Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat probleem heb je vaak met rastertafels met alleen maar gaten erin, zonder schroefdraad.. als je wel schroefdraad hebt.. kun je heel makkelijk neerdrukkers maken.. gewoon een kikker die je tegen een blok laat afsteunen.. zodat je ze naar beneden draait als je ze aandraait..

Op zich, zal dit systeem goed voldoen voor dikke zware werkstukken.. en, als je het ontwerp nog een beetje verfijnt.. kun je het nog veel flexibeler gebruiken..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

Precies, een mooi begin, voor de gemiddelde hobbiest die wat hout en kunstof freest.. met als voordeel heel goedkoop en niet al te hoog en hard bij een foute aanvaring. Dat stukkie waar hij ze gebruikt om te schaven toont redelijk klemkracht. Maar ik zou er geen titanium horloge kassies mee opspannen nee :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Prima methode, ik heb een festool mft tafel voor conventioneel zagen/frezen en heb deze erbij, had niet verwacht dat ik er zoveel plezier aan zou beleven. Ook erg handig voor verlijmen. Ik speel toch met het idee om een budget CNC portaal te maken en had als idee om een dergelijke gaten-plaat als basis te gebruiken. Voor het bewerken van hout/kunststof plaatmateriaal volstaat het prima.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door noteborn »

het oude lips drunen voor de voordstuwers
en het oude lips heerlen voor de boegschroeven (deze bestaat wel nog onder de nieuwe naam smelt heerlen)en ze maken er nog steeds onderdelen voor de boegschroeven.

nu eens niet
made in china
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door jacksat »

Niets met cnc te maken ,maar toch de moeite om te zien
wat deze rus allemaal maakt met zijn( aftandse ) machines.


https://www.youtube.com/channel/UCb9_Bh ... m8Bmrm9x9w
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door marten optimum »

jammer dat hij mijn buurman niet is. Altijd leuk om bij zo'n creatieveling te kijken!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Bjornski1976 »

Dit leek me een handig iets.

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Tenzij je meerdere magneten nodig hebt die exact even groot zijn en haaks zijn voldoen een paar lasmagneetjes ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Het systeem vanaf 0:35 in deze video maakt het mogelijk om staalplaat mooi recht af te snijden zonder kostbare tools. Beetje afgekeken van de gewone handfrees.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat videootje had ik laatst ook al gezien..
Russen schijnen een soort aangeboren doelmatigheid te hebben.. en dit is gewoon een voorbeeldje van zelf een "cirkelzaag voor staal" gemaakt van een slijptol.

Er zijn heel wat videootjes te vinden waar de inventiviteit van Russen uit blijkt, ik heb er laatst een gezien van een rus die een Longboard bouwt, normaliter pers je je lagen hout in een mal, om een hol profiel over de lengte te krijgen.. zo niet deze kerel.. die legde een balkje op een houten plaat, daarop de lagen hout (overmaats) en trok ze met schroeven aan de rand in vorm over het balkje.. hoe makkelijk kan het zijn..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Die inventiviteit krijg jij ook als je maar lang genoeg niet de spullen kunt aanschaffen die je eigenlijk hebben wil maar wel wat anders. In diep donker Italie, Afrika, etc. kunnen ze er ook wat van. In Marokko werd een gebroken bout van de motor gewoon gedupliceerd met slijptol en vijl terwijl er iets verderop iemand auto-plaatwerk aan het lassen was met 4-5mm electrodes en een lastrafo van een kubieke meter. En in Italie doen ze ook niet zo moeilijk met 'onderdeel is niet op voorraad meneer, moeten we bestellen en dat duurt 2 weken', daar is het eveneens 'dit past ongeveer, en na 3 welgemikte meppen met de hamer exact'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Linki »

DaBit schreef: iemand auto-plaatwerk aan het lassen was met 4-5mm electrodes en een lastrafo van een kubieke meter.

Dat is nog luxe, kan ook met minder.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Als je 110VAC hebt wel, anders word het knap vervelend met het vermogensverlies in de 'waterweerstand'.
Word trouwens vaker gebruikt zo'n waterweerstand, maar dan meestal met kopersulfaat. Onder andere in zelfbouw plasmasnijders:

De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door assink »

Oftewel de "scariac" een beun variac :lol:

Plaats reactie