fluctueren toerental dieselmotor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Sven »

Al zolang ik mijn bootje heb (nu het 11e seizoen) gaat het toerental op hogere toeren fluctueren.
Laatst zat er een knul bij het motor panneel en die zei dat het van 2800 naar 2200 ging.

En zoals altijd liep het even later weer terug naar het oorspronkelijke.

De snelheid waarmee het inzakt en terug klimt is door de jaren heen veranderd. Het dalen aat nu sneller dan eerst, maar het terugklimmen gaat helemaal sneller.

Ik tank al iets van 4 jaar gtl diesel en heb vorig jaar voor het eerst de brandstoffilters vervangen. Die zagen er niet erg vuil uit.

Ik ben niet heel erg thuis in motoren maar wat ik begrijp is het meestal de branstoftoevoer die voor problemen zorgt.
Buiten de fluctuerende toeren is het een probleemloos motortje, een yanmar 2cylinder uit 1998.

Imand een idee waar dit aan kan liggen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door staandeklok »

Het heeft te maken met de brandstoftoevoer. Ik heb het vermoeden dat je brandstoftank niet schoon meer is. Indien er lange tijd geen gebruik wordt gemaakt van de boot, kan er vlokvorming in de diesel ontstaan. De oplossing is de tank spoelen en opnieuw filters vernieuwen. Dit is een regelmatig voorkomend probleem, dat kan worden voorkomen door voor de winter als de boot in de stalling gaat een middeltje toe te voegen aan de nog aanwezige diesel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Sven »

Ik neem elk jaar een monster van het laagste punt van de tank, nog nooit vuil gevonden.

Maar kan gtl wel vlokken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Ian »

Verstuivers gecontroleerd?
Hoop voor je dat de pomp goed is
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door John Sellis »

staandeklok schreef: 15 aug 2018 21:51 Het heeft te maken met de brandstoftoevoer. Ik heb het vermoeden dat je brandstoftank niet schoon meer is. Indien er lange tijd geen gebruik wordt gemaakt van de boot, kan er vlokvorming in de diesel ontstaan. De oplossing is de tank spoelen en opnieuw filters vernieuwen. Dit is een regelmatig voorkomend probleem, dat kan worden voorkomen door voor de winter als de boot in de stalling gaat een middeltje toe te voegen aan de nog aanwezige diesel.
Denk ik ook. Of in iedergeval je brandstof systeem waar wat niet klopt. Kan een verstopt filter zijn maar ook de pomp. Injector kan ik me bijna niet voorstellen. Anders moet je het bij laag toeren ook hebben. Maar het kan natuurlijk wel.

Probeer de brandstof slang even in een jerrycan verse diesel. En kijken of hij dan wel loopt. Dan kun je uitsluiten of het aan de aanvoer of aan de motor ligt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door spinningwheels »

Flexibele slangen ? kunnen die wel tegen diesel en zijn die niet van binnen opgezwollen, of een scherpe knik er in ?
aanzuigbuisje in de tank zit een gaasje omheen, zit die niet dicht ?
opvoerpomp in orde, Membraam pomp ? klein scheurtje .
Maar zoals John zegt tankje diesel hoger dan de motor en rechtstreeks op de brandstofpomp
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Johan Bos »

Kijk inderdaad ook maar eens naar je slangen en afdichtingen. Heb het ook mee gemaakt met een machine die alleen bij hoge toeren (dus meer brandstof) valse lucht begon te trekken.
Eventueel kan het nog de regelaar in je brandstofpomp zijn, maar lijkt me niet gelijk aannemelijk.
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

1. Sven, yanmar 2cylinder, is net zo iets als iemand hier vraagt:'in heb een freesbank' en die doet raar. :lol: https://www.yanmarmarine.com/Products/S ... t-engines/
2. Ik heb dus geen ervaring met dieselmotoren, (en eigenlijk ook niet met benzine)
maar vraag me een paar dingetjes af:
Als de brandstof toevoer hapert, hoe kan die dan opeens weer wel goed gaan ?
Als de leiding de opstopping geeft, is dat niet plotseling over, en zou er als het meegezogen vuil is iets in de filter te vinden moeten zijn.
Zou dus ook de tank nog vacuum gezogen kunnen worden.
Als het mechanische slijtage rondom de injectie pomp is, kan ik me voorstellen dat het varieert.

En bij de auto, als ik de tunnel in ga, nemen de toeren ook toe, er uit zakken ze in. Kan het effect niet met wind en stroming te maken hebben ?

Jij hebt hem 11 jaar, maar hoe oud was die motor toen? Als het fenomeen zich al voordeed toen de motor nieuw was, hoort het blijkbaar bij het 'systeem'
Zit er ook nog zoiets als een waterpomp op en een thermostaat die open en dicht gaat ?
Of een dynamo met laadregeling ?
Die fluctuatie, is dat 1x per minuut, of elke 10 seconde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 aug 2018 08:29
En bij de auto, als ik de tunnel in ga, nemen de toeren ook toe, er uit zakken ze in.

