Kabels isoleren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door HD13 »

Kjelt schreef: 26 apr 2018 19:26 Ok is wel beter ja. Ik had eigenlijk op de deur ook wel ergens een schoonmetalen stuk of koperen schroef verwacht, nog niet gezien. Wel metalen strip met gaten om kabels langs te leggen.
Als het een Rittal kast is dan zitten er op de strip onder en bovenin gaten voor m6 bouten.
Hierin gebruik je dan een bout, moer, tandtring en sluitring om je aardraad vast te zetten.

En volgens mij was het zo dat de deur alleen geaard hoeft te worden als er vreemd geleidende delen (componenten, draden) in zitten die 50V of meer aan spanning voeren.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

Ben er nog steeds mee aan het klootzaken.
Weet wel welke kabel het probleem is, de kabel van de besturing naar het externe bediening paneel toe.
Knip ik die af dan is er geen probleem.
Zou eigenlijk dus een 14 aderige afgeschermde kabel moeten hebben waar ik niet failliet aan ga
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door assink »

Kun je toch ook wat meerdere afgeschermde kabels naast elkaar kunnen gebruiken? Hoeft toch niet per se 1 kabel te zijn?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 01 mei 2018 02:19 Zou eigenlijk dus een 14 aderige afgeschermde kabel moeten hebben waar ik niet failliet aan ga
Welke diameter draadgeleiders en hoeveel meter?
Bij tme kun je Igus CF240.02.14 (0,25mm2) krijgen per 5 meter voor 6,75/meter + verz kosten, CF240.03.14 (0,35mm2) is 7,38/meter.
Anders even bij gevraagd een topic openen misschien heeft iemand nog wel wat liggen.

EDIT: zie dat ze niet op voorraad zijn :(
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door skillalot »

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kars-cnc »

Heb hier nog wel 50 aderig met afscherming liggen. Kwam van RS maar is daar niet meer leverbaar.

https://nl.rs-online.com/web/p/multicor ... 3738363426

Daar stuur ik je met alle plezier een paar meter van op, hoeft niks te kosten. Verder heb ik ook nog een oude PC parallelle kabel (printerpoort) liggen van ca. 2 meter met iets van 16 aders plus afscherming (alufolie). Ook die mag je zo hebben.

Misschien een idee om ook even bij jezelf in de rommelbak te kijken naar oude computer kabels, vaak zitten daar veeladerige kabels met afscherming bij.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 02 mei 2018 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

Neem het aanbod van Kars graag aan,
Heb nu eerst de kabel naar het bediening paneel er af geknipt, en het ding draait nu prima.
Die ELS die ik er nu op de draaibank heb zitten is echt wel een handig ding , alleen de knopjes zijn onhandig klein.
En een bediening paneel op het schort is veel makkelijker .
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 01 mei 2018 09:51 Heb hier nog wel 50 aderig met afscherming liggen. Kwam van RS maar is daar niet meer leverbaar.
Check even voor de zekerheid want de kabel in de link lijkt 7 aderig (7x0,1mm2).
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kars-cnc »

Het fotootje is een voorbeeld voor de hele kabel categorie. De kabel die ik hier heb heeft echt heeeel veel aders.

Ben al met Spinningwheels in contact via PB over de kabel.
Plaats reactie