tegen de buitenkant.

Extra spulletjes gebruiken voor zo'n pushin fitting, da's valsspelen. Dat ik dat wel doe bij de andere connectietypes is logisch, want dat zijn permanente connecties.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door Johan Bos »

diepchess schreef: 25 apr 2018 12:28
Ik gebruik er fiks wat voor 3d printers; een paar kleine stalen tandjes die grijpen als je de knop loslaat dus in de slang.
Dat is geen waterdichte afsluiting.

Er is namelijk geen systematiek waarbij vanuit de binnenkant van de slang die over 360 graden waterdicht gedrukt wordt tegen de buitenkant.
Niet zo maar wat roepen als je niet weet hoe het werkt! er zit gewoon een afdichting in. Gebruik ze momenteel zelfs probleemloos voor een vacuümsysteem ook al zijn ze daar niet voor bedoeld.
RC & Modelbouw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door Kjelt »

Johan Bos schreef: 25 apr 2018 13:13 Niet zo maar wat roepen als je niet weet hoe het werkt! er zit gewoon een afdichting in. Gebruik ze momenteel zelfs probleemloos voor een vacuümsysteem ook al zijn ze daar niet voor bedoeld.
Ik gebruik ze ook voor luchtdruk en vacuum maar aangezien jij weet hoe het werkt hoe verklaar je dat meerdere leden lekkages hebben bij het gebruik van deze koppelingen op gloednieuwe vernevelaars (zie mijn vorige post met de link) ?

Als ik bv naar PC waterkoelingen kijk dan zitten daar hele andere koppelingen op nl met tule en borgklemschroefring die de slang mechanisch tegen de tule klemt.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door Johan Bos »

Zelfde wat Hugo ook zei; waarschijnlijk zit er wat in dat koelmiddel wat de afdichtingen aantast. Bovendien jast menigeen zonder de braam er af te halen, zo'n slang er een paar keer in en uit. Er zijn duurdere uitvoeringen met een viton of PTFE afdichting.

Het ging me eigenlijk ook meer om de bewering dat er alleen een klemring en geen afdichting in zou zitten.
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door DaBit »

Festo, Legris, etc. geven de hydrolyse-bestendige koppelingen+slangen gewoon op voor gebruik met niet-corrosieve gassen en schoon water, druk varierend van vacuum tot een bar of 14 voor de kleine koppelingetjes, temperatuur tot 80 graden.
Als je bijvoorbeeld een gemiddelde tandartsunit aan de binnenkant bekijkt dan zit die helemaal vol met push-in koppelingetjes en slang welke water, lucht en vacuum transporteren.

Wij hobbyisten gebruiken meestal messing koppelingetjes; die kunnen wel tegen water. Afdichting in die koppelingen is meestal NBR; dat kan ook wel wat rottigheid hebben. Dus dan is het verder dus een kwestie van de juiste slang erbij kopen en die een beetje netjes afsnijden. Die slang moet de BUITENdiameter gecalibreerd hebben en van een materiaal zijn wat tegen het gewenste medium kan. In waterkoelsystemen valt PU snel af; de meeste toevoegingen kan het niet goed tegen. Ik gebruik op mijn freesmachine PA12 slang (nylon) voor de koelvloeistof, PU voor perslucht en PE voor mistkoelmiddel (ethanol).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Johan Bos schreef: 25 apr 2018 13:13
diepchess schreef: 25 apr 2018 12:28
Ik gebruik er fiks wat voor 3d printers; een paar kleine stalen tandjes die grijpen als je de knop loslaat dus in de slang.
Dat is geen waterdichte afsluiting.

Er is namelijk geen systematiek waarbij vanuit de binnenkant van de slang die over 360 graden waterdicht gedrukt wordt tegen de buitenkant.
http://cnczone.nl/posting.php?mode=edit&f=38&p=175654

Niet zo maar wat roepen als je niet weet hoe het werkt! er zit gewoon een afdichting in. Gebruik ze momenteel zelfs probleemloos voor een vacuümsysteem ook al zijn ze daar niet voor bedoeld.
Ik heb die pushin's hier goed bestudeerd Johan - en vloeistoffen compresseren niet en lucht wel; als er wat lucht ontsnapt dan zie je daar het bewijs niet van, terwijl als je vloeistoffen er doorheen onder druk hebt van een pomp, dan zie je wel direct het bewijs als ze lekken.

