Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Lampje

Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Hallo,

ik ben Martin, 30 jaar en voorral op elektronica gebied vaak bezig met hobby projectjes. Ik heb gezien wat je met een CNC kan doen en ben daardoor erg geïnteresseerd geworden in de CNC zelfbouwprojecten, met name vanwege de kosten. Een machine waarmee ik een printje kan frezen en eventueel zelfs een frontplaat in alu voor de behuizingen van mijn hobby creaties zou ik geweldig vinden. Ik ben alleen op CNC gebied nog volledig groen. Dus is zo'n zelfbouw misschien niet te hoog gegrepen ? Wat is bijv. een goed zelfbouw ontwerp om eenvoudige printen te frezen (eindelijk de etsbak de deur uit) en in plexi en alu te frezen om frontplaatjes te maken ? Waar moet je dan op rekenen qua kosten ? In de Elektuur van Januari stond een compleet frees bouwpakket van Colinbus, de profiler, prijs zo rond de 1700,00
Is dat misschien verstandiger ? (duurt alleen nog héél lang voordat ik dát bedrag voor de hobby vrij heb :( )

Kortom, net binnen en al héél veel vragen, maar als ik een paar goede antwoorden krijg is het voor mij misschien wat eenvoudiger een goede keuze te maken en kan ik de stap nemen om mijn eigen hobby machientje te bouwen.

Bedankt alvast,

Martin
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Erik »

Lampje schreef:Ik ben alleen op CNC gebied nog volledig groen. Dus is zo'n zelfbouw misschien niet te hoog gegrepen ?
Cnc-groen zijn we allemaal ooit geweest. Dit forum is er speciaal voor om los te branden met je vragen.
Lampje schreef:Wat is bijv. een goed zelfbouw ontwerp om eenvoudige printen te frezen (eindelijk de etsbak de deur uit) en in plexi en alu te frezen om frontplaatjes te maken ? Waar moet je dan op rekenen qua kosten ?
Verkijk je niet op de kostprijs van een fatsoenlijke zelfbouwmachine. Ga maar eens rekenen met de prijzen van de diverse sites en vergeet vooral de geniepige kleine onderdeeltjes niet. Low buget kan ook, maar verwacht dan geen perfecte freesresultaten. Frontplaatjes zouden dan wel eens tegen kunnen vallen.
Lampje schreef:In de Elektuur van Januari stond een compleet frees bouwpakket van Colinbus, de profiler, prijs zo rond de 1700,00
Is dat misschien verstandiger ?
Als je de printjes en frontplaatjes als doel beschouwd is die Profiler waarschijnlijk de goede keuze. Heb je goed gereedschap, geduld en vind je het leuk om zelf de cnc-machine in elkaar te knutselen dan bespaar je enkele honderden euro's.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door create »

Lampje,

Welkom op dit forum,

Idd zoals Erik al zei zo zijn de meeste van ons hier begonnen. Kennis 0 gedrevenheid 10. Dus dat maakt niets uit.

Zelf ben ik begonnen met een MDF machine zeer low buget maar de freesresultaten waren daar ook naar!! Je zou kunnen beginnen met een MDF machine en daamee de onderdelen maken voor een alu machine. Het kip en het ei verhaal. Het nadeel is dat het een proces is die wel even gaat duren. tenzij jij zeeeën van tijd hebt die wij niet hebben ;-)

Dus wil je in èèn keer klaar en direct pcb`s frezen zou ik doorsparen. Wil je weer een hobby erbij :P dan zou ik het proberen het is een leuke hobby.

[TIP] hou ebay en markplaats enz in de gaten voor goedkoperen cnc onderdelen.

Create
Lampje

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Waar ik eigenlijk het meest tegenop zie is het mechanische gedeelte in elkaar draaien, daar heb ik 0,0 ervaring mee. Met de aansturing heb ik ook geen ervaring, maar ik heb gezien mijn elektronica achtergrond daar wat meer vertouwen in, dat ik mij dit gedeelte eigen kan maken. Voorral omdat ik heel strak kan solderen, maar niet strak kan zagen :P zou de CNC een uitkomst bieden voor mij. Netjes op de PC ontwerpen en de CNC de vaste hand laten zijn....

Ik denk dat ik dan toch moet gaan sparen voor zoiets als de profiler.... Dat kan wel even duren helaas. Maar als ik alles los ga kopen en maken kom ik waarschijnlijk even duur uit als een dergelijke machine en met wellicht niet zo'n resultaat. Voorlopig maar eens heel goed zoeken en lezen. Zo'n MDF machine, rond welk bedrag kun je zoiets maken en dan toch een leuk resultaat boeken ? Als dit niet extreem veel geld gaat kosten is het misschien wel een mooie leerschool voor me. De vragen: Hoe steekt zoiets praktisch in elkaar? Hoe gaat de aansturing in zijn werk? Waar zitten knelpunten?,krijg ik op die manier wel een fijn praktisch antwoord op.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Erik »

Lampje schreef:Waar ik eigenlijk het meest tegenop zie is het mechanische gedeelte in elkaar draaien, daar heb ik 0,0 ervaring mee. Met de aansturing heb ik ook geen ervaring, maar ik heb gezien mijn elektronica achtergrond daar wat meer vertouwen in, dat ik mij dit gedeelte eigen kan maken.
De gehele mechanica is kant-en-klaar te koop. Alu-profielen op maat, schroefspindels, lagers en lagerblokken etc. Kost een paar centen, maar dan heb je wat. Electronica kan voor jou niet ingewikkeld zijn. Parallele poort op PC, een driverkaart en een voeding zijn alles. Wederom kant-en-klaar te koop, zelf solderen kan natuurlijk ook. Schema's en complete stappenmotor-IC's zijn er genoeg te vinden.
Lampje schreef:Zo'n MDF machine, rond welk bedrag kun je zoiets maken en dan toch een leuk resultaat boeken ? Als dit niet extreem veel geld gaat kosten is het misschien wel een mooie leerschool voor me.
Als je frontplaten wilt gaan frezen is een MDF machine niet de beste keuze. Om je een idee te vormen van de prijzen kijk dan eens op www.leeuwinga.nl. Als ik tussen de regels door lees zou ik maar gaan sparen voor de Profiler.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door create »

http://bouw-tuin.marktplaats.nl/draaiba ... chine.html

is dit niet wat voor je????

wie weet

create
Lampje

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Het is zeker wat voor me, maar gezien mijn budget momenteel ws. niet echt een optie. Als ik zelf bouw dan kan ik steeds een stukje erin steken. Dat is ook een beetje mijn aanzet om zelf te bouwen, steeds sparen voor een gedeelte en dan zo steeds wat extra opbouwen. Wel moet ik dan van te voren weten hoe te beginnen en welke stappen er genomen moeten worden. Heb geen idee wat je voor een MDF machine kwijt bent, maar dat zou een goede leerschool zijn en zo leer ik er ook mee om gaan etc. Een metalen versie is dan mijn volgende streven.....

p.s. In ieder geval wel heel erg bedankt voor de tip !!
Lampje

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Heeft iemand een link voor me naar een bouwplan in duidelijke stappen van een MDF Machine. Ik wil toch eens gaan klooien hiermee namelijk.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Leeuwinga »

CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Lampje

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Leeuwinga schreef:www.cnczone.com
Nou er is véél te vinden daar, met de nadruk op veel. Geen concretere tips ?? Die en die machine is dáár te vinden met bouwbeschrijving en is leuk om mee te beginnen....
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door erikkate »

jgro design wordt erg veel toegepast.

is te vinden op http://www.cnczone.com onder het kopje: woodworking machines -> jgro design
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door create »

Idd Lampje,

er is daar heel veel te vinden, zelf heb ik het jgro model gemaakt. maar als ik mocht kiezen nu om weer een mdf machine te bouwen. Zou ik voor de Joe2006 gaan http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=346 dit omdat het freesbereik aanzienlijk groter word terwijl de machine grote gelijk blijft.

als je gaat beginnen hoog ons dan op de hoogte in zelfbouw en dan hout

succes

Create
Lampje

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door Lampje »

Daar ben ik maar weer eens. Helaas niet met foto's van een geslaagde MDF machine bouw. Ik ben er niet aan begonnen omdat ik welliswaar niet compleet twee linker handen heb, maar wel bang was dat ik toch een paar honderd euro kwijt zou zijn aan de machine en dit jammer vindt om dan alleen printje mee te kunnen frezen.
Ook het feit nog nooit zelf met een dergelijke machine gewerkt te hebben was een struikelblok. Dus ben toch maar gaan sparen voor een kant en klare machine. Helaas het spaarpotje moeten aanbreken wegens een plotselinge en dure reparatie aan de auto en we zijn weer bij af :cry:

Aangezien ik toch nog een tijdje moet sparen kan ik me in de tussentijd wel wat zaken op theorie gebied eigen maken.

Bij deze leverancier zijn een aantal mooie portaalfrezen te koop. Althans, ze lijken me mooi, maar daar zou ik graag de mening van de kenners over horen.

De colinbus/elektuur profiler ligt financieel wat dichter bij, maar ben bang dat als het frezen me goed gaat bevallen dat ik dan snel tegen de begrenzingen van dit systeem aanloop. Zo zou 3D alleen middels interpolatie mogelijk zijn.

Nu een paar vraagjes:
* Kunnen de machines van Fraxeon wel vloeiend 3D frezen ? (niet dat ik het in beginsel ga gebruiken, maar als ik in de toekomst er wel aan wil en moet dan een nieuwe machine kopen terwijl ik met een paar hondertjes meer beter was uitgeweest is jammer.)

* Op de site van Fraxeon staan de machines mét en zonder controller. Zou ik dan bijv. ook de USBCNC controller kunnen gebruiken in plaats van ? (via USB lijkt me praktischer gezien het langzaam verdwijnen van de Parr. Poort) of haal ik nu dingen door elkaar ?

* Ik denk aan een beginners set-up met een dremel kloon en wellicht in een later stadium een Kress spindel (welke Kress zou ik moeten hebben om Alu te kunnen frezen ? Kan dat uberhaupt met deze machines ?)

Ik kom ook nog niet helemaal wijs uit de aansturing van alles.
PC -> software -> USB of Ser. of par poort -> controllerprint -> motorsturing -> stappenmotor.
Heb ik het zo een beetje goed ??

Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
drejansen
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2008 13:27
Locatie: 's Gravendeel

Re: Voorstellen en meteen een paar vraagjes

Bericht door drejansen »

klik ik op 'mooi werkstuk' krijg ik de schrik van mijn leven.
DAT zal ik nooit kunnen bereiken.....
verderop staat te lezen: Als ze het in de fabriek kennen, dan kan ik het ook"
wie weet, komt het er ooit nog eens van dat ik ook zulke mooie dingen kan maken.

voorlopig moet ik de eerste stappen (ook de stappenmotor) nog zetten.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Plaats reactie