Dimmer stuk?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Dimmer stuk?

Bericht door Sven »

Vraagje voor de mensen die wat van 230 volt electra weten:

De dimmer in onze badkamer werkt niet lekker meer.
Bij poging tot dimmen wordt de verlichting ipv steeds minder bij het draaien van de knop fluctuerend om soms op de laagste stand weer voluit te gaan branden.

Is dat gewoon stuk en tijd om te vervangen of kan dat ook een kapotte zekering zijn?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Kjelt »

Bij een kapotte zekering heb je helemaal geen licht meer, dus nee die werkt gewoon.
Waarschijnlijk de triac (soort van 230VAC transistor) die kapot is maar het kan ook zijn dat je een verkeerde match tussen dimmer en verlichting hebt.
Wat voor verlichting heb je in je badkamer zitten, er zijn veel opties:
- gewone gloeilamp
- halogeen verlichting 230VAC zonder trafo dus
- halogeen verlichting 12VAC met trafo dus
- LED verlichting 230VAC (dus lampjes die direct op de 230VAC gaan)
- LED verlichting met voorschakelapparaat
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Dimmer stuk?

Bericht door abs02 »

En : of het dan ook dimbare lampen zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Kjelt »

Ja en het kan ook nog het potmetertje zijn maar meestal is het de triac die er uit ligt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Sven »

Ahum. Info weggelaten, sorry!
Maar dank voor de info mannen.

6 stuks 12 volt halogeen op trafo.

Maar kapotte triac betekend gewoon de hele dimmer vervangen lijkt me, zeker voor iemand als ik die zoveel van electra weet? : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Bjornski1976 »

Controleer in ieder geval of alle draadjes vastzitten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Dimmer stuk?

Bericht door benkr »

En je hebt niet die halogeen lampjes recent vervangen door LED equivalenten?
Dat knipperen komt meestal door een te lage belasting, wat bij vervangen door LED het geval is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 25 jul 2018 13:31 Ahum. Info weggelaten, sorry!
Maar dank voor de info mannen.
6 stuks 12 volt halogeen op trafo.
Maar kapotte triac betekend gewoon de hele dimmer vervangen lijkt me, zeker voor iemand als ik die zoveel van electra weet? : )
Ja dat wordt vervangen en nu moet ik nog een vraag stellen (anders koop je misschien een verkeerde dimmer),
is het een conventionele koper/ijzer trafo dus zo'n zwaar ding, of is het een electronisch voorschakelapparaat ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dimmer stuk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is tegenwoordig toch ook niet meer uit te komen met al die type lampen die weer op hun eigen wijze gedimd moeten worden :cry: , of helemaal niet kunnen.

Kwam toevallig een dimmer tegen die wel iets slimmer was, waar je met dipswitches het soort lamp op in kon stellen, maar kost natuurlijk ook weer extra (€78.- geloof ik)
Vind toch al dat dimmers voor m'n gevoel vreselijk duur zijn. (bij de bouwmarkten tenminste) Misschien omdat ze tegenwoordig ook beter ontstoord e.d. zijn. (laten we dat dan maar hopen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Dimmer stuk?

Bericht door benkr »

Ja, en dan heb je met LED lampen eigenlijk altijd dat je gedimde licht knippert, ik heb nog geen dimmer gevonden die er geen last van heeft, ik heb er een behoorlijk aantal geprobeerd, tot dimmers van ruim boven de 100 Euro en allemaal knipperen ze een beetje bij bepaalde standen.

Ik kwam laatst deze tegen bij een groothandel, de demopstelling knipperde beslist niet maar of dat ook thuis zo is?

http://www.tradim.nl/wp-content/uploads ... t_2016.pdf
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Kjelt »

Tja de led drivers hebben het dan ook niet makkelijk die moeten uit een vervormde 230VAC sinus die of fase aan of fase af gesneden is dan maar zien te begrijpen hoeveel er gedimd moet worden.
Ga er maar aan staan. Zeker chinese fabrikanten zal het een worst wezen, verkocht is verkocht.

Als je mooi ledlicht wilt hebben dat perse gedimd moet worden ontkom je niet aan professionele led verlichting met een protocol zoals 0-10V, Dali, KNX en dat soort protocollen.
Daar zit een stevig prijskaartje aan omdat de hele installatie aangepast moet worden.
Als je het goedkoper wilt kun je Philips Hue nemen die zijn best aardig maar wel via Zigbee.

Als je een "knipper"probleem hebt omdat je belasting te laag is ivm overschakeling van conventionele naar led verlichting, dan adviseer ik mensen altijd een 50W halogeen spotje er parallel aan te hangen op een plek die uitkomt.
Het is een noodmaatregel maar werkt vaak wel goed.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dimmer stuk?

Bericht door Sven »

Als ik het zo lees dan zijn er voor ons de volgende opties:

Andere dimmer kopen voor de juiste "trafo" (kmoet het ding eerst zien te vinden, nog niet eerder ergens gezien, ze worden geloof ik wel eens op het plafond gelegd?)
Bescheidener halogeenpeertjes kopen voor minder licht en gewone schakelaar nemen
Datzelfde en dan ledverlichting doen.

Maar een andere dimmer is denk ik het eenvoudigst, dus daar ga ik eerst even op zoeken.

Dank!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dimmer stuk?

Bericht door DaBit »

Ik zou ook een verse dimmer kopen. Die dingen mogen dan wel duur zijn, maar onoverkomelijk is het niet en die pijn duurt ook maar even. Pijn van geklooi duurt meestal veel langer.

En als je dimmers al duur vind, wat dacht je dan van een simpele schakelaar? Minimaal metaal, eenvoudig spuitgietwerk en plaatwerk, hoge verkoopprijzen. Lang leve de ambtenarij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie