Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door ErwinL »

Heey,

Een interesse van mij loopt uit de hand, zover dat ik binnenkort hoop een klein bedrijfje erin te starten. Momenteel ben ik aan het denken over het maken van machines die niet specifiek CNC gestuurd zijn om wat routine werk gedeeltelijk te automatiseren. Zoals een machine die zakken opent, vult en dicht sealt en het maken van een budget lint- of peddel menger van een grote oude gasfles.

Ik heb hier wel enkele mooie niet-CNC machines van leden voorbij zien komen, maar ik denk dat niet dat het de bedoeling is hier vragen te stellen over ontwerpen etc. Ben zelf nog niet heel technisch en lees en leer er graag meer over voor ik zelf iets ga proberen.
Kent iemand hier geschikte fora voor? Ik kan namelijk niet echt iets vinden. De meeste fora zijn specifieker dan algemene machinebouw.

Of is er mogelijk zelfs meer interesse hier in dit soort machines, bv als hulp apparatuur voor CNC machines, dat een nieuw subforum een goede toevoeging kan zijn?

Met vriendelijke groet,
Erwin
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door benkr »

Erwin,

Kom maar op met je ideeën, ik vind het best wel tam de laatste tijd met nieuwe ideeën dus wat mij betreft graag, dat brengt wat leven in de brouwerij.
Bedenk wel dat je bergen commentaar krijgt waar je helemaal niets aan hebt, geen antwoord krijgt op de vragen die echt belangrijk voor je zijn en er meer dingen anders moeten dan jij nu kunt verzinnen, maar als je daar tegen kunt dan krijgen we denk ik wel een levendige discussie en daar gaat het wat mij betreft om.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door willy wonka »

Ben zelf nog niet heel technisch en lees en leer er graag meer over voor ik zelf iets ga proberen.
Als je hierin een bedrijf wil starten (zoals je zelf aangeeft) zou je er toch wat energie in moeten stoppen. En dat komt niet met hap klare brokken via een forum...
Zijn er bedrijven die hetzelfde of iets soortgelijks doen? Wat gebruiken hun voor apparatuur en op welke markt wordt er gericht? Zomaar een aantal vragen. Ga eerst eens in kaart brengen wat je wil (en je potentiele klanten).
Zoek dan de informatie bij elkaar en vergaar de kennis.
Komt nu een beetje over van "ik wil iets, maar ik weet zo goed als niets". Niet rot bedoeld trouwens.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door skillalot »

ErwinL schreef: 13 okt 2018 17:43 hoop een klein bedrijfje erin te starten. Momenteel ben ik aan het denken over het maken van machines ...
...Ben zelf nog niet heel technisch
Als je niet heel technisch bent weet ik niet of gelijk een bedrijf starten in de machinebouw een heel goed plan is...

Dat gezegd hebbende, ik vind machinebouw gewoon heel leuk, of dat nu een cnc machine is of niet, en ik vind het bouwen van een machine leuker dan het werken ermee.
Wat mij betreft mag dat gewoon hier, en als je het niet goed kunt plaatsen kan het altijd in de praathoek ofzo.

Ik ben benieuwd wat je precies wilt gaan maken, en zodra je wat concretere vragen hebt zie ik ze wel voorbij komen hier.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door ErwinL »

Ho, excuses. Ik zie net dat ik het nogal vaag heb geformuleerd.
De machines die ik in gedachten heb zijn voor eigen gebruik, de interesse die ik bedoel heeft niet direct met CNC of ander machine werk te maken. Mijn eigen bedrijfsidee kan ik eerst beter niet teveel over vertellen denk ik, maar bevat in het begin zonder machines veel fysiek en repeterend werk, waaronder mengen en zakken vullen.

Voor het mengen worden door anderen wel eens lintmengers voor gebruikt, maar deze zijn vaak te klein/groot of moeilijk te vinden of erg duur. Vooral wanneer ze vaak voor de voedingsindustrie en volledig uit RVS zijn ontworpen. Hierdoor denk ik dat voor minder geld een geschikte lintmenger best zelf te maken moet zijn.
Een machine die in lopende band of carrousel vorm plastic zakken vult en sealt gaat ingewikkelder worden, met vacuümtechniek, evt luchtcilinders ed.

Het echte bouwen gaat waarschijnlijk nog wel even duren, daarom vroeg ik mij af of er andere fora zijn waar ook andere machinebouw plaatsvind, zodat ik daar ook kan meelezen en mogelijk andere technische kanten kan leren die bij CNC machines vaak niet aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1749
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door Kars-cnc »

fysiek en repeterend werk, waaronder mengen en zakken vullen
Ha..., niet lullen maar zakken vullen dus! Dat lijkt mij alvast een goed beginpunt als je voor jezelf wil beginnen 8)
Je hebt je doelgroep al wel een beetje voor ogen als ik het zo hoor, dat is ook alvast een heel belangrijke factor. Verder is het inderdaad vooral contacten leggen en praten met je doelgroep, zoals hierboven ook genoemd.

Als ander forums zou je b.v. eens op http://bbs.homeshopmachinist.net kunnen kijken, dat is breder dan CNC maar wel gericht op de hobbyist.
Het forum http://www.verspanersforum.nl/forum/ is meer voor de professionele verspaner, maar ze zijn daar niet erg actief.

Als je het liefst in het Nederlands praat is er volgens mij niets op machine/werktuigbouw gebied behalve dit forum. Maar ik laat me graag corrigeren...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 13 okt 2018 19:46
ErwinL schreef: 13 okt 2018 17:43 hoop een klein bedrijfje erin te starten. Momenteel ben ik aan het denken over het maken van machines ...
...Ben zelf nog niet heel technisch
Als je niet heel technisch bent weet ik niet of gelijk een bedrijf starten in de machinebouw een heel goed plan is...

Dat gezegd hebbende, ik vind machinebouw gewoon heel leuk, of dat nu een cnc machine is of niet, en ik vind het bouwen van een machine leuker dan het werken ermee.
Wat mij betreft mag dat gewoon hier, en als je het niet goed kunt plaatsen kan het altijd in de praathoek ofzo.

Ik ben benieuwd wat je precies wilt gaan maken, en zodra je wat concretere vragen hebt zie ik ze wel voorbij komen hier.
Zo herkenbaar. Zet inderdaad maar een wat foto's online, ik hou hier wel van
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door Sven »

Ik praat ook graag mee, ik maak al sinds eind jaren 90 houtje touwtje productiemachines voor eigen gebruik en heb daarin al vaak fijne hulp gehad op dit forum. Dus kom maar op ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door ErwinL »

De NHL kom ik vandaan, daar zul je mij niet snel weer zien...

Zodra ik kan beginnen met het bouwen van genoemde machines of wat concretere vragen heb over onderdelen hiervan zal ik een topic aanmaken!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Forum voor machinebouw, niet specifiek CNC

Bericht door ruudpg »

Machines voor het openen, sluiten, vullen, afwegen, etc van alle mogelijke maten en materialen zakken zijn er al echt heeeeel veel, dus pas op dat je het wiel niet opnieuw gaat proberen uit te vinden, ook 2e hands zijn deze machines te koop, maar er gaat natuurlijk niets boven het plezier van zelf ontwikkelen (naar mijn idee), let wel dat dit waarschijnlijk duurder uit valt dan kopen, zeker bij gebruikt kopen!
Plaats reactie