Vliegwiel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Vliegwiel

Bericht door Muis »

Beste leden,
Lees zo nu en dan dat er machines zijn die wat (te) ligt gebouwd zijn en daardoor ook vaak vibraties hebben wat vaak weer nadelig is op het eindresultaat van het werkstuk.
Daar aan denkend, zou men daar voordeel kunnen halen met een uigeballenseerd vliegwiel net boven de frees? Het is uiteraard niet de oplossing voor dikkere spaan afname maar meer een stabielere rondgang van de frees zelf. Een vliegwiel heeft bij de nodige toerentallen enorm veel kienetische energie wat volgens mij de stabiliteit ten goede komt. Het is een basis gedachte zonder nog de praktische uitvoering ervan en bedoeld om op het idee te schieten ;-) uit eindelijk zijn professionele maschines deels ook zwaar gebouwd voor het tegen gaan van de G-krachten die vrijkomen tijdens de werkzaam heden.

Gr.ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk is de rotor van de freesmotor ook al een vliegwiel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Vliegwiel

Bericht door Muis »

Klopt ook Hugo, maar zou een grotere schijf denk aan bv D 45 / 50 een positieve invloed kunnen hebben.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door Ballegooijen »

Dat lijkt me nogal heftig bij 15000 rpm ? Denk dat de middelpunt vliegende kracht niet onderschat moet worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1955
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door Breaker »

Als er plaats is voor een vliegwiel, kan beter de frees korter ingespannen worden...
De trillingen komen ook niet doordat de frees niet met gelijke snelheid loopt, maar omdat de tanden steeds in het materiaal happen en daardoor gedurende het snijden meer of minder kracht uitoefenen. Als de machine niet stabiel genoeg is kan die de tegenkracht niet goed leveren en gaat meebewegen. Een vliegwiel zal daar weinig invloed op hebben.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door kawarider »

? De constructie moet stabiel zijn, daar voegt een vliegwiel niets aan toe. Sterker nog, dan moet de constructie ook zwaarder worden.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door Markus »

Dat lijkt me nogal heftig bij 15000 rpm ? Denk dat de middelpunt vliegende kracht niet onderschat moet worden.
Mij ook, Tevens als de vliegwiel niet goed gebalanceerd is dan trilt alles aan gort


Markus
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Vliegwiel

Bericht door Muis »

Oké, mannen bedankt voor jullie reactie’s.
Ga mij er t.z.t. nog eens in verdiepen

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door rkr »

een vliegwiel op 15000 toeren wordt volgens mij een gyroscoop, en die wil zich niet verplaatsen. dus je portaal wil bewegen maar je frees blijft op z'n plek. naar mijn idee direct stappenverlies of doorbuigen van je portaal/Z-as
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door Guvner »

Een gyroscoop wil prima verplaatsen. Een gyroscoop wil niet draaien. Denk dat je twee dingen door elkaar haalt
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Guvner schreef: 28 jul 2018 13:30 Een gyroscoop wil niet draaien.
Nou dat draaien doet ie volgens mij heel goed hoor, anders is het geen gyroscoop. ;-) :lol:
Sommige zitten zelfs in vacuum, om niet afgeremd te worden door de luchtweerstand.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel

Bericht door Kjelt »

Tegenwoordig zijn er ic-tjes van 1x2mm waar een drie (en tegenwoordig zelfs meer geloof ik) assige gyroscoop in zit.
Denk dat daar de verwarring zit tussen een oldschool mechanische gyroscoop en de huidige electronische versies.

Hoe het werkt is me een raadsel zelfs na het lezen van een wat oudere datasheet, het zegt me niet zoveel:
GYROSCOPE SENSOR
The core MEMs angular rate sensor (gyroscope) operates on the principle of a resonator gyroscope. Two polysilicon sensing struc- tures each contain a dither frame, which is electrostatically driven to resonance. This provides the velocity element required to produce a Coriolis force during rotation. At two of the outer extremes of each frame, orthogonal to the dither motion, are movable fingers that are placed between fixed fingers to form
a capacitive pickoff structure that senses Coriolis motion. The resulting signal is fed to a series of gain and demodulation stages that produce the electrical rate signal output.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Vliegwiel

Bericht door Guvner »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2018 07:59
Guvner schreef: 28 jul 2018 13:30 Een gyroscoop wil niet draaien.
Nou dat draaien doet ie volgens mij heel goed hoor, anders is het geen gyroscoop. ;-) :lol:
Sommige zitten zelfs in vacuum, om niet afgeremd te worden door de luchtweerstand.
Je hebt weer helemaal gelijk Hugo. Ik bedoelde uiteraard kantelen. Zijwaarts verplaatsen is geen probleem, maar kantelen wordt tegengewerkt
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Vliegwiel

Bericht door Muis »

Kijk daar wilde ik eigenlijk wat naar toe denken. Als de frees aan een kant snijd zal die in principe ook willen kantelen en daar zou de middelpunt vliegen de kracht kunnen tegen werken. Nog maals het is een niet uitgewerkt idee en bedoeld om er over na te denken.
Een e.v.t. experiment is ook niet zonder gevaar ivm vaak draaihogesnelheid.

Gr. Ût Snits
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie