fluctueren toerental dieselmotor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door hex173 »

paraffine (=kaarsvet, geeft witte vlokken bij kou) is wel nuttig in de dieselolie. In Tuktoyaktuk, noord canada, liepen de brandstofpompen vast omdat door de kou alle parafine eruit was. Plunjers hebben toen een teflon coating gekregen.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Sven »

Dank voor de reacties mannen, daar zit goede feedback tussen.

Eerst even het resultaat van gisteren.
Ik had een paar dagen geleden de beluchtingsleiding geleegd.
Daar zat al zolang ik me kan herinneren een beetje vloeistof in, maar zo'n kleine hoeveelheid dat ik het idee had dat dat geen probleem zou geven.

Dat heeft geen verschil gemaakt, sterker nog, gisteren kreeg ik het toerental niet boven de 2800 toeren (max zou 3400 moeten zijn) en ging het fluctueren nog sneller dan ooit, zo tussen de 2200 en 2800.

En toen sloeg ie af, voor de allereerste keer tijdens het varen. (af en toe bij starten maar dat al jaren niet meer).
Snel zeil gehesen en we konden vrijvaren van de kant.
Na ongeveer 10 minuten geprobeerd te starten en hij liep meteen weer en heeft de rest van de dag niet meer gehaperd.

Het opvoerpompje is een interessante. Die zit er in maar uit onderzoek gisteren blijkt dat die het niet doet, krijgt geen spanning.
Die moet ik dus eerst aan de praat proberen te krijgen.
Hij zit nu opgenomen in een schakeling die ook de ventilator van de motorruimte aan zet.

Maar als die het al die tijd niet heeft gedaan dan zou daar natuurlijk al een restrictie kunnen zijn ontstaan door eerdere vervuiling.
Maar op zich zit er weinig hoogteverschil tussen tank en brandstoffilter, ik schat ongeveer 50 cm.
Zou die dan eigenlijk wel nodig moeten zijn?

Maar op zich zou het opvoerpompje op de motor ook mild defect kunnen zijn?

Toen ik de boot kocht heb ik alle diesel er uit gepompt en weggedaan om met schone te beginnen.
Sinds een jaar of 4 tank ik met uitzondering van de vakantie uitsluitend GTL, de motor rookt nu eigenlijk nooit meer en de olie is tegen het einde van het seizoen nog deels transparant
Voor zover ik het begrijp zit er in GTL juist geen biodiesel. Omgekeerd, aan de premiumdiesels is in plaats van biodiesel juist GTL toegevoegd.
Als ik het goed heb dan is het vlokken van diesel het gevolg van lage temperatuur op de parafinen in diesel en geeft water in diesel een vergrote kans op bacteriegroei.
die bacteriegroei kan dan weer vergemakkelijkt worden door verkeerde materialen in de tank of leidingen.


Waar ik op uit ben is dat ik alle relatief eenvoudige maar tijdrovende dingen gedaan heb voor ik er een monteur bij laat komen.
Brandstofleiding lijkt me de volgende.

De lijst van taken lijkt me ongeveer zo te zijn:
- losse opvoerpomp aan de praat krijgen in test
- losse opvoerpomp uit de leiding nemen
- brandstofleiding vervangen
- opvoerpomp op de motor vervangen
- monteur aan regulateur laten sleutelen

Eventueel kan ik proberen de motor eerst te laten lopen op diesel uit een losse tank maar de eerste poging om gisteren de leiding leeg te maken doe vermoeden dat het iets meer van een operatie wordt dan ik eerst dacht, een deel van de slangklemmen moet worden losgeopereerd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Sven »

Ik ben begonnen met de vervanging van de dieselleidingen.

Iemand had me verteld dat de opvoerpomp van de motor zelf even flink doorgedrukt moest worden om daadwerkelijk handmatig te pompen.
Bij een poging 'm te verwijderen lijkt dat idd te werken.
Maar dan zou hij nog steeds kapot genoeg kunnen zijn om bij hoge toeren niet goed te functioneren?
Vroeger kon je dit pompje reviseren maar tegenwoordig is het een vervangingsonderdeel.

Maar wat interessant was, bij het losnemen van de toevoerleiding op de opvoerpomp kon ik de aansluiting (waar een banjobout doorheen gaat) met de hand heen en weer bewegen, dat lijkt me een prima plek voor toevoer van valse lucht?

Verder heb ik de electrische opvoerpomp verwijderd en die lijkt ook bij direct aansluiten niet te werken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij, als je die slordigheidjes wegwerkt die je zo tegenkomt moet de kans toch wel erg groot zijn dat het probleem verholpen is.
Werkende pomp, banjobout vast ....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Tolp2 »

Volgens mij zijn hier bij de dealer nog steeds setjes te krijgen voor het membraan pompje. Nu mebraam en pakking...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door DaBit »

Als dat zo'n membraanpompje is met contactjes, electromagneet, plunjer en membraan met een opvoerhoogte van een ruime meter zoals ik ze ken van motorfietsen dan zijn de contactjes meestal het euvel.
Verbazingwekkend eigenlijk; toen het Mitsubishi pompje op de motor stuk ging berekende ik dat die contactjes al vele honderdduizenden schakelacties achter de rug hadden. Best indrukwekkend, al was het in kilometers nog maar 35000 ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Sven »

Tolp2 schreef: 17 aug 2018 13:29 Volgens mij zijn hier bij de dealer nog steeds setjes te krijgen voor het membraan pompje. Nu membraan en pakking...
Ah, goed te weten en goed dat ik niet doldriest het pompje heb losgenomen. Dan had ik het niet meteen terug kunnen zetten.

Ik heb ook nog niet de tekenen van kapot gezien die ik inmiddels heb gelezen die horen bij kapot opvoerpompje.

Ik ben begonnen met het vervangen van de brandstofleidingen.
de aansluiting van de brandstofslang op het opvoerpompje kon ik met de hand verdraaien, dat is niet echt goed denk ik.

Echt iets voor een noob als ik om wel de schroefjes op de slangklemmen aan te draaien maar niet met een steeksleutel de rest langs te lopen.

No substitute for experience...

Zaterdag weer verder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie