Stevige vloer containerunits

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Stevige vloer containerunits

Bericht door stekkestim »

Ik zou in 3 tijdelijke (een paar jaar) containerunits (oud klaslokaal) een stevigere vloer willen leggen waar ik een portaalfrees van een 3000kg op kan zetten.
Mijn voorkeur ging uit naar een betonvloer dmv betonvloer staalplaten. (Soort speciaal profiel golfplaat waar dan beton op gestort kan worden.) Ik viel echter achterover van de prijs van de platen. Als ik dan nog de prijs van betonijzer, beton en polieren moet tellen kom ik op een vrij fors bedrag. Daarnaast zou elke unit 4000kg zwaarder worden. (een vloer van 13cm)
Als 2de optie zat ik te denken aan poutrellen en daar een 38mm dikke spaanplaat op vastschroeven. Mijn idee ging uit naar IPE 100 (of 120) HOH 600mm overbrugging van 3m (totale benodigde lengte +/- 81m)
Zou dit stevig genoeg zijn om de machine op te zetten? zonder al te veel vibratie/vering van de vloer. (oppervlakte 2,7x4,9m met 8 stelvoeten)

Of zijn er hier misschien (ervarings)deskundigen die er meer kaas van gegeten hebben?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door hrscharft »

Ik weet niet of het mogelijk is in verband met de tijdelijke aard van het geheel maar kun je niet een paar paaltjes de grond in slaan en daar een vloer op schroeven waar je je portaal weer op zet?
Op die manier zou je een vloer kunnen maken die niet in contact is met de vloer van je containers.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door Damocles »

Misschien Stelcon platen? (Prefab betonplaten) Die zijn nadien weer bruikbaar aangezien ze enigzins transporteerbaar zijn en ook al glad (of semi-glad) afgewerkt.

Als je die beton zelf stort en niet poliert dan is de prijs niet zo heel duur. Als je die gewoon gelijk trekt met een (tril)spaan dan is die ook best glad al.
Gezien de prijs van staal zal je met poutrellen niet goedkoper uitkomen denk ik. Ivm trillingen en bijhorend geluid zou ik wel voor een massieve betonnen oplossing kiezen.
Anders krijg je volgens mij een mooie klankkast in die container.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door Tonybryden »

Stelcon platen lijkt mij een goede oplossing.
Niet te duur , en na gebruik goed te verplaatsen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door hrscharft »

Stelcon ook een mooie optie idd.
Ik zou dan alleen de units OP de stelcon platen zetten en de machine door de vloer heen ook op diezelfde platen. Dan heb je niet al dat gewicht in je units liggen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door stekkestim »

De machine op paaltjes zetten weet ik niet of dit zo stevig gaat zijn. De ondergrond waar de units op staan heeft een hellingsgraad de paaltjes zouden een lengte tussen de 30 en 70cm moeten hebben dat lijkt mij al niet stabiel meer.

Stelcon is ook geen optie. Units staan al op hun plaats (met (lichtere) machines in en er wordt productie in gedraaid) zomaar even verplaatsen is al helemaal geen opzie aangezien er nu al een telescoopkraan nodig was.
Stelcon platen binnen plaatsen zie ik ook niet hoe dit gaat werken? Dan blijven het toch zwevende stukken beton, en moeten er nog poutrellen onder?

Ik heb zo goed al alle prijzen binnen, enkel nog die van de poutrellen maar als referentie heb ik prijzen gebruikt die ik onlangs voor een stuk poutrel heb gekregen.
Hier op gebaseerd zou beton een factor 2 duurder zijn. (met de staalplaat en gepolierd) Polieren zou ik laten doen omwille van schoonmaak gemak, en verkoopbaarheid later.

Voordeel van poutrellen tov beton is dat ik de units stuk voor stuk kan doen, en er geen machines uit moeten. Dat is net een nadeel bij beton, hiervoor moet alles er uit, en een ander tijdelijk onderkomen krijgen.

Ik zit niet verlegen om 100 euro meer uit te geven aan iets stevigers, maar een factor 2 doe ik liever niet en steek ik dat geld in de machine.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door skillalot »

in plaats van te vlinderen zou je de vloer ook naderhand met een egalisatiemortel kunnen afwerken, dan is het ook mooi glad en makkelijk schoon te maken.
Voor wat betreft gewicht, ik weet niet of schuimbeton geschikt zou kunnen zijn? Dat is een heel stuk lichter, ik weet alleen niet of dat sterk genoeg is, maar dat zou je even ergens na kunnen vragen.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door mark3 »

is het niet makkelijker om alleen de plaatsen van de poot te verstevigen met een plaat hout?
Het is 375 kg per poot, verdeelt over een vrij groot oppervlak. Ik zou me de moeite en het geld van een betonvloer besparen in een tijdelijke ruimte. Schijfjes hout eronder leggen van rond 600mm ,30mm dik, ben je met een plaat klaar.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door Sven »

Even terug naar het begin.