Erin is naar beneden, eruit is naar boven :lol: ;-)

Lijkt mee ender een valse lucht probleem ergens.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Tolp2 »

Sven,

ik heb de 1-cylinder versie van Yanmar (ook in een bootje) en herken het probleem.

De verstuiver is het waarschijnlijk niet. Als deze niet meer goed is afgesteld (bv. door roestvorming door water in de brandstof :mrgreen: ), dan start de motor moeilijk, komt moeilijk op toeren en en is heel gemakkelijk herkenbaar aan een walmende uitlaat die je witte boot na een vaartochtje in een smerig grijze boot doet veranderen. Helaas kan ik dat uit ervaring vertellen en dat geintje van vuile diesel tanken kostte ongeveer 300 Euro, waarbij ik zelf de hele motor uit elkaar heb gehaald (dus geen uren voor een monteur).

Mijn Yanmar komt als hij vol gas loopt niet aan zijn maximum toeren doordat de tank te ver weg ligt en de leidingen te veel weerstand opleveren. Als je dan de motor wat vergemakkelijkt door bij te pompen (onderdruk in slang verlagen) dan loopt hij een stuk harder. Is handig als je een brug moet halen... Ik denk dat je het probleem bij jouw ook in de slangen moet gaan zoeken die tussen de tank en de lage druk brandstofpomp liggen.

Zet er eens zo'n knijpbal tussen en kijk als je zelf wat brandstof toevoert of de motor op toeren blijft. Als dit het probleem oplost, dan is het kwestie van de leidingen vervangen (zal wel prut inzitten of ergens toch ietsjes valse lucht aanzuigen, alhoewel me dat stug lijkt) en de lage druk brandstofpomp vervangen met het fijnfilter wat daarvoor zit. Dat fijnfilter hoort overigens regelmatig vervangen te worden (afhankelijk van het aantal vaaruren zelfs ieder jaar). Voor mij is de diesel een noodzakelijk kwaad, aangezien de wind het werk moet doen. Maar als de pleuris aan boord uitbreekt is starten-lopen en betrouwbaar werken wel een must....
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door Tolp2 »

Sven schreef: 15 aug 2018 22:16 Ik neem elk jaar een monster van het laagste punt van de tank, nog nooit vuil gevonden.

Maar kan gtl wel vlokken?
Alle brandstof kan vlokken, dit komt doordat verplicht 5-10% van de brandstof biobrandstof is. De bacteriën lusten dit en zetten het om in water en andere prut die je niet in je brandstof wil hebben. Voor auto's is dit geen probleem, aangezien die in een week de tank wel leeg hebben (zo niet, neem een benzine-auto, scheelt in de wegenbelasting). Voor boten zit de diesel vaak een jaar of langer in de tanks. Een andere oorzaak van water in je tank is condens-vorming in de winterstalling, dus altijd wegleggen met volle tanks in de winter.

Voor bootjes kan je additieven kopen die de bacteriën doden. Basically is dit de zwavel verbinding die ze hier in Pernis zo hard uit de diesel aan het halen zijn.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door andrefc101 »

Tolp2 schreef: 16 aug 2018 10:35 Als je dan de motor wat vergemakkelijkt door bij te pompen (onderdruk in slang verlagen) dan loopt hij een stuk harder. Is handig als je een brug moet halen...
Ik zou een electrisch opvoerpompje tussen de aanvoerleiding zetten, werkt prima, is eenvoudig, en de druk altijd constant!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door javanree »

Verstuivers vervuilen wel (vooral bij veel stationair draaien) en moeten eigenlijk iedere paar jaar gereinigd worden, waarna ze opnieuw afgesteld moeten worden.
Afstellen stelt weinig voor maar je hebt er wel speciaal persgereedschap voor nodig.

Vervuilde verstuivers zorgen voor onregelmatige verneveling, wat op termijn dingen als lekkende koppakking kan geven.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: fluctueren toerental dieselmotor

Bericht door andrefc101 »

javanree schreef: 16 aug 2018 13:12 Verstuivers vervuilen wel (vooral bij veel stationair draaien) en moeten eigenlijk iedere paar jaar gereinigd worden, waarna ze opnieuw afgesteld moeten worden.
Afstellen stelt weinig voor maar je hebt er wel speciaal persgereedschap voor nodig.

Vervuilde verstuivers zorgen voor onregelmatige verneveling, wat op termijn dingen als lekkende koppakking kan geven.
Wat dan weer helemaal niets met de vraag te maken heeft....
Plaats reactie