Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1401
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Erik »

Hier dan de aftrap. Ik heb al veel werkstukjes gemaakt, maar bijna niets staat op foto. Hier een paar die ik zo snel kon vinden op de HD;

Printje voor een klant.

1836

1835

Het eindresultaat is een educatief spel in een museum te zien op de volgende 2 foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Meisje 1 drukt op bord1 1 van de 10 plaatjes in. Meisje 2 drukt op bord2 op het corresponderende tekstje. De signalen gaan naar mijn printje en een aangekoppelde plc die weer een solid-state harde schijf start. Op het schoolbord verschijnt de leraar die zegt of je het goed of fout hebt gedaan. De leraar is opgenomen in 10 verschillende versies zodat het niet te snel gaat vervelen. Het collega-bedrijf heeft de leraar heel erg grappig opgenomen.

2x onderdeeltjes voor RC-auto's;

1834

1833

Een y-as voor een mislukte cnc-machine;

94

93

Voedingsprint voor cnc-machine;

63
Gr.

Erik
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jensorie »

nou ik ook dan maar :P

1e keer etsen ging al redelijk: (niet voor herhaling vatbaar, ik laat de volgende keer wel een pcb frezen of door iemand anders etsen :P)
Afbeelding

moodlight via RS232
Afbeelding

camera omgebouwd om in USB modes te kunnen fotograferen
Afbeelding

Afbeelding

Triac controller voor feestverlichting (incl disco modes :lol: )
Afbeelding

iets te grote robot:
Afbeelding


niet echt cnc related, maar dat komt ooit nog wel hoop ik :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Mcgyver »

Nou ik ook effe dan..

Heb van het weekend even een houdertje gefreesd uit zilverstaal voor mn steekbeitel plaatjes die ik nog had liggen maar nog geen houder..
Ook netjes aan beide zijden een schuin kantje gefreesd zodat de puntjes netjes gecentreerd worden in de houder..

Het steekbeiteltje kan in deze vorm to 31 mm rond afsteken... niet echt groot maar mn draaibankje is ook niet echt groot.... Met deze houder kan ik ook "grooven" of tewel dat ik ook zijdelings kan verspanen..

1838

1839

1840
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Damocles »

Mooi die afsteekbeitel!
Ik vraag me al een tijdje af of het niet mogelijk zou zijn zo iets te maken met een ijzerzaagje die je dan tegen je werkstuk houd. Het grote nadeel welk ik zie is dat je dan wel veel fijnere spaantjes krijgt die misschien makkelijker vast gaan komen te zitten in geleidingen en zo. Waarschijnlijk zal er wel (die) reden zijn waardoor ik dat principe nog nooit gezien heb.

Mijn draaibankJE is bijna operationeel, is toch iets om ooit eens uit te proberen ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die Steekbeitel is mooi!..

ik heb zelf eens een binnensteekbeitel gemaakt, voor het uitdraaien van een speciaal gereedschap voor mijn motor.
Voor de revisie van mijn Ducati had ik een trekker nodig om het primaire tandwiel van de krukas af te halen.

dit gereedschap is een soort "klok" die over het tandwiel valt, waarna je met een schroefspil het tandwiel kan lostrekken van zijn Conus.

de Binnensteekbeitels die ik op mijn werk had waren allemaal te klein, dus Zelf maken was het devies..
Eerst een stuk gereedschapstaal afgedraaid tot ik een "pen" met een "Flens had, waarna ik het overtollige materiaal met de freesbank heb verwijderd.
voor't mooie had ik er een Iscar Stickertje op geplakt,van het doosje waar het wisselplaatje uitkwam.

Toen we een keer een Iscar vertegenwoordiger in de Gereedshapmakerij over de vloer hadden,was zijn reactie: "Huh?.. dat model hebben we helemaal niet in ons assortiment.. hoe komen jullie daaraan?.. "
Eh.. ja.. hallo.. we zijn gereedschapmakers toch?...

Ik zal morgen even in mijn gereedschapkist kijken en een fotootje schieten..

@ Damocles:
een ijzerzaag heeft geen vrijloop, en je spaantjes kunnen niet weg uit de tandjes..
Bij diverse gereedschapshandelaars kun je wel steekbeitel toolbit kopen.
Op mijn draaibank had ik een beitel-wisselhouder gemaakt, met schuitjes met zwaluwstaart.
één van deze schuitjes had een groef aan de zijkant waar zo't toolbitje ingeschoven kon worden, met een boutje kon je het toolbitje dan klemmen.
als 't bitje bot was, kon je em slijpen, en een pietsie verder naar voren schuiven, tevens kon je op deze manier de uitsteeklengte makkelijk afstellen op de door te steken diameter, zodat ie nooit verder uitstak dan nodig.. zo heb je altijd maximale stabiliteit..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jensorie »

Damocles schreef:Mooi die afsteekbeitel!
Ik vraag me al een tijdje af of het niet mogelijk zou zijn zo iets te maken met een ijzerzaagje die je dan tegen je werkstuk houd. Het grote nadeel welk ik zie is dat je dan wel veel fijnere spaantjes krijgt die misschien makkelijker vast gaan komen te zitten in geleidingen en zo. Waarschijnlijk zal er wel (die) reden zijn waardoor ik dat principe nog nooit gezien heb.

Mijn draaibankJE is bijna operationeel, is toch iets om ooit eens uit te proberen ;-).
ik werd moe van het zagen van een as, heb dat toen ook geprobeert, maar ik schoot er geen hol mee op :(
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Damocles »

Arie Kabaalstra schreef:Die Steekbeitel is mooi!..

@ Damocles:
een ijzerzaag heeft geen vrijloop, en je spaantjes kunnen niet weg uit de tandjes..
Arrrgghh, ik wist dat er een simpele verklaring voor moest zijn. Inderdaad, logisch ja! Ik dacht das toch gewoon het principe van een lintzaag omdraaien. Alleen worden de spaantjes bij een lintzaag natuurlijk door het zaaglint zelf afgevoerd...
Dit forum heeft mezelf weer een geweldig grote ontgoocheling bespaard... 8)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Graag gedaan.. :mrgreen:

wat wel kan, maar da's een beetje omslachtig, van het blad van een beugelzaag ( en dan bedoel ik die industrieële jongens ) een toolbit maken.. veelal zijn die bladen van HSS, en alleen aan de tanden gehard.
als je de tanden net wegslijpt zit er vaak nog voldoende hard staal op het blad om te kunnen steken, je zult er alleen zelf een vrijloop aan moeten slijpen.. naar onderen toe moet het blad iets taps zijn, om te voorkomen dat ie vastloopt in de snede (om die reden moet je de snijkant van een steek-toolbit ook niet te laag slijpen..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Mcgyver »

Arie Kabaalstra schreef:
Die Steekbeitel is mooi!..
Damocles schreef:
Mooi die afsteekbeitel!
:P Thanks voor de lovende woorden!! hihi :mrgreen: ben wel benieuwd naar die binnen steek beitel van Arie...

Heb je daar nou ook een hard metalen steek plaatje in gedaan? of alleen het zilverstaal gehard en geslepen?

Met mijn steekbeteltje heb ik in elk geval wel de puntjes gehard zodat deze niet snel zullen slijten als ik RVS of STaal afsteek... De rest kreeg ik niet warm genoeg om te harden (heb geen vuurvaste stenen en mn gamma brandertje word niet warm genoeg om de gehele massa wit gloeiend te krijgen..)
Maar goed... het geeft wel een leuk kleurtje als je het in olie donderstraald om af te koelen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Witheet stoken hoeft niet eens.. te heet geeft ook weer korrelgroei, en daardoor brosheid.
Maar met "de vlam" krijg je toch al niet al te veel hitte in je staal, dus zou het best eens kunnen dat je em oppervlakte gehard hebt, en dat ie in de kern nog mooi taai is..

Ik heb net nog even in de garage gekeken maar ik heb die beitel blijkbaar bij mijn oude werkgever in de kast achtergelaten.. na het vervaardigen van mijn special-tooltje is diezelfde beitel ook nog ingezet voor andere werkstukjes..

Afbeelding

zo eentje was het , maar dan blank, de houder was gemaakt van 1.2379, een fijnkorrelig Koudwerkstaal
( plaatje even gejat van Iscar..
Ohja.. @ Mcgyver:
Ja.. er zat een wisselplaatje dus.. en... als Kers op de taart.. een inwendig koelkanaal


Anyway.. de "ducatikrukasprimairtandwielverwijderingstrekkermachinetoolapplicationdevice" ( toch ZEKER wel 3 keer woordwaarde :lol: )

Afbeelding

en een close-upje van de holte voor het tandwiel, dat is waar ik die steekbeitel voor gemaakt had.. 't plaatje moest 16 mm diep ( dus naar een 32 mm grotere diameter kunnen komen, en stabiel genoeg zijn voor de radius in de hoeken..

Afbeelding

Later heb ik nog wel meer van die "Specials" gemaakt, wat de denken van een gecombineerde kopse steekbeitel en binnendraaibeitel in één houder...
die was voor het bewerken van een product op een CNC draaibank zonder toolwisselaar, en omdat de steekbeitel iets naar voren en naar binnen stond ten opzichte van de binnendraaibeitel. moest je beginnen met de steekbeitel op Z 5, en de diameter 25 mm groter.. dus het voorbewerken met de steekbeitel kostte even wat hoofdrekenwerk, maar het nadraaien was daardoor meteen goed.. de binnendraaibeitel was gekalibreerd in de machine.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Damocles »

Voor dat harden, ik dacht dat het iets van een 800 - 900°C was afhankelijk van het koolstofpercentage. En als ik het goed voor heb dan is dat nog altijd rood-oranje achtig. http://www.muggyweld.com/color.html Bevestigd ;-).

Maar das natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Het idee van die ijzezaag-beitel kwam uit het feit dat een afsteekbeitel maken voor grote diameters niet zo eenvoudig lijkt. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

klopt, grotere diameters afsteken is en blijft een "kritisch klusje".
met zo'n toolbit houder kun je in elk geval de lengte van je steekbeitel zo kort mogelijk afstellen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Mcgyver »

Ja... bedoelde met wit heet... zo heet als ik het maar kan krijgen met mn gamma brandertje hahah..

De puntjes werden alleen oranje de rest van de houder greeg ik niet warm genoeg om aan de oppervlakte hard te worden.... Maar mijn doel was om de houder mooi zwart te laten worden en het puntje slijtvaster te maken ... en das gelukt hahah

dat ducatikrukasprimairtandwielverwijderingstrekkermachinetoolapplicationdevice ziet er ook kunstig uit hahah :mrgreen: ...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Tieske »

Eigenlijk vind ik alles wat ik maak leuk. Als ik iets maak en 't past of werkt zoals 't bedoeld is vind ik 't al leuk.
Om hier toch iets neer te zetten kies ik voor deze:

486

En deze in hout:

1844
Plaats reactie