Kabels isoleren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

blijkbaar pikken de kabels toch zo hier en daar nog wat storing op, ook al heb ik merendeels afgeschermde kabel gebruikt.
Nu lees ik alu tape, is dat dan de gewone tesa alu tape? en doe je dan de tape aan massa?
Of is het de tape die ook voor vloeren gebruikt word /
In theorie kan ik praktisch alles
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Kabels isoleren

Bericht door lordprimoz »

Ik neem aan dat je de geshielde kabel enkel aan een kant verbonden hebt?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

Ja dat heb ik en ook allemaal naar hetzelfde punt
In theorie kan ik praktisch alles
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Kabels isoleren

Bericht door lordprimoz »

Je kan nog een ferriet kern om de kabel heen plaatsen.

Maar als je na shielding nog steeds last hebt van teveel storing ligt het probleem mogelijk al voor de shield. Of je hebt een enorm grote stoorbron en dan is het maar de vraag of jet niet handiger is over te stappen op een meer robuust differentieel protocol qua communicatie.


Je kan die shields ook gewoon kopen en zelf over je kabels plaatsen als je dat zou willen:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32843785293.html
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

de grootste stoorzender is de frequentie regelaar, hoe is zo,n kreng af te schermen ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kabels isoleren

Bericht door benkr »

Een VFD is eigenlijk niet goed af te schermen, hij is wel goed te monteren en aan te sluiten, volg daar in eerste instantie de instructies van de fabrikant voor, zij weten als geen ander waar hun apparaat de meeste problemen veroorzaakt.
Een goed netfilter b.v. doet wonderen, maar ook de bekabeling op de juiste manier aansluiten helpt enorm.
Hoe is dat dan? Dat verschilt best per product, maar generiek geldt dat je b.v. de motorkabel echt aan beide kanten aan een goede aarde legt, de VFD op een echt goed aardvlak monteerd, er voor z\orgt dat de signaalwegen geen aardlussen gaan vormen, daat moet je soms zelfs opt-couplers voor gaan gebruiken omdat er altijd wel ergens een probleem anders niet oplosbaar is.
Je zorgt ook dat die motorkabel echt ver uit de buurt blijft van de signaalkabels enz.
Maar als het goed is staat dat allemaal in de installatiehandleiding van de fabrikant.
Meestal ligt het echte probleem aan een op het eerste zicht futiliteit, maar als je die futiliteit niet kunt vinden dan heb je toch echt een probleem.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kjelt »

Of in een aparte metalen kast plaatsen, dat ga ik doen omdat ik geen ruimte in de besturingskast meer over had.
Als de VFD zo'n enorme stoorbron is waarom zitten deze dan in een plastick kastje, ook bij de dure merken ?

We hebben meer informatie nodig om er iets zinnigs over te zeggen:
- op welke kabels exact heb je storing?
- hoe zijn deze kabels afgeschermd (merk , type):
-> gevlochten mantel ? zo ja hoeveel % dekking ?
-> extra folielaag ?
- lopen deze kabels parallel aan kabels die kunnen storen (kabels met of hoge spanning of hoge stromen)? Is daar nog iets te verbeteren? Zijn die kabels afgeschermd? etc.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 25 apr 2018 07:52... maar generiek geldt dat je b.v. de motorkabel echt aan beide kanten aan een goede aarde legt, ....
:shock: Dan creëer je toch een pracht van een aardlus?!
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Kabels isoleren

Bericht door Storm100210 »

Benkr heeft gelijk ik heb ook mijn kabel aan twee kanten geaard en het portaal ook van een goede aard kabel voorzien omdat de aarding via de lager niet gegarandeerd is.
Bij mij gingen de steppers op tilt als ik de frequentie regelaar aan zette en heb alles geprobeerd alle kabel op een punt afgeschermd dus aan een kant een open afscherming i.v.m de aardlus.
maar niet hielp tot ik de motor kabel aan twee kanten aan aarde lag het probleem is definitief op gelost. Ik heb een 2 kilowatt chinees mat alles wat er bij hoort.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 25 apr 2018 12:09
benkr schreef: 25 apr 2018 07:52... maar generiek geldt dat je b.v. de motorkabel echt aan beide kanten aan een goede aarde legt, ....
:shock: Dan creëer je toch een pracht van een aardlus?!
Ja lijkt mij ook als de CNC machine tenminste zelf ook een eigen harde aardaansluiting heeft ;-) Anders aard je de machine via de spindel daar voor het eerst en is er niets aan de hand.
Ik ga de motorkabel in ieder geval NIET in de kabelrups leggen. Er komt bij mij toch vanuit het plafond een stofzuigerslang naar de spindel toe, leg ik die er wel langs, scheelt een hoop gemiep denk ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kabels isoleren

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 25 apr 2018 08:49 Als de VFD zo'n enorme stoorbron is waarom zitten deze dan in een plastick kastje, ook bij de dure merken ?
Omdat ze toch in een schakelkast ingebouwd worden en de meeste fabrikanten een stalen pijp aanraden voor de aan/afvoerkabels.
DirkSchipper schreef: 25 apr 2018 12:09 :shock: Dan creëer je toch een pracht van een aardlus?!
Ja, maar enkelzijdig aansluiten doet weinig tot niets tegen de magnetische component van verstoringen.
Sluit je de boel tweezijdig aan dan gaan er stromen lopen; de aardlus. Als je die stroom vervolgens dwingt te lopen waar jij 'm wil dan hoeft er niks aan de hand te zijn.

Al met al heeft dat EMC-gedoe een aardig aandeel black magic en een goede ervaren EMC-engineer is zijn gewicht in goud waard. Ik heb er genoeg kaas van gegeten om de inmiddels bewezen betrouwbare besturing van mijn frees met z'n servos, encoders en glaslinealen op een houten plaat te kunnen bouwen, grotendeels onafgeschermde kabels te kunnen gebruiken en geen optocouplers en ferriet nodig te hebben. Maar op de draaibank de spindelservo en via USB aangesloten Pokeys57U printje allebei laten werken bleek een onmogelijke opgaaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels isoleren

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 apr 2018 14:02 Sluit je de boel tweezijdig aan dan gaan er stromen lopen; de aardlus. Als je die stroom vervolgens dwingt te lopen waar jij 'm wil dan hoeft er niks aan de hand te zijn.
En daar gaan zelfs de gevorderden de mist mee in. Op het moment dat je bv in dit geval zegt ik gebruik een 4e ader voor de aarde (stroom heen) en de mantel voor de afscherming/aarde (stroom terug) kun je dit nooit garanderen. Op het moment dat de machine zelf voorzien is van een laagohmige(re) aansluiting dan gaat de terugstroom via die route terug en heb je alsnog je aardlus.
(Ook in dat geval hoeft er niet perse veel aan de hand te zijn maar de voorkeur heeft het zeker niet.)
De enigste manier waarop je dit kunt garanderen is als je de spindel zelf kunt modificeren zodat je zeker weet dat er geen andere stroom sluiproute aanwezig is, vandaar het advies eenzijdig te aarden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door skillalot »

+1
Ikzelf sluit een aardscherm ook altijd eenzijdig aan, ook bij motoren.
Ik weet dat dit een punt is waar altijd heel veel meningen over zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kabels isoleren

Bericht door spinningwheels »

Ik heb/had dus alles bij elkaar mooi op een houten plankje gemonteerd.
Netjes alle kabels samen gebundeld .
En alles werkte ook nog , totdat ik dus een extra bediening paneel aansloot.
Maar goed, alles weer los, alle kabels aan het inpakken met alu tape ( moet ik doe tape ook aan aarde hangen? )
En de stroom kabels zo ver mogelijk van de stuurkabels weg halen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie