Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ger »

STL bestandje kan je gewoon importeren in de meeste cam software hoor ;-) grootte en plaats aangeven en je kan je toolpad genereren ;-)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door FSSF »

Deze week ook eens aan t prutsen geweest met het frezen van stl bestandjes:) (verdomd moeilijk te fotograveren dat alu waar licht op schijnt :lol: )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door michel pet »

ziet er leuk uit zou hem nog iets fijner zetten wordt het nog glader.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door FSSF »

Aan wat voor waardes zou ik moeten denken? Alle drie de stukjes zijn afgewerkt met een 2mm (diameter) bolkop freesje, kleiner heb ik niet. De katje van hout (mdf) heb ik geloof ik gedaan met een stepover van 0,4 en een resolutie van 0,1. Het katje uit aluminium heb ik gedaan met een stepover van 0,1 en een resolutie (standaard) van 0,2. De specs van het doodskoppie weet ik niet meer precies, vanwege het formaat en dus de benodigde tijd heb ik die maar gelaten voor wat het was, appartementje he :lol:

Heeft het zin om de stepover/resolutie verder omlaag te halen? Of zou ik eens een ander soort freesje moeten proberen.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door michel pet »

je moet het zoeken in de stepover.
je kan eerst grof met een 4mm frees voor bewerken tot o.3mm en dan met een 2mm met een kleinere stepover na bewerken.
zo heb ik deze bal ook gemaakt en is spiegel glad.

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ger »

Ik heb voor mijn reliëf precies hetzelfde gebruikt , 2mm radiusfreesje ( radius dus 1 mm :P ) en stepover van 0,2 mm.
Wat ik wel heb gebruikt is 3D Offset voor het frezen (artcam) , misschien is dat het verschil ?
Ik frees eerst gewoon voor met een grotere frees ( 6mm) ( raster in X) en dan met radiusfreesje 3D offset.
Het komt er dan knetter strak uit te zien, je ziet vrijwel geen sporen van het frezen.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door FSSF »

Daar is die magische dansende frees weer :mrgreen:

Ik heb met een 4mm frees beide stukjes voorgefreesd, vervolgens zelfs nog een 3mm bolkop paadje erover heen en als laatste de 2mm bolkop.
Wat versta jij onder een kleine stepover i.c.m. de 2mm frees? Onder de 0,1 gaan zitten dus begrijp ik.
Binnenkort eens proberen.

Edit: Of nog even doorzoeken naar de oorzaak. Ik gebruik CamBam plus 0.9

Instellingen...

Voor een leesbaar formaat zie link: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LALMOHGM.jpg

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 28 feb 2013 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door michel pet »

ik meen dat ik de bal op 0,18 heb gefreest de laaste gang.
was een eerste test met deskproto hoe fijner hoe mooier
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Het werkstuk van oudste zoon (3 jaar) begint ergens op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn we al maaaaanden zoet mee. Aandachtsspanne van een driejarige is niet zo lang, en het gereedschap wat-ie mag gebruiken is, euh, 'nogal bot', en zelfs al was het wel scherp dan moet je nog een kwartier per schroefje indraaien tellen. Schots en scheef is het ook, want zelfs met wat sturing van pa gaat er niks recht en haaks. Boeit allemaal niks, want een mooi stuk speelgoed was het doel niet. Meneertje begint maandag alweer te vragen wanneer we weer in de schuur kunnen werken, en de 'graafmachine' word vol trots aan iedereen getoond die in de buurt komt. En dat was wel het doel.

De relatie met CNC? Euh, ik heb de wieltjes een keer stiekum 's avonds op de freesbank gemaakt bij gebrek aan een gatenboor die groot genoeg is, verder niks eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door AnkoD »

Binnenkort DXF verkrijgbaar? :lol:
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door frank »

Ik heb mijn zoon nooit zover gekregen :cry:
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door leopard »

Met dit project kan je hem nog jaren zoet houden.

Er is nog genoeg ruimte om het één en ander in te bouwen:
electrische aandrijving (uiteraard 4x4) op de wielen,
radiografische besturing
aandrijving op de graafarm (uiteraard electrisch/hydrolisch)
GPS om te zien waar ie is............... :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Damic »

Vergeet niet dat hij nog maar 3j is en veel hulp is altijd welkom :) en zolang hij er achter vraagt zou ik het maar koesteren en op je tanden bijten.
Laatst gewijzigd door Damic op 04 mar 2013 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Dat-ie het zo lang volhoud verbaast mij ook. Toen-ie aankwam met 'kom pappa, wij gaan een graafmachine maken' dacht ik dat-ie het na een paar keer wel beu zou wezen, maar toch niet blijkbaar. Nouja, in het verleden behaalde resultaten zijn nog geen garantie voor de toekomst in ieder geval.

Was wel zielig, meneer sloopte het baby, euh pardon, 'kinderzaagje' (is toch niet voor beebies, pappa!). Groot kinderleed, en 5 minuten later stond-ie met z'n spaarpot naast me want hij had zelf centjes om een nieuwe te kopen. De lieverd. Maar meteen gedaan, moeders het jong naar binnen laten lokken zodat ik stiekum het zaagblad kon wisselen voor eentje waar vakkundig de tandjes van verwijderd zijn, en de pret ging weer verder.

Heel veel meer zal er niet aan de graafmachine gebeuren denk ik trouwens; hij ziet al te lang hetzelfde ding. Eens kijken of ik ergens handschoentjes in kinderhandjesmaat kan vinden, oude kleren aan, berg plastic op de grond, en een kwak verf erover kliederen. Dat vind-ie ook wel leuk.

D'r staat buiten nog een roestige gekregen skelter. Ik denk dat we die maar eens op gaan lappen. Dan is die wel klaar tegen de tijd dat-ie 8 is :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie