Kv (rpm/v) 170
Weight (g) 1501
Max Current (A) 0
Resistance (mh) 37
Max Voltage (V) 48
Power(W) 6000
Shaft A (mm) 12
Length B (mm) 93
Diameter C (mm) 80
Can Length D (mm) 62
Total Length E (mm) 204
wat voor voeding moet ik daar wel niet voor hebben ?
P=u*i dus i=p/u dus dan zou ik een stroom moeten hebben van 6000/48 = 125 A
maar even voor het idee je heb ze ook in kleinere versie's iemand ervaring hier mee
Ja hoor maar alleen in vliegtuigen en helikopters daar gebruik in brushless motoren in van Turnigy, daar is deze motor ook voor gebouwd.
Denk er aan dat deze motoren heel hoge toerentallen bereikt en inderdaad grote stromen gebruiken.
50 tot 100 ampere is een normale zaak voor een beetje motor.
Je hebt er ook een regelaar voor nodig om het toerental te regelen maar die zijn niet zo gek duur.
Maar als ze lopen heb je een geruisloze goed draaiende motor.
Dat klopt in dit geval maar de meeste motoren en kleinere vermogens zitten tussen de 270kV en 3600kV en dan spreek je over aanzienelijk hogere toerentallen.
En een vermogen van 6000 watt kun je ook niet direct uit je net trekken een 16A zekering kan ook maar een slordige 3600 watt aan. dus een transformator van 230 naar 48 volt geeft ook nooit meer dan 3600 watt.
En een freesspindel op een accu is ook geen optie die zou nooit een lange tijd zoveel vermogen leveren of je moet wel een héééél grote accu hebben.
dat rc motor tje uit de link van een paar posts tereug kan toch lekker wat alu verspannen
heb degene gemaild die die spindel heeft gemaakt en tot nu toe 1 mm diep met een 6 mm 3 snijder met een snelheid van 900mm per minuut op 24 v (is nog in de test fase)
vind ik persoonlijk niet slecht voor een r/c motortje
Tja als dat zo is sta ik daar van te kijken inderdaad.
Denk dat een dergelijke motor echter beter geschikt is voor 'high speed machining' dan...
Dus kleinde voorzet, lage chipload en hoge snelheden..
Maar goed buiten dat zie ik gewoon het voordeel niet zo van zo'n project.
Lijkt me enorm veel werk, en moeilijk om te maken.
De enige reden dat een RC vliegtuig niet met een HF spindel met frequentie regelaar vliegt is naar mijn idee het gewicht, de ruimte en de enorme verlengkabel :)
Ik ga voor een mavilor servo motor die tot 11.000 rpm kan draaien.
1.9Nm continue, 7,6Nm piek koppel.
Koppel begint helemaal vanaf nul toeren, bij 11.000 rpm is een continue koppel van 1,7Nm over.
Daar komt een waterkoeling omheen, zodat die wat langer op piek koppel mag blijven draaien.
Gereedschap opname zelf word SK30 atc. Moet ik nog ontwerpen/ maken enzo.
'T vermogen is 'maar' 720 watt, maar pieken is 3000 watt.
Perfect voor m'n metaal-gefröbel. (moet ook gewoon een 8mm frees door gegeleerd staal kunnen halen zonder mekkeren)
Mijn eerste plan was zo'n 2,2Kw 24.000 rpm spindle nemen, en daar ATC op bouwen. maar die hebben toch echt te weinig koppel bij lage toeren.
Iets lager toeren gekozen ivm dat ik toch meer in de 3000~8000 range zit, en er dan maar wat langer over doen als ik fijn spul sta te '3D-en' geen probleem. Balancering van de gereedschap houders komt dan ook wat minder kritisch, en met SK30 zijn er een hoop houders tegen nette prijzen te krijgen, in vele uitvoeringen.
Een servomotor als spil bied me dan ook het voordeel dat ik ermee kan rigid tappen, spindle orientaties doen (als ware een 4e as) dus bijvoorbeeld splines steken/ tandwielen steken (met geduld) Door de Z as als ram te gebruiken.
'T is maar een idee natuurlijk.
Zo'n brushless DC motor is in feite de basis van een AC synchroon servomotor... (of brushless, if you will)
Bij een servo zit er een encoder op en hall sensoren die voor de terugkoppeling/ fase aansturing zorgen.
Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!