Je wilt die drie units gebruiken om een 3 ton zware cnc onder te brengen. Klopt?
En de vloer die daar in ligt is waarschijnlijk te licht.

Ik heb het sterke vermoeden dat als je de vloer gaat verzwaren dat een en ander gaat verzakken en daarmee de zuiverheid van de cnc verminderd.

Het idee van het funderen onder de voeten van de machine lijkt me dan de meeste kans van slagen hebben.
Kan je ter plekke van de voeten van de machine geen schroefpalen door de vloer laten indraaien?

Dan ben je nog steeds niet zeker dat er niets gaat verzakken maar dan doet het tenminste niets met de rest van de behuizing.

Dit lijkt ook binnen te kunnen, weet niet of ze zwaar genoeg zijn:
https://www.schroeffundering.nl/blokhut ... s/#bwg3/28
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door stekkestim »

Misschien nog enkele kanttekeningen.
De freesmachine (die komt) is niet de enige machine maar wel de grootste/zwaarste. Alsook opslag voor plaatmateriaal.

Wat mij nu het meest stoort aan de vloer is dat hij hol ligt en enorm veert. In het midden hangt hij wel 2cm door per unit zonder gewicht op. (Units zijn 20jaar oud, dit is nog de originele vloer)
De basis van de units zijn langs de lange zijde 2 6m lange gewalste U-profielen van 200mm met een ondersteuning in het midden (stabilisé 40cm dik 60cm diameter) . Hierin zitten 2 geplooide staalprofielen. Met daar tussen enkele houten balkjes. Hierop liggen dan 2 spaanplaten van 18mm los op elkaar, de bovenste met een linoleumlaag.

Een klankkast is het nu in iedergeval niet, ook zit er tussen de houten balkjes glaswol dat ik kan recupereren.

Schuimbeton heb ik nog niet bekeken, zal ik eens doen.
Gaten door de vloer voor een aparte fundering voor de machine doe ik liever niet omwille van verkoopbaarheid later. Wie gaat er containerunits kopen met gaten in de vloer?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door Sven »

Volgens mij is de waarde van gebruikte units niet zo groot, ik zie ze vaak gratis af te halen.
Als dat voor deze units ook het geval is dan maken die gaatjes in de vloer ook niet uit...

Enneh, van beton op de vloer worden ze ook niet meer waard.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door stekkestim »

Dergelijke units hebben toch nog een redelijk hoge waarde, meer dan velen hier spenderen aan een CNC machine.
Als ik momenteel kijk op 2dehands, zie ik ze toch voor gemiddeld 2000 euro per unit gaan. Bij mij zit er in elke unit ook nog eens een airco, zo heb ik het tijdens de geweldige hitte van een paar weken geleden een aangename 20 graden kan houden. Binnen zien ze er nog goed uit, enkel buiten kunnen ze een laagje verf gebruiken.

Al bij al toch nog een te mooi bedrag om zomaar gaten in te gaan boren.

Dat beton in de vloer hangt er volgens mij maar net af aan wie je ze verkoopt en wat er mee gedaan zal worden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door Kjelt »

stekkestim schreef: 18 sep 2018 10:28 Wat mij nu het meest stoort aan de vloer is dat hij hol ligt en enorm veert. In het midden hangt hij wel 2cm door per unit zonder gewicht op.
Ik ben geen bouwkundige maar ik zou zeggen dat als de ondergrond niet voldoende solide gefundeerd is en dus kan meegeven bij zo'n grote puntbelasting, die interne betonplaat meteen gaat scheuren. Voor je begint laat een bouwtechnische berekening uitvoeren met die belasting.
Staat de container op je eigen grond dan zou ik serieus overwegen om een fatsoenlijke fundering en betonplaat/vloer te storten, als je zelf graaft dan vallen de kosten best mee en kun je nadat de container weg is alsnog gebruiken voor een schuur/garage of permanentere bebouwing.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stevige vloer containerunits

Bericht door stekkestim »

De huidige vloer is zwevend, rust enkel op de buitenkader van de container unit. De buiten kader heeft geen probleem met doorhangen, het is de houten vloer die doorhangt (met gebrek aan voldoende stevige dwarsbalken).
Dit was ook een reden dat ik in het begin opteerde voor een staalplaat betonvloer. Deze kan vanwege het profiel zonder problemen een overspanning hebben van 3meter. Maar door de factor 2 in prijs zou ik eerder voor poutrellen kiezen.

De units zelf staan op voldoende stabiele fundering. hier zie ik geen problemen ontstaan.
Plaats reactie