"we gebruiken ze en het lijkt te werken, maar als ze wel zouden lekken zou ik het toch niet zien want het gaat om lucht" - dat is geen inductief bewijs van waterdicht zijn.

De voorwaardes voor het goed laten functioneren van push-in's zijn gewoon te veel variabelen om ze als waterdicht aan te prijzen.

p.s. die goedkope tandartsen gebruiken als bewijs lijkt me geen geweldig idee - de tandarts hier - ondanks een paar ton salaris per jaar (wat hij ruimschoots verdient vind ik) was nog te gierig om een tufbak te hebben het eerste jaar dat hij verkaste naar een andere lokatie :)

Als een slangetje met paar gaatjes voor de tandarts maar 10 cent de meter zou zijn, dan zou hij die met zekerheid gebruiken :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 25 apr 2018 13:47 De voorwaardes voor het goed laten functioneren van push-in's zijn gewoon te veel variabelen om ze als waterdicht aan te prijzen.
Google eens een design-in guide of technical reference manual van dat spul en lees dat eens door. Dan zul je zien dat er voor heel veel chemicalien prima combinaties te vinden zijn van koppeling en slang die voldoen voor die toepassing.

Effecten van een minimaal lek op een vacuumsysteem; zo te merken heb je nog nooit zelf ondervonden wat een drukverhouding van 1:1000 (wat in vacuumtermen een bijzonder slecht vacuum is) tussen buitenlucht en systeemdruk doet als je een miniem lekje hebt.
p.s. die goedkope tandartsen gebruiken als bewijs lijkt me geen geweldig idee
Het is ook een fabrikant die die apparatuur maakt. Die units doen het echter met hun vele tientallen slangetjes en koppelingetjes jaren en jaren en jaren prima. Allemaal. Zou dat dan toeval zijn? Een geheim fabrikantensausje wat ze erover gieten? Of zou het spul, mits juist gekozen en gedimensioneerd, misschien toch gewoon voldoen voor de toepassing?
Kjelt schreef: 25 apr 2018 13:25 hoe verklaar je dat meerdere leden lekkages hebben bij het gebruik van deze koppelingen op gloednieuwe vernevelaars (zie mijn vorige post met de link)
Onjuiste koppelingen, slang die niet geschikt is voor die koppelingen, koppelingen/slang die niet geschikt is voor het medium, montage onder spanning of zonder mogelijkheid te expanderen/krimpen, noem het maar op.
Als ik bv naar PC waterkoelingen kijk dan zitten daar hele andere koppelingen op nl met tule en borgklemschroefring die de slang mechanisch tegen de tule klemt.
Dat zijn bot gezegd luxe slangtules+slangklemmen. Dan kun je veel soepelere slang gebruiken zoals die goedkope doorzichtige PVC-slang. In een krap ding zoals een PC is een kleine buigradius helemaal niet onhandig en de meeste waterkoelers willen de rood/paars/groen gekleurde vloeistof kunnen zien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door Johan Bos »

diepchess schreef: *voorgaande pagina's*
Waarom zoek je hier eigenlijk advies? Wat de rest van de wereld doet is schijnbaar toch niet volgens de Diepchess standaard.
RC & Modelbouw
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door skillalot »

Heb ook nooit problemen met die koppelingen gehad.
Zolang er niks doorheen loopt wat de boel aantast, is dat gewoon waterdicht.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Johan Bos schreef: 25 apr 2018 16:27
diepchess schreef: *voorgaande pagina's*
Waarom zoek je hier eigenlijk advies? Wat de rest van de wereld doet is schijnbaar toch niet volgens de Diepchess standaard.
Omdat ik hier nog helemaal geen koppelingen gebruikte voor de waterkoeling, het gaat nu hop gelijk het bassin in zo'n slang :)

Over paar weken hoop ik ze in huis te hebben...

Deze onder meer:

https://www.ebay.com/itm/3pcs-Stainless ... 2749.l2649
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door skillalot »

Komen die doorvoeren boven water of onder water te zitten?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

skillalot schreef: 26 apr 2018 13:58 Komen die doorvoeren boven water of onder water te zitten?
Er boven. De slangetjes die eronder uit komen, die komen wel uit in 't water.
Zo'n slang moet het water in. Je wilt geen 'waterval'.

Zie de geposte foto's op facebook.
Plaats reactie