Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Sven »

Sinds ik de software update wegens de sjoemelsoftware heb laten uitvoeren rol ik te vaak strontchagerijnig uit de auto als ik van mijn werk kom.

Al het verkeer tot aan de snelweg is gewoonweg klote geworden, het ding (Fabia 1.2 tdi) is gewoon bijna al zijn trekkracht kwijt.
Het ding is nauwelijks nog soepel te berijden met lagere snelheden.

Vandaar dat ik een ben gaan speuren op chiptuning.

Technisch geen probleem maar wat doet dat met:

De nox waarden?
Slijtage aan de motor?
Duurzaamheid van de egr klep?

Voor de duidelijkheid, ik hoef niet eens meer vermogen te hebben, ik wil gewoon mijn trekkracht terug...
Laatst gewijzigd door Sven op 26 jun 2019 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door skillalot »

Ik heb mijn bus bij Tunex laten tunen, en gewoon goede ervaringen mee. Renault Trafic 2.0 met 90PK. Deze was er in zowel 90 als 115 pk, en het enige verschil tussen die motoren was een software begrenzing er in. Ik kon dus gelijk door naar 145pk.
Op https://www.tunex.nl/chiptuning/ lees je ook dat ze tunen binnen de emissie eisen van de APK. Voor de EGR klep maakt het ook niets uit. Je kunt er ook voor kiezen om de EGR uit te laten schakelen, en zo te voorkomen dat je hiervoor in de toekomst een keer hoge kosten krijgt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En de reactie van de dealer ?
Jeroen Dik http://www.jdengineering.nl/ is gespecilaiseerd in VAG motoren , ik weet niet of die ook diesels doen. Een adviesje bij hen vragen levert misschien wel wat meer achtergrond info op. Zij zitten wat dichter bij het vuur.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Robbie »

Hallo Sven,

Ik heb geen verstand van auto's en wist ook niets van de EGR klep, dus even gegoogeld en daar las ik bij:
Dynamictuning.nl dat een defecte klep zorgt voor minder trekkracht, dat lijkt op jouw situatie.
Het lijkt erop dat er iets is misgegaan of dat men ook aan die klep heeft gezeten, is er geen mogelijkheid tot verhaal bij de dealer?

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door ruudpg »

Wat zou het probleem zijn van chiptuning, even er van uitgaande dat je minder vermogen hebt door de software update en niet door een ander mankement, voor de update had je toch ook meer vermogen, dat was voor de motor kennelijk ook geen probleem... ;-)

Kijk er zijn natuurlijk grenzen, ik kan mijn motorfiets met standaard 165pk ook laten tunen, 200pk is geen probleem, maar met een turbo er bij kan ik ook naar de 450-500pk gaan, maar dan is er natuurlijk meer nodig, zoals andere zuigers, drijfstangen, cilinderkop aanpassen en het komt de levensduur van het blok niet ten goede natuurlijk.

Maar bedenkt dat een zelfde motorblok vaak met verschillende vermogens verkocht wordt waar je dan ineens een flink bedrag extra moet betalen voor alleen een andere software-instelling.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Sven »

Dank voor de reacties mannen.
Ik wilde graag eerst wat onbevooroordeelde reacties voor ik bij de tuners zelf zou gaan informeren.

Inmiddels zelf ook meer info op kunnen sporen en idd, als de motor het eerder kon dan kan ie het nu ook.
De egr blijft een gedoeapparaat.
Het is de kern van hoe diesels tegenwoordig veel schoner kunnen werken maar als ik de info goed begrijp moet je niet stelselmatig kleine ritjes maken, dan kan ie makkelijk vervuilen en beschadigd raken.

Uit laten schakelen is voor mij een uiterst redmiddel.

Maar van wat ik er van lees zou chiptuning bij een "goede tuner" prima resultaat kunnen geven. JD schijnt een goede te zijn en van een paar anderen kom ik ook veel aanbevelingen tegen.

Maar er moet toch iets veranderen buiten de extra trekkracht en extra pk's?
Juist de 1.2 tdi is voor zover ik kan lezen niet als een krachtiger motor ook ergens anders ingebouwd. Met de grotere motoren is dat wel gebeurd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 21 aug 2018 19:21 Ik heb mijn bus bij Tunex laten tunen, en gewoon goede ervaringen mee. Renault Trafic 2.0 met 90PK. Deze was er in zowel 90 als 115 pk, en het enige verschil tussen die motoren was een software begrenzing er in. Ik kon dus gelijk door naar 145pk.
Op https://www.tunex.nl/chiptuning/ lees je ook dat ze tunen binnen de emissie eisen van de APK. Voor de EGR klep maakt het ook niets uit. Je kunt er ook voor kiezen om de EGR uit te laten schakelen, en zo te voorkomen dat je hiervoor in de toekomst een keer hoge kosten krijgt.

