Aluminium mal polijsten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door seense »

Bedankt, maar ik wil juist over van Renshape naar aluminium omdat de laatste vele malen stijver is. Dank allen voor het meedenken. Ik zal nog eens oefenen op het polijsten en een stukje 6082 proberen. Als dat allebei ook geen succes is zal ik eens gaan informeren naar tooling plate. De resultaten zal ik hier posten.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door assink »

Hier op het forum staat ook toolingplate te koop, niet zo heel gek duur.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=16228

Misschien kom je uit met deze afmetingen?
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door marten optimum »

ik heb wel aluminium gepolijst met unipol. ook het proberen waard.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, aluminium polijsten duurt natuurlijk langer dan Renshape, of niet, want Renshape krijg je nooit zo strak als aluminium, dus dat wordt nooit wat. :lol:
Ik heb diverse malen delen van matrijzen tbv. lensjes gepolijst, dat is wel een klus, en vereist natuurlijk een heel secure aanpak.

Eerlijk gezegd weet ik niet eens of het uiteindelijk veel uitmaakt welk soort aluminium je gebruikt, maar net als met vijlen van aluminium, zodra je vijl volloopt, gaan die spaantjes vreten in je werkstuk, datzelfde kan met polijsten ook gebeuren als je niet voldoende zorgt voor een vorm van smering en schoonhouden.
Ik pak meestal waterproof schuurpapier, 800, 1200 onder de kraan en dan ga ik over op polijstpasta 4mu, 1 mu met voldoende olie. Een grote lamp en een loep. En heel veel geduld. Als je poetsschijf niet schoon is, of te hard, maak je alleen maar krassen.
Zelf gebruik ik nooit een poetsschijf of zo, gewoon een stukje flanel. Weggooi brillendoekjes heb ik ook wel eens gebruikt. Maar je moet natuurlijk heel erg oppassen dat je poetsdoek geen krassen maakt.
Een spuitbus remmen reiniger is ideaal om de boel schoon te maken heb ik gemerkt, altijd schoon.
abs02 schreef: 21 sep 2018 11:04 Wij gebruikten altijd 6082 voor matrijzen (vacuumvorm) is ook nog heel goed corrosie bestendig.
Toolingplate (5083) staat in mijn tabel dat het zachter is dan 6060 Hugo !!
Zo ver had ik niet gekeken. :oops: Misschien toch eens uitproberen of dat nog beter gaat, ik zie dat dat 51St is, dat heb ik inderdaad ook al eens heel mooi gepoetst. Kan natuurlijk ook de legering zijn die er uiteindelijk voor zorgt dat de polijst kwaliteit beter is.
Bij toolingplate wordt vermeld 'excellente polijstkwaliteit', maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere soorten aluminium niet mooi te polijsten zijn.

@Abs, vraagje zomaar ter leering: heeft het nut om vacuumvorm matrijzen hoogglans te polijsten, ik heb altijd het idee dat je dat niet echt terug ziet of tekent dat net zo erg als bij spuitgieten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door FSSF »

Hangt sterk af van het soort product wat je er mee maakt. De mal tekent zich ook behoorlijk af in het product, bij niet doorzichtige producten van +2mm dikte heb je nergens last van, als de achterzijde niet de zichtzijde is in ieder geval. De gladheid van het oppervlak van de mal is vaak belangrijker dan de glans van het oppervlak. Wanneer je meerdere producten wilt vacuümvormen kom je ook niet weg met de zachtere soorten tooling block, de details van de mal zakken dan weg als pudding :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat dat "Ureol" vergelijkbaar is met Renshape en OboModulan..als je eens wilt testen.. stuur Alex.Hobby eens een PM.. hij heeft een prototyping bedrijfje.. en kan je waarschijnlijk wel op weg helpen met reststukken.. ik heb er in het verleden ook wel eens een paar emmers gekocht .. prijs?.. in de categorie "Gènâg voâh wènâg".. ik gebruik het zelf ook voor proto-prototypes van horlogekasten.. gewoon om te kijken of alles goed uit komt.. met name voor "one-off" horloges.. dat je kan checken of alle gaten op de juiste plekken zitten

Afbeelding

bij dit horloge bijvoorbeeld.. zaten er 2 "pushers" in de kast om de datum en maand gelijk te zetten.. die gaten daarvoor.. daarvan wil je wel weten of ze op de goede plek zitten voor je er een peperduur stuk titanium aan opoffert.. :lol:

't materiaal kan een stootje hebben gelukkig..

Afbeelding

en dit is dan het resultaat in Titanium..
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door seense »

Om hier even op terug te komen; 6082 geprobeerd en had hetzelfde resultaat. Vorige week een blok gegoten 5083 (SALPLAN 5000) binnen gekregen en zojuist wat testjes uitgevoerd.

Precies dezelfde belletjes zichtbaar na het polijsten zoals ik gewend was. Dat kan niet kloppen dacht ik. Daarna kwam ik bij het volgende filmpje uit:



Kennelijk ging ik tijdens het polijsten zoals ik gewend was over de vloeigrens heen door teveel druk/warmte. Hierna een klein stukje opgeschuurd vanaf korrel 600 tot 2500 met een stuk minder druk en daarna een paar keer met de hand gepolijst ook weer met weinig druk en niet te snel met een heel strak resultaat tot gevolg. :mrgreen: :roll: Op deze manier zal ik ook nog even de 6060 bewerken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door DaBit »

Wat je ook eens kunt proberen is elektrolytisch polijsten in een natriumcarbonaat- of fosforzuur-bad. De materiaalafname is heel klein; schuurkrassen van korrel 1000 werk je er niet mee weg (of tenminste niet makkelijk), het resultaat is letterlijk als een spiegel en je word er niet zo moe van.

Als je even google gebruikt struikel je over 1000 links die het allemaal beter uitleggen dan ik in een paar zinnen kan.

[edit]
Ik gebruik dit spul: https://www.electronic-thingks.de/de/pr ... enzen.html
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door seense »

Bedankt, dat is wel iets waar ik in zou moeten "duiken". :roll: Die polijst toevoeging mix je met water of voeg je dat toe aan je anodiseer badje?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door DaBit »

Dat gaat gewoon in demiwater, en de pot met de oplossing op een verwarmingsplaat om het op te stoken tot 80 graden. Die bewerking staat dus helemaal los van het anodiseren.

Ze hebben een appnote: https://www.electronic-thingks.de/attac ... M-8_de.pdf
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium mal polijsten

Bericht door seense »

Geweldig, voor de kleine mallen ga ik dit zeker proberen. Als t goed werkt ook voor grote mallen. Weet jij of zo'n bad goed werkt met AlMg4.5 (5083). En wat betreft benodigde stroomsterkte; die is afhankelijk van het oppervlak van het voorwerp of doorsnede of iets dergelijks? Voor de grotere matrijzen zou ik wel een flinke stroomsterkte nodig hebben ben ik bang.
Plaats reactie