Hier de zelfde bus. Ook van 90pk naar 145 gegaan. Topsnelheid van 160 naar 190 km/U.

Ik kan het alleen maar aanraden. Alleen bak en koppeling kapot gehad maar dat is een kwaaltje van die bussen (2500euro onkosten) Nu 250.000 op de teller en ben elke dag nog blij met het chiptunen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door motormuis »

ik heb een Alfa 156 1.9 JTD laten chip tunen
heb er 250000km mee gereden zonder problemen
de auto was in de top niet sneller liep zonder chip 210 en met chip ook 210
hij was in de ondere toeren sneller en sterker
het turbo gat met gas geven was weg en hij trok van begin in een lijn door tot het eind
ik had er geen spijt van
heb nu een Volvo met 200 pk das zat anders zou ik het weer doen
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door keesfrees »

Ik heb nog een vraag die ik op dit forum niet wou stellen omdat het niet(s) met cnc te maken heeft :->
Maar, het maakt mij niet uit horrrr.
Wat ik zeggen wou, je zou op problemcar.nl kunnen kijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door skillalot »

Gewoon naar Tunex gaan sven, is in 's Heerenberg, niet zo ver weg dus.

@john, bij mij ook, op de heenweg zo'n 155/u top, op de terugweg ruim 185. Scheelt dat tunex aan de duitse grens zit :lol:
Koppeling nog geen problemen mee gehad, wel de verstuivers. Auto begon enorm in te houden en te schokken tijdens het rijden. Eerst verstuiver 3 kapot. Die laten vervangen maar garage kreeg hem er niet uit, vastgerot (bekend kwaaltje). Moest speciaal bedrijf komen om die te verwijderen. Verstuiver 1 had ook een verhoogde weerstandswaarde, dus die ook maar gelijk laten vervangen. 1500 euro armer.
Drie maanden later verstuiver 4 kapot, dus ook verstuiver 2 maar gelijk laten vervangen, weer dat speciale bedrijf er bij, weer 1500 euro armer haha. Pech gehad, maar nu wel weer goed, en ze hebben nu alles met speciaal vet gemonteerd en de carterdeksel afgekit zodat er geen water meer op kan blijven staan, geven nu ook garantie dat ze niet weer vast gaan zitten.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Leeuwinga »

Nog een mogelijkheid.....auto inruilen en andere aanschaffen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Danny »

ruudpg schreef: 22 aug 2018 09:07 Maar bedenkt dat een zelfde motorblok vaak met verschillende vermogens verkocht wordt waar je dan ineens een flink bedrag extra moet betalen voor alleen een andere software-instelling.
Meestal betaal je niet enkel voor de andere software maar ook voor betere remmen, ophanging, bredere banden,.......
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door Danny »

Er zijn doe het zelf pakketjes te koop.
https://www.ebay.com/itm/CHIPTUNING-PER ... SwpDdVSIrb
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Chiptuning volkswagen diesel: Waar zit de angel?

Bericht door mjeuring »

Zelf erg slechte ervaring met Tunex.
Volvo V70 D5, ik had geen keuze hoe ik de auto getuned wilde hebben, geen software op maat dus. Na het tunen wilde de auto niet aan slaan. Om te tunen moesten ze de processor uitsolderen. Waarschijnlijk is bij het in/uit solderfen iets fout gegaan. Extreem lang doorstarten, maar de auto sloeg niet aan. "Was nog nooit eerder gebeurt". Kreeg de VW bus van de baas mee en de auto zou gerepareerd worden bij de Volvo dealer in de buurt (nieuwe CPU). Maandag contact opgenomen met de betreffende Volvo dealer of ze beide sleutels ook nodig hadden ivm het programmeren van de nieuwe CPU. Mijn volvo was daar nog niet gearriveerd, maar de reservesleutel hadden ze niet nodig. Zelf hadden ze niet zon hoge pet op van Tunex, want er kwamen regelmatig(!) van dit soort gevallen voorbij.
Woensdag werd mijn auto gebracht en omgeruild met de VW bus. Auto had een bak vermogen meer, maar dat hij nu zo lekker reed, nee niet echt. Beneden de 2500 rpm kon ik geen vol gas geven, het koppel was veel te hoog, je moest of terugschakelen, of met beleid het gaspedaal indrukken. Uiteindelijk heb ik hier mee leren leven, maar Tunex was 1x en nooit weer.

Mijn huidige XC70 heb ik laten tunen bij Fasttech in Haaksbergen, daar werd mij gevraagd wat ik wilde en hoe ik de auto gebruik. Op basis daarvan werd de tuning uitgevoerd. Een volgende auto zal ik daar ook laten tunen.

Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat de ervaring met Tunex 8 jaar oud is en die met Fasttech 4 jaar. Intussen kan er natuurlijk een boel veranderen.
Plaats